husqvarna_svartpilen_801_2




Dainese přichází s airbagovou vestou D-air, má stát jako ty s „trhačkou“

Tohle by mohl být milník ve vývoji a především potom v prodeji motocyklových airbagů. Doposud jste měli na výběr mezi levnějšími vestami s mechanickým odpalováním a dvojnásobně dražšími airbagovými bundami a kombinézami s elektronickým řízením. V Dainese teď spojili plusy obou verzí.

Novinka, kterou italská značka představila tento týden, nese název Smart Jacket. Ale nenechte se zmást, není to bunda, nýbrž vesta. Proč nám takhle Italové blbnou hlavy, to netušíme. Možná proto, aby bylo jasné, že jde o produkt určený pod bundu a nikoli kombinézu (protože pro nafouknutí airbagu potřebujete mít určitou mezeru mezi tělem a oděvem, aby vám nezlámal žebra, což u těsné kombinézy nemáte). Ale dá se použít i samostatně jako vrchní vrstva, když je vedro a frčíte po městě akorát v tričku.

Zvenku vypadá Smart Jacket jako úplně normální vesta, jen taková naducanější. Proti Helitu nebo Heldu, které se dávají výhradně přes oblečení, je skoro neviditelná. Není to ovšem vyjmutý vnitřek z dainesácké bundy nebo kombošky, ale úplně nový a trochu jinak koncipovaný produkt. V kombinézách a bundách máte pevný páteřák, který má v sobě veškerou elektroniku, a airbag vám chrání předek těla a krk. Smart Jacket je vlastně jen samotný airbag, takže je celá vesta měkká a můžete ji klidně přeložit či srolovat a dát do batohu. Přitom podle Dainese nabízí ochranu jako sedm chráničů páteře. Jak na to přišli, to netušíme, ale zní to dobře, ne? :-)

Stejně tak příjemnou informací je, že vestě nevadí rozmary počasí, klidně v ní můžete zmoknout a nestane se, že se vám někde elektrika vyzkratuje. Vyřešen by prý měl být i tradiční neduh airbagů, a sice jejich neprodyšnost. Dainese u Smart Jacket avizuje perfektní ventilaci, jak konkrétně to je ale řešené, to nebudeme vědět, dokud vestu nebudeme držet v rukách. Asi pořád budete cítit, že máte něco na sobě (také o hmotnosti zatím nevíme nic), ale je minimálně fajn vědět, že i trablů s odvětráním je si Dainese vědoma.

A teď to nejdůležitější, co dělá ze Smart Jacket tak převratný produkt. Uvnitř „tiká“ úplně stejná elektronika D-air, jakou Dainese používá i u kombinéz jezdců MotoGP. Čtvrtstoletí vývoje airbagových systémů znamená propracované algoritmy na signály z celkem sedmičky senzorů (akcelerometry, gyroskopy, GPS…), každou vteřinu je zpracovávána tisícovka dat. Smart Jacket by tak měla „poznat“ highsider i lowsider, srážku s jinými předměty a vozidly i náraz zezadu. To proti „trhačkovým“ systémům znamená mnohem rychlejší aktivaci, protože nečekáte, až se vám natáhne šňůra.

Samozřejmě proti „trhačkám“ jsou tady i nevýhody. Čas od času je potřeba nabít baterku, to se dělá přes USB zásuvku. Jelikož ale akumulátorek má mít výdrž 26 hodin, určitě to nebudete dělat každý den. Airbag je totiž aktivní jen v případě, že máte zapnutý jeden cvoček, takže když se dvakrát do týdne jezdíte svézt na dvě-tři hodinky po práci, vydrží vám nabitý třeba měsíc. Druhou nevýhodou je, že zatímco u „trhaček“ si po aktivaci akorát vestu vyfouknete a instalujete novou bombičku, Smart Jacket musíte donést k prodejci Dainese, aby vám vyměnil vnitřek. Ale prý by to nemělo být nic náročného fyzicky ani časově.

Dainese Smart Jacket bude k dispozici v pánském i dámském provedení, každé v šesti různých velikostech. Začátek prodeje Italové avizují už na červenec, k nám by se první kusy měly dostat trochu později, nejspíš ke konci prázdnin. A teď to zásadní – cena byla v Evropě stanovena na 600 eur, takže u nás něco kolem 16 000 Kč. To je na úrovni „trhačkových“ vest! Jejich výrobci nebudou mít radost… Dainese ale udělala velkou konkurenci vlastně i sama sobě. Dá se totiž očekávat, že o vesty bude daleko větší zájem než o airbagové bundy jednoduše proto, že vestu si můžete vzít pod jakoukoli bundu nebo i samostatně – a co budou prodejci dělat s těmi airbagovými bundami, které mají na skladech?

VIDEO Dainese Smart Jacket

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
B.company přispěl 3 Kč
Castvaj přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
šerpa_mirek přispěl 3 Kč
kubas_zn přispěl 3 Kč
Fransoa přispěl 3 Kč
tompok76 přispěl 3 Kč
Koodlis přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist