S příliš teoretickým didaktickým testem, který ověřuje úroveň zvládnutí učiva, měli i letos problém na Střední odborné škole a Středním odborném učilišti Vyškov. „Některé otázky vůbec neměly praktický význam. Naši technici, strojaři či stavaři, vidí některé věci poprvé v testu a pak už nikdy,“ popsal zkušenosti ředitel instituce Petr Hájek.
Podle něj je takový typ otázek vhodný spíš pro gymnázia.
V jiných školách maturantům nestačil čas na test z češtiny, a to i přes to, že letos měli nově na vypracování testů z češtiny i matematiky o patnáct minut více času. „Hodně doby jim zabralo čtení dlouhého zadání. Chtěli by aspoň dvacet minut času navíc,“ řekl zástupce ředitele Střední školy stavebních řemesel v brněnský Bosonohách Miloslav Knapil.
Studenti by také podle něj ocenili, kdyby slohové práce místo centra hodnotili učitelé jejich škol.
Výsledky letošních státních maturit jsou letos lepší než loni. Podle organizace Cermat, která je připravuje, tentokrát v České republice neuspělo méně jak sedmnáct a půl procenta studentů, o rok dříve to bylo přes dvacet procent.
Lepší výsledky hlásí například brněnská Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola Sokolská. „V matematice byli studenti výrazně lepší,“ řekl ředitel ústavu Ladislav Němec.
Na maturity si školy stěžovaly i v minulých letech. Vadila jim třeba zbytečná administrativa nebo zdlouhavé opravování.
Podle mluvčího společnosti Cermat Marka Lehečky, organizace celoročně sbírá zpětnou vazbu od škol. „Se školami hojně komunikujeme. Důležitým zdrojem informací o tom, co je nutné zlepšit, jsou také konzultační semináře pro vedení škol, pořádané na konci kalendářního roku, i různá setkání vedení Cermatu s asociacemi škol,“ sdělil Deníku.
Doplnil také, že v současné době ze strany škol nezaznamenali žádný společný problém. „Vždy se jedná spíše o specifické podněty, týkající se určité skupiny škol nebo konkrétní dílčí části procesu organizace maturitní zkoušky,“ uzavřel.