Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta vyměnil za Karla, což je nové Iveco s čumákem.

Závodní speciál Martina Macíka pro Dakar 202 měří 6950 mm, váží 8500 kg, je to Iveco a má čumák. „Karel má v sobě vše dobré z Franty, vozu Liaz, který úspěšně projel tři předchozí Dakary. Je tvrdší, s novým tlumením, změnilo se šasi, máme čumák, sedíme za předními koly. Bude se mi trochu jinak řídit a zároveň se změní výhled z kabiny. Zůstává manuální převodovka, stávající motor Iveco a spousta dalších vyzkoušených věcí,“ popisuje Martin Macík. Jeho Karel bude mít výkon 1100 koní a točivý moment 4500 Nm.

Maximální spolehlivost

Tým Big Shock Racing vyvíjel svůj nový speciál tři roky. Samotná stavba v sedlčanských dílnách začala loni v září. „Koncepce se v průběhu mírně měnila, ale zásadním předpokladem bylo vycházet z dobře fungujících součástí, které se v minulosti osvědčily během mnoha dakarských startů, a posouvat je dál. Díváme se také po konkurenci a roli samozřejmě hrají i naše aktuální možnosti,“ popisuje manažer týmu Martin Macík starší, který řídí vývoj nových speciálů.

Mechanici musejí vyjít ze sériového vozu, na kterém však příliš původních dílů nezůstane. „Většina součástek je náš vlastní vývoj, další objednáváme po celém světě,“ popisuje.

Měly by to být nerozbitné vozy, které musejí spolehlivě zvládnout náročné terény i drsné zacházení. „Největším uměním je poskládat všechny části dohromady tak, aby byla zajištěna 100% spolehlivost a nezradil ani poslední šroubek či těsnění. Jde o náročnou práci, která vezme spoustu času,“ popisuje pilot Martin Macík mladší. Souběžně stavěli dvě auta, druhý speciál vznikl na zakázku pro Jaroslava Valtra.

Martin Macík mladší v Africe otestoval svůj nový dakarský speciál Iveco.

Nový kamion bude vypadat podstatně jinak, než byli fanoušci zvyklí. Posádka bude ovládat svůj stroj z kabiny s mohutným čumákem, předchůdce měl klasickou trambusovou. Upravený tvar kabiny závodníkům zajistí více pohodlí během závodu, současně však budu mít oproti předchozímu autu zhoršený výhled.

Před Dakarem by měl Martin Macík v novém kamionu najezdit kolem 20 000 tréninkových kilometrů. První testovací jízdy probíhaly v tuniské poušti, kde patnáctým rokem probíhají dakarské tréninky týmu Big Shock Racing. Náročný 14denní trénink měl odhalit slabiny dakarského speciálu, potvrdilo se, že nový závoďák bude rychlejší a navíc i mnohem pohodlnější.

Franta je v záloze

„Franta a Liaz je srdeční záležitost. Myslím, že žádné jiné auto jsem si tak nezamiloval. Ale jestli se zase chceme posunout dál a jednou třeba vyhrát Dakar, museli jsme tento krok udělat. Budeme potřebovat nové díly, budeme usilovat o tovární podporu a musíme využívat moderní technologie. Jinak to nejde. Ale Franta s námi v týmu zůstane, bude dál tréninkovým autem. Pokud by se během testování ukázalo, že Karel má víc dětských nemocí, než jsme předpokládali, postavím se na start Dakaru 2020 zase ve Frantovi. A rád,“ uzavírá Martin Macík.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...