Festival Smetanova Litomyšl dá prostor mladým talentům

První ročník stipendijního programu MenART pro nadané žáky základních uměleckých škol a jejich učitele symbolicky vyvrcholí na festivalu Smetanova Litomyšl. V sobotu 22. června se představí nejen mladí stipendisté, ale i jejich mentoři, kteří je po uplynulý školní rok vedli a předávali jim své zkušenosti. Odpoledne a podvečer tak bude patřit jízdárna i zahrady zámku Litomyšl mladým hudebníkům. Talentovaní výtvarníci se prezentují na samostatné výstavě v Augustově tiskárně po celou dobu festivalu, která byla slavnostně otevřena spolu se zahájením Smetanovy výtvarné Litomyšle. Roli mentorů prvního ročníku přijali dirigent Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek, skladatelka a klavíristka Beata Hlavenková, zpěvačka Lenka Nová a violoncellistka Terezie Kovalová.
MenART 2019, foto Zdenka Hanáková1

Mladí výtvarníci pak pracovali pod vedením Maxima Velčovského, Petra Nikla a Milana Caise. „Mentoři MenART předávají to nejcennější, co mohou – svůj čas, zkušenosti a osobní pohled na obor, ve kterém excelují. Být rok po jejich boku s volností ptát se a sledovat je při práci je dle mého názoru pro stipendisty fantastická životní příležitost, ať již se chtějí oboru věnovat profesionálně či nikoli,“ vysvětluje Dana Syrová, zakladatelka projektu a členka správní rady Nadačního fondu Magdaleny Kožené, který je realizátorem projektu MenART.

V sobotu 22. června se nejprve od 13:30 hod. představí na koncertě s podtitulem Máme rádi klasiku ti, kteří rok pracovali s Tomášem Netopilem, Kateřinou Kněžíkovou a Ivo Kahánkem. V programu zazní smyčcová kvarteta Franze Schuberta a Antonína Kammela v podání souboru Mattinata, efektní smyčcový kvartet současného skladatele Dalibora Bárty, věnovaný souboru. V podání mladých nadějných pěvců zazní pásmo písní a ariet W. A. Mozarta a výběr z díla skladatelů české a německé písňové tvory 19. a 20. století. V průběhu odpoledne se postupně představí celá klavírní třída.

Motto Vzrušující tvorba nese multižánrový koncert, který od 15:30 představí autorskou skladbu Terezie Kovalové napsanou pro cellový soubor, speciálně pro studenty MenART, inspirovanou společně stráveným časem. Sedm cellistů zahraje i slavnou Gavotu J. S. Bacha. Zazní jazzově laděné mladé klavírní opusy i samplované písně se saxofonem. Prostor bude mít i čistá interpretace české písně. Koncert slavnostně zakončí premiérové uvedení písně Hvězdy jsou jak bonbonky z dílny tandemu Hapka-Horáček. Sekce MenART souhrnně nazvaná Autorská tvorba rozvíjela autorský a interpretační přístup k hudbě u žánrů, které nejsou klasické. Mentorkami byly Beata Hlavenková, Lenka Nová a Terezie Kovalová.

V 18:30 pak začne společný Slavnostní koncert mentorů MenART s podtitulem „Za každým úspěšným umělcem stojí minimálně jeden osvícený pedagog“, kterým posluchače provede David Mareček, spolupatron NF Magdaleny Kožené a generální ředitel České filharmonie. Vystoupí Ivo Kahánek, Beata Hlavenková, Kateřina Kněžíková, Terezie Kovalová, Radka Fišarová (alternace za Lenku Novou).

Od 15. června do 7. července probíhá výstava výsledků celoroční práce studentů a učitelů základních uměleckých škol výtvarného oboru a jejich mentorů. Uznávaní umělci Milan Cais, Maxim Velčovský a Petr Nikl v roli mentorů vedli své svěřence cestou k poznání kreativity, umění dívat se a vidět, k pochopení, že proces je někdy více než výsledek. Vedle prací studentů či učitelů přehlídka nabízí i ukázky děl všech tří mentorů, které se nacházejí nejen v prostorách bývalé Augustovy tiskárny (Šantovo nám. 182, Litomyšl), ale i na dalších místech města. Kurátorkou výstavy je Lenka Lindaurová. Výstava je realizovaná pod patronací Bohemian Heritage Fund.

Stipendijní program Nadačního fondu Magdaleny Kožené MenART propojuje uměleckou praxi a vzdělávání, chce inspirovat k výměně zkušeností a navázání vazeb důležitých pro další tvůrčí činnost v rámci moderních přístupů k uměleckému vzdělávání talentovaných žáků a škol, které usilují o podporu jejich talentů. Právě vlastní pozitivní zkušenosti z přístupu pedagogů vedly umělce k rozhodnutí stát se mentory. S vděčností vzpomínají i na setkání a rady starších profesionálů, které měly na jejich uměleckou dráhu zásadní vliv. Program MenART pomáhá tuto štafetu předávat úspěšně dál a pokračuje i ve školním roce 2019/2020. Role mentorů přijali tentokrát v klasické hudbě pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek a houslista Jan Fišer, dále v autorské tvorbě Beata Hlavenková, zpěvačka Radka Fišarová a ve výtvarném oboru Alžběta Skálová a Michal Gabriel. Nově byl do programu MenART zařazen i tanec, jehož mentorem se stal choreograf a tanečník Jan Kodet a také letos poprvé vychází vstříc zájemcům z literárně dramatického oboru, kterým se bude věnovat režisér Viliam Dočolomanský. Jan Kodet i Viliam Dočolomanský nebudou pracovat s jednotlivci, ale s celou skupinou či souborem.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená iniciovala podporu základních uměleckých škol jako světově jedinečného konceptu uměleckého vzdělávání založením Nadačního fondu na začátku roku 2016. Členem správní rady fondu a spolupatronem akce je také generální ředitel České filharmonie David Mareček. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,” říká světoznámá mezzosopranistka Magdalena Kožená. Posláním fondu je cílená podpora budování pozice ZUŠ jako prestižního a unikátního systému moderního uměleckého vzdělávání.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat