Když v závěru roku 2007 projel úchvatnou krajinou vydutou zříceninami hradů poslední osobní vlak, málokdo věřil, že se na Švestkovou dráhu ještě někdy celoroční provoz vrátí. Stane se tak po 12leté pauze. Vlastník trati, společnost AŽD Praha, nasadí zmodernizované nízkopodlažní motorové jednotky RegioSprinter. Dokončená je první, v minulých dnech ji představili na veletrhu Czech Raildays v Ostravě.

Motorové jednotky v barvách Dopravy Ústeckého kraje a s logem Švestkové dráhy budou čtyři, aktuálně prochází komplexní modernizací ve společnosti CZ LOKO ještě tři. „Odvedli naprosto precizní modernizaci motorové jednotky, navíc ve velmi krátkém čase,“ nešetřil chválou generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Ilustrační foto
Olomouc se trápí s kamiony. Neparkují tam pro zábavu, hájí se dopravci

Uvedl, že nejen celá jednotka vypadá, jakoby právě sjela z výrobní linky výrobce Siemens-Duewag, ale je nově vybavena pohodlnými sedadly a také prostorným WC s vakuovým systémem, které v původní výbavě chybělo. „Samozřejmostí jsou zásuvky, klimatizace, Wi-Fi a další prvky moderního cestování,“ doplnil Chrdle.

Vlaky se na obnovenou každodenní linku Litoměřice – Most vydají se změnou jízdního řádu, tedy od prosince. Cestování bude rychlejší než nyní provozované autobusové linky. Maximální rychlost motorové jednotky RegioSprinter je 100 kilometrů v hodině. Švestková dráha se tak stane nejrychlejší regionální tratí v ČR.

Švestkovou dráhu koupila společnost AŽD Praha od státu v roce 2016. Od té doby prošla rozsáhlými opravami. Nové je zabezpečovací zařízení jak přejezdů, tak stanic, ve kterých byla navíc obnovena kolejiště.

Zkušební polygon nových technologií

Trať bude sloužit nejenom pro každodenní dopravní obslužnost Ústeckého kraje, ale také jako zkušební polygon pro nové technologie z produkce AŽD Praha. Na Švestkové dráze by se měly od příštího roku třeba testovat autonomní vlaky bez strojvedoucích.

Vizualizace projektu tramvajové dopravy v Karviné.
Tramvají z Karviné do Ostravy. Projekt za osm miliard spojí obě města kolejemi

Za obnovení každodenního provozu je rád náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslav Komínek. „Před 5 lety jsme se rozhodli, že na některých tratích obnovíme alespoň víkendový turistický provoz, aby nezanikly. AŽD Praha následně modernizovala trať na takovou úroveň, že s přidáním moderních vozidel bude atraktivní i pro každodenní provoz,“ uvedl Komínek.

Od prosince tak bude jezdit každý pracovní den mezi Litoměřicemi horním nádražím a Třebívlicemi 11 párů vlaků, dalších 7 párů pak mezi Litoměřicemi a Mostem. Vlaky pojedou z Lovosic do Mostu každé dvě hodiny, mezi Třebívlicemi a Litoměřicemi pak bude provoz posílen na hodinový interval. Ve vlacích bude platit tarif Dopravy Ústeckého kraje, souprava pojme 65 sedících cestujících a 100 stojících.

Ilustrační foto
Obce si sedí na penězích. Z daní dostaly víc než dřív