InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Čarodějnická párty pro děti s kreativními aktivitam

    pátek 26.4 15:00 - Knihovna, Blatná

  • Pecha Kucha Night: Práce jako na kostele – série krátkých přednášek

    pátek 26.4 20:00 - Kostel Narození Panny Marie, Vodňany

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Co brání většímu rozvoji lodní dopravy po Vltavě

Břehy Orlické přehrady jsou většinou strmé, moc příležitostí k budování přístavišť neskýtají. , Autor: Vít Řezáč

Břehy Orlické přehrady jsou většinou strmé, moc příležitostí k budování přístavišť neskýtají.     Autor: Vít Řezáč

AKTUALIZOVÁNO - 13.6.2019 10:42

JIŽNÍ ČECHY – Před pár dny jsme přinesli rozhovor s Janem Bukovským z Ředitelství vodních cest ČR na téma dokončení splavnosti Vltavy. Uvedl, že pro menší lodě je cesta z Českých Budějovic do Prahy splavná, ale pro větší zatím chybí dokončení zdvihadel na Orlíku a Slapech. Na potřebu dokončení projektu splavnění Vltavy apeluje i kraj. K řešení ale zbývá pár tvrdých oříšků. Zapotřebí jsou stamiliony.

 

Přístaviště Budějovice v nedohlednu

Projekt splavnění Vltavy počítá i se vznikem přístaviště přímo v centru Českých Budějovic. Jedná se o investici o objemu stovek milionů korun, která by přivedla lodní dopravu přímo do historického centra krajského města. Prvním legislativním krokem bylo zařazení dalšího úseku Vltavy a Malše v úseku 3,5 kilometru mezi dopravně významné vodní cesty, což učinili poslanci, a to schválením novely zákona o vnitrozemské plavbě. "V současné době mohou lodě přistávat pouze v Lannově loděnici, a to jen na patnáct minut. To je samozřejmě nedostačující a absurdní z hlediska rozvoje turistiky," říká náměstek budějovického primátora Viktor Vojtko. „Pro budoucí přístaviště je nutné vybudovat asi 100 metrů dlouhou přistávací hranu u Dlouhého mostu nedaleko Lannovy kavárny. Tady se počítá s investicí asi 11 milionů a tato stavba, kde by lodě mohly být bez omezení, je pro nás prioritní. V letošním roce mělo již Povodí Vltavy vyčleněny peníze, ale jak jsme zjistili, stavbu pro letošek vyškrtlo. To nás samozřejmě velmi mrzí. Lodě a přístav přímo v centru Budějovic by určitě zvýšily turistikou atraktivitu celé vodní cesty, ale také krajského města," konstatuje s rozčarováním náměstek Vojtko. Kromě přistávací hrany u Dlouhého mostu je součástí projektu budějovického přístaviště také Jiráskův jez s plavební komorou. Ale tady jde už o nějakých 250 milionů, takže je spíše hudbou budoucnosti.

V Týně nad Vltavou čekají na zvedací most

„Za poslední dva roky se nám příliv návštěvníků města zvýšil několikanásobně," pochlubil se starosta Týna nad Vltavou Ivo Machálek. „Pro vodáky, návštěvníky na palubách lodí a další se nyní chystáme vybudovat pod náměstím u řeky rozšířené moderní zázemí, včetně toalet, sprch a podobně. Až se dokončí práce na Kořensku, bude Vltava splavná i pro větší lodě, a určitě se ještě zvýší počet návštěvníků našeho města. To určitě přinese efekt jak pro městskou pokladnu, tak pro místní podnikatele," věří starosta. Týnská radnice v současné době hledá spolu s krajem cestu, jak vyřešit příliš nízký most přes Vltavu. Jedná se hlavně o překládku sítí. Ve hře jsou různé varianty. Jednou z nich je například přeložit sítě na nový most. Starý most by zůstal, ale jeho půlka by byla zvedací. Předpokládají se náklady ve výši 130 milionů korun. Letos by měla být dokončena projektová příprava a stavět by se mělo v letech 2020 až 2021. Další desítky milionů investuje zdejší radnice do úprav okolí.

Pod hradem Zvíkov loď neuvážete

Zvíkovské Podhradí s hradem Zvíkov je magnetem pro turisty. Bohužel, většinou přijíždějí suchou cestou. Po vodě Orlické přehrady jezdí jen velké lodě dvou soukromých společností, a to je ještě nesmí ohrozit nízký stav vody. „Problém ovšem mají i malé lodě. Jen těžko lze pro ně najít místo na břehu k uvázání. A to díky poloze, kdy jsou kolem vody většinoui vysoké skály, které brání i přístupu. Proto ani nějaké zvýšení návštěvnosti v souvislosti se splavněním řeky zatím v obci nevnímáme, i když Zvíkov táhne a táhnout bude," hodnotí situaci starosta obce Josef Bárta. „Navíc jde většinou o soukromé pozemky. Šancí se ovšem jeví plánovaná aktivita jedné soukromé společnosti, která by chtěla vybudovat mola a přístaviště," vidí perspektivu starosta.

Možnost zvýšení turistického ruchu ve Zvíkovském Podhradí vidí až v okamžiku, kdy budou moci od Budějovic až na Orlík i dále plout také velké lodě. To ovšem bude chtít vybudovat i pod Zvíkovem velké přístaviště. Zda v rámci projektu splavnění nebo se toho chopí soukromé společnosti, starosta Bárta netuší. Postěžoval si na nedostatek informací o splavnění v tomto úseku i ze strany Povodí Vltavy.

 

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace