Oldřich Botlík: E. Fuchs a J. Kubát z maturitních schvalovacích komisí jednali neeticky

pondělí 17. června 2019 ·

Eduard Fuchs a Josef Kubát působí ve schvalovacích komisích státní maturity: první v ministerské, druhý je externím členem komise v Cermatu. Jde o významné představitele Jednoty českých matematiků a fyziků a dlouholeté učitele matematiky. V souvislosti s letošním maturitním testem z matematiky si ovšem počínali zcela nepřijatelně. Na webu EDUin.cz napadli jasný důkaz, že Cermat opomenul matematicky správné řešení úlohy 11. Nezměnili názor ani po upozornění, že jejich vyjádření nemohou obstát v kontextu dalších testových úloh, a navíc nejspíš povedou k závažným křivdám. Po měsíci ovšem vyšlo najevo, že řešení, jehož správnost oba vehementně popírali, Cermat ve skutečnosti uznával – „jenom“ to nikomu neprozradil. Jim také ne.

Marně jsem čekal, že se pánové Fuchs a Kubát po této blamáži omluví aspoň maturantům. Díky své matematické erudici totiž museli rozumět tomu, že hájí neobhajitelné. Svá osobní vyjádření navíc předložili jako členové schvalovacích komisí, a zvýšili tak váhu svých slov v očích laické veřejnosti. Nebrali ohled na zjevná příkoří, která jejich neústupnost mohla způsobit žákům. Pokládám proto jejich jednání za velmi neetické. Domnívám se, že nadále by už neměli mít se státní maturitou z matematiky nic společného.


Je zřejmé, že Cermat odhalil chybu ve vyhodnocování odpovědí na úlohu 11 již velmi záhy – dávno před tím, než jsem na ni upozornil já. Utajil ji však i před schvalovacími komisemi. Jejich členové E. Fuchs a J. Kubát potom – možná ve snaze krýt záda Cermatu nebo jeden druhému – vědomě obhajovali nepravdu, a nakonec si tak uřízli pořádnou ostudu.

Nečestně se ale vlastně zachoval kdekdo ke kdekomu: Cermat ke členům schvalovacích komisí a k veřejnosti, interní členové schvalovací komise Cermatu k jejím externím členům a Eduard Fuchs s Josefem Kubátem k maturantům i k veřejnosti. Akademická etika přitom šla stranou ve všech případech.

Je snad už konečně jasné, že hluboké systémové změny jsou nevyhnutelné. Nejenže bez nich nelze zavést povinnou maturitu z matematiky. Jednání lidí v Cermatu a kolem něho zpochybnilo dokonce samu udržitelnost centrálního testování v Česku – maturitního i přijímacího. Ani po osmi ročnících státní maturity se totiž nepodařilo zabránit nežádoucím jevům, které jsou u obou tak významných zkoušek naprosto nepřijatelné, neboť ohrožují jejich regulérnost a důvěryhodnost. Co s tím tedy ministerstvo školství hodlá udělat?

10 komentářů:

Nowak řekl(a)...
17. června 2019 v 10:58  

Mám dojem, že toho bylo už docela dost - nestačila by jednou za měsíc stručná zpráva, že diskuze pana Botlíka pokračuje a pokračuje?

Q. E. D. řekl(a)...
17. června 2019 v 14:57  

@Nowak: Souhlasím.

Pana Botlíka je mi obecně líto, musí být hrozně osamělý, když svůj život tráví stížnostmi na jiné. Možná by mu pomohla http://www.modralinka.cz/

Tajný Učitel řekl(a)...
17. června 2019 v 15:34  

Ano, když je něco špatně a někdo to kritizuje, neměl by si furt stěžovat, měl by být více zábavný. Nás to už nudí. Třeba by měl u toho žonglovat. Levá státní ruka neví co dělá pravá, ale nevadí, vždyť jde jen o žáky a jejich budoucnost a žáků těch je všude jak much.

VBilkova řekl(a)...
17. června 2019 v 17:24  

V tomto případě nejde o kritiku a stížnosti, ale konstatování faktu.
Prostě u příkladu 11 nastala chyba (nedopatření, omyl) a zatím se k ní nikdo z kompetentních komplexně a fundovaně nevyjádřil. Proto není zřejmé, zda nebyli někteří maturanti bodováním založeným na neúplném řešení poškozeni. A to je HLAVNÍ PROBLÉM, který vidí nejvíce pan Botlík.

Oldřich Botlík řekl(a)...
17. června 2019 v 17:55  

ad VBilkova
Ano, mlčení Cermatu a MŠMT k tomu, zda Cermatu opravdu bodoval tutéž odpověď všem maturantům stejně, je ten HLAVNÍ PROBLÉM. Nevím, zda jsem tím, kdo ho vidí nejvíc, ale rozhodně vím, že tam může být zakopaný pes.

ad Tajný Učitel
Vystihl jste podstatu zcela přesně. A navíc VELMI vtipně - opravdu mě to pobavilo. Děkuji.

Nowak řekl(a)...
17. června 2019 v 19:00  

"Ani po osmi ročnících státní maturity se totiž nepodařilo zabránit nežádoucím jevům, které jsou u obou tak významných zkoušek naprosto nepřijatelné, neboť ohrožují jejich regulérnost a důvěryhodnost. Co s tím tedy ministerstvo školství hodlá udělat?"

Vidím problém v tom, že ani 100 let státní maturity nezajistí s jistotou, že ve 101. ročníku nebude zase aspoň jedna sporná položka. Kdo sní o absolutní objektivitě a dokonalosti, tak to má marné. Je ovšem otázka, zda je řešením nestátní - školní maturita, která se někde a někdy povede lépe než ta centrální (a leckdy naopak ne).

Oldřich Botlík řekl(a)...
17. června 2019 v 19:12  

Kdybyste si aspoň přečetl komentář od VBilkova!

Problém přece VŮBEC není v samotném výskytu sporných položek - tomu opravdu nelze zabránit ani při největší snaze. Problém je v tom, jak Cermat v takových případech postupuje.

Zatím to vypadá tak, že Cermat obelhal členy Nezávislé odborné komise MŠMT i veřejnost. Interní členové jeho validační komise obelhali její externí členy. E. Fuchs i J. Kubát si kvůli lžím Cermatu a vlastní neochotě respektovat matematický důkaz naběhli na vidle. Panečku, to jsou poměry!

A pořád není jasné, kolik maturantů tento postup odskákalo tím, že propadli.

Vám to možná připadá jako banalita - mně rozhodně nikoli!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
17. června 2019 v 19:13  

Vidím problém v tom, že ani 100 let státní maturity nezajistí s jistotou, že ve 101. ročníku nebude zase aspoň jedna sporná položka..

Myslím, že o to nejde. Jde o to, aby Cermat tu spornou položku plně UZNAL a zajistil, aby NIKDO nebyl poškozen. Byť jedním jediným bodíkem.

Nowak řekl(a)...
17. června 2019 v 20:09  

Takže k soudu! Ono to třeba zní, že si dělám leegraci a provokuju, ale takhle se přeci řešily stížnosti maturantů na hodnocení slohů z češtiny.

tyrjir řekl(a)...
17. června 2019 v 20:49  
Tento komentář byl odstraněn autorem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.