Duben

Exkluzivní rozhovor: Timo Vuorensola, režisér filmů Iron Sky

Vydáno dne 19.06.2019
Finský tvůrce, se kterým dorazil i producent Tero Kaukomaa, přijel do Prahy osobně představit svoji sci-fi Iron Sky: The Coming Race. A při této příležitosti si udělal čas, aby pro vás, čtenáře a čtenářky MAGAZÍNU FDb, odpověděl na několik otázek. 
Dost možná jeden z vůbec nejvyšších režisérů před filmem pozdravil obecenstvo v sále, protože letadlo z Finska nakonec dorazilo do Prahy včas. Po projekci během Q&A s producentem ochotně a v pohodě odpovídal na otázky přítomných diváků a divaček. Mimo jiné několikrát zopakovat, že vedle filmu, ve kterém jezdí Hitler na dinosaurovi, by si přál natočit počin, ve kterém by dinosaurus jezdil na Hitlerovi. Jak píšu – prostě v pohodě. Není divu, že v jeden moment nebylo úplně jasné, kdo s kým vlastně dělá rozhovor ...

 







 


FDb: Nejprve se vraťme na začátek tvojí kariéry. Je nějaký film, který tě inspiroval k tomu, aby ses sám stal režisérem?
Timo Vuorensola: Abych řekl pravdu, tak z tohoto pohledu na mě měl největší vliv film Twin Peaks: Fire Walk with Me, který vzniknul na základě toho televizního seriálu. Tenhle film na mě měl největší vliv, protože ukázal, že příběh může mít více vrstev a že si v podstatě můžete dělat, co chcete. Můžete se v rámci vyprávění vydat, kterýmkoli směrem chcete. Mám hrozně rád Davida Lynche, ale zároveň jsem se chtěl vyvarovat tomu, abych jeho tvorbu napodoboval.

FDb: A mluvil jsi taky filmu Krokodýl Dundee II
Timo Vuorensola: (úsměv) Žádný jiný film jsem neviděl častěji než Krokodýla Dundee II. Všechno si z něj pamatuju a nějaký vliv na moje filmy určitě taky měl. Vždyť je to skvělý film!

FDb: V tom s tebou rozhodně souhlasím! Ale pojďme dál. Tvůj první celovečerák se jmenuje Star Wreck: The Pirkinning. Jako režisér, pamatuješ si svůj první den na place?
Timo Vuorensola: Natáčení Star Wrecku byla sranda, protože jsme neměli natáčecí plán. A svůj první natáčecí den si pamatuju. Bylo to v Hesburgeru, což je restaurace ve Finsku, kde dělají hamburgery. Natočili jsme tam první verzi první scény toho filmu, kterou jsme později přetočili. Bylo to hodně hustý.

FDb: A pak už přišla první část Iron Sky. Vybavíš si, kdy ses poprvé dozvědět o tom, že nacisté po druhé světové válce utekli na Měsíc? Sám si totiž dobře pamatuju, že už někdy před dvaceti rokama jsem tohle slýchal z různých zdrojů. Někteří lidé nejen v Evropě zkrátka věřili, že se po prohrané válce nacisté prostě sebrali a zmizeli na Měsíc …
Timo Vuorensola: Nevím už přesně, kdy jsem se o tom dozvěděl poprvé, ale vím, že to bylo z komiksů a pulpové literatury. Gary Larson vytvořil v 80. letech komiks The Far Side o nacistech na Měsíci nebo o Hitlerovi, který měl cosi společného s Měsícem. Je vtipné, že v myslích lidí tahle varianta o měsíčních nacistech stále přetrvává. 

FDb: Nevím, jestli je tohle pravda, ale slyšel jsem, že při natáčení prvního dílu Iron Sky tvůj štáb nějakým způsobem spolupracoval s lidmi, kteří se podíleli na vzniku Tarantinových Hanebných panchartů
Timo Vuorensola: No, rozhodně to nebylo nijak dramatické. Šlo o to, že když jsme točili první Iron Sky, natáčeli jsme v Německu, ale všechny kostýmy se dělaly ve Finsku. Tam s nacistickými symboly není žádný problém. Jenže teprve několik týdnů před začátkem natáčení jsme se dozvěděli, že v Německu je všechno, co se týká nacismu, protizákonné. Takže jsme kontaktovali společnost, která pomohla tenhle problém vyřešit i v případě Tarantinových Hanebných panchartů. Vyřídili za nás všechno papírování a stihlo se to akorát nějaké dva nebo tři dny před začátkem natáčení.

FDb: V prvním díle Iron Sky hrál významnou úlohu Christopher Kirby. Pro druhý díl jsi s ním od samého začátku nepočítal?
Timo Vuorensola: Ten příběh by s ním podle mě nedával smysl. Něco jsme prostě museli vynechat. Christopher Kirby byl natolik výraznou postavou jedničky, že nebylo možné z něho ve dvojce udělat nějakou vedlejší postavu. Vlastně by nesehrál důležitou roli a objevil by se jen v několika málo scénách, což si myslím, že by pro takového herce bylo málo. V případě Renate jsem chtěl, aby sehrála výraznější úlohu, ale pro Christophera Kirbyho to nakonec neplatilo, takže ta jeho postava je mrtvá.

FDb: Myslíš teda, že by si zasloužil větší prostor, nebo že by spíš chtěl větší prostor?
Timo Vuorensola: To je dobrá otázka. Jako nemůžu mluvit za něj, ale myslím, že hlavně jeho postava by si zasloužila větší prostor. Je to skvělá postava, které dal fantastickou hloubku. Pro mě bylo ale důležité představit hlavně ty nové postavy.

FDb: Co se Iron Sky týče, získal jsi pro každou roli herce a herečky, které jsi chtěl?
Timo Vuorensola: Akorát pro roli Hitlera jsem se rozhodoval mezi několika jmény, dokud Udo neřekl, že si ho chce zahrát sám. Oslovil jsem Marilyna Mansona i další umělce. Ale nějak to pro mě nefungovalo. Chtěl jsem něco šíleného a nakonec se jako nejšílenější ukázalo, že bude Udo hrát dvojroli. A co se týče ostatních rolí, tam to obsazení vlastně všechno vyšlo podle mých představ. A teď už si v jednotlivých rolích nedovedu představit kohokoliv jiného.

FDb: Nejen podle mě jsou oba Iron Sky filmy hodně epické. Co pro tebe na nich bylo největší výzvou? Byla to práce s herci nebo řešení vizuálních efektů nebo byl největší výzvou scénář? Nebo šlo o něco jiného?
Timo Vuorensola: Pro mě osobně bylo největší výzvou čekání. To může být někdy frustrující. Co se scénáře týče, tak i kdyby měl tisíc verzí, vlastně si to užívám. Práce s herci může být někdy hodně náročná. S některými herci není snadné vyjít. Ale tohle si taky užívám. Co si ale opravdu neužívám, a bohužel to neodmyslitelně patří ke každému natáčení, je to, že musíte čekat na rozhodnutí někoho jiného, bez kterého se nedá pokračovat. Takže prostě musíte jen sedět a doufat, že se věc podaří vyřešit. A když ne, tak je otázka, co bude. Hlavně je důležité zůstat v klidu. Ale když se to podaří, musíte rychle pokračovat. Je skvělé natáčet filmy, i když je to někdy hodně obtížné.

 










 

FDb: Co mně osobně taky připadá hodně zajímavé na Iron Sky filmech je, že členové štábu pocházejí z mnoha zemí. Měli jste tam lidi z Finska, z Německa, z Velké Británie a z dalších států. Tak není divu, že na place docházelo k nějakým nedorozuměním. Vzpomínáš si na některá?
Timo Vuorensola: Vzpomněl bych si na milion nedorozumění, která se týkají té čínské koprodukce (natáčený Iron Sky spin-off nazvaný The Arc: The Iron Sky Story – pozn. aut.), ale to je jiný příběh. Je to tak, že belgický štáb třeba pracuje úplně jinak než německý. Finský kameraman je taky zvyklé pracovat jinak než kameraman z jiné země. Nemůžu teda říct nějaké konkrétní případy, kdy jsem se dostal do nějakých nesnází, nebo kdy jsem naopak někoho hodně naštval.

FDb: Dělal jsi nějaký průzkum, než jsi začal psát scénář k Iron Sky?
Timo Vuorensola: Před prvním Iron Sky jsem dělal hodně rozsáhlý průzkum. Pročítal jsem tuny knih o Třetí říši. Co se týče středu Země, dělal jsem středně velký průzkum, ale pak jsem to zarazil, protože všechno kolem toho je zatraceně šílené a já jsem chtěl, aby to pořád zapadalo do světa měsíčních nacistů a do světa Iron Sky. Průzkum ohledně středu Země mě zavedl i do jiných galaxií a dimenzí. Četl jsem toho hodně, ale ne vyloženě do hloubky. Některé z těch faktů jsou velice zajímavé, ale prostě nezapadaly do toho, čeho jsem chtěl dosáhnout.

FDb: Mluvili jsme o tom mezinárodním štábu. Ale co mně připadá až téměř neuvěřitelné je, že ve finštině neexistuje slovo ‚prosím‘ …
Timo Vuorensola: Ne, neexistuje. Máme způsob, jak někoho o něco velice slušně požádat, ale prostě to nepůsobí přirozeně. Takže v angličtině nebo i dalších jazycích bych řekl: „Stoupnul by sis, prosím tě, támhle?“ Zatímco ve finštině by to bylo jenom: „Stoupni si támhle.“ V tomhle byl docela problém s americkými a německými členy štábu, kteří ke mně chodili a říkali: „Timo, chováš se příliš nezdvořile.“ A já říkám: „Sorry, ale my ve finštině nemáme slovo ‚prosím‘, ale naučím se ho používat.“ Teď už jsem se ho naučil používat, ale na začátku to pro mě byl docela šok, když jsem si uvědomil, že se věci mají takhle.
Ve finštině je to tak, že když chcete být slušnější, přidáte určitá písmena na konec věty nebo slova.  Pro nás tohle funguje a rozhodně to neznamená, že bychom se k sobě chovali nezdvořile.

FDb: A máte třeba slovo ‚díky‘?
Timo Vuorensola: Jo, to naštěstí máme. (úsměv)

FDb: Mně osobně přijde finština hodně zajímavá a docela rád bych se ji naučil. Jednak mě baví cizí jazyky, a jednak je finská kinematografie v současnosti hodně na vzestupu. V poslední době jsem viděl několik finských filmů a všechny byly skvělé. Navíc mně hodně baví finský smysl pro humor.
Timo Vuorensola: Jaké finské filmy jsi viděl?

FDb: Na prvním místě musím uvést vynikající komedii Heavy Trip.
Timo Vuorensola: Heavy Trip je skvělá komedie. S tvůrci se znám osobně. A trochu mě mrzelo, že nakonec změnili název z Impaled Rectum (Nabodnutý konečník) na Heavy Trip, což je docela zku*vený název. Ten film se prostě měl jmenovat Impaled Rectum!

FDb: Tak to je název té jejich skupiny.
Timo Vuorensola: Já vím. Ale na druhou stranu to možná byl dobrý nápad, protože asi by se nenašlo mnoho lidí, s výjimkou zarytých heavymetalových fanoušků, kteří by vyrazili do kina na film s názvem Impaled Rectum.

FDb: Pak jsem vedle Sejmi prezidenta viděl Miami a Kristou Kosonen.
Timo Vuorensola: Jasně, ten film jsem ještě neviděl, ale Krista je fantastická. To je světová herečka. Jsem přesvědčený, že se jednou hodně proslaví, tak jako Jasper Pääkkonen.

FDb: Pak jsem viděl Věčného bojovníka.
Timo Vuorensola: Jo, toho produkoval Tero.

FDb: Já vim. Pak jsem viděl Neznámého vojáka od Aku Louhimiese.
Timo Vuorensola: OK, ten film jsem taky ještě neviděl, přestože kameru dělal můj kameraman Mika Orasmaa. A na ten film vyrazilo do kina víc než milion Finů.

FDb: Tak pokud vím, tak kniha Neznámý voják od Vainö Linny je ve Finsku v podstatě fenoménem.
Timo Vuorensola: To je. Samozřejmě jsem ji četl a tohle byla, myslím, třetí zfilmovaná verze.

FDb: No a pak jsem viděl Druhou stranu naděje od Akiho Kaurismäkiho.
Timo Vuorensola: To je krásný film. On je skvělý režisér a jeho tvorbu mám rád. Akorát na ten film ve Finsku moc lidí nepřišlo.

FDb: Řekl bys, že v současnosti je ve Finsku snadnější zafinancovat filmy?
Timo Vuorensola: To záleží na žánru. Ale filmy jako Iron Sky se teď rozhodně zafinancovávají snadněji, než tomu bylo před patnácti nebo dokonce i deseti lety. První Iron Sky byl takovým fenoménem i z toho důvodu, že se ukázalo, že takovéto filmy mohou vzniknout a mohou být zafinancované. Ale kupříkladu od The Finnish Film Foundation stále dostaneš jenom relativně malou částku, maximálně okolo milionu eur, a pak musíš oslovit soukromé investory. A to je třeba další půl milion. A když chceš s tím filmem do světa, je to pořád malý rozpočet. Takže se musí zapojit i další země.

FDb: Takže to není nic jako v Dánsku, kde filmaře přímo podporuje stát?
Timo Vuorensola: Ve Finsku je akorát ta The Finnish Film Foundation, což je státní organizace, ale ty peníze obvykle nestačí. Tuhle otázku by ale lépe zodpověděl producent Tero.

FDb: U obou částí Iron Sky jsi taky využil crowdfundingovou metodu, kdy přispěli na rozpočet samotní fanoušci. Údajně jsi pak cestoval po celém světě a přednášel o tom, jak na to. Je to pravda?
Timo Vuorensola: Je to pravda, i když teď už tolik necestuju. V dnešní době už crowdfunding není tak zajímavé téma. Iron Sky bylo v tomhle ohledu nesmírně úspěšné, a pak začínali téhle metody využívat další, ale zdaleka ne vždycky se zadaří. Jde především o ten hype. Jinak to nefunguje. Crowdfunding se navíc teď více soustředí na hry. Protože u filmu je to složitější. Máš lístky nebo DVD, kdežto hru si můžeš digitálně stáhnout, takže mimo samotný vývoj té hry nemáš žádné další náklady. Fyzicky nic neposíláš.

FDb: Jmenuj pět států, ve kterých jsi byl vyprávět o crowdfundingové metodě. Prvních pět, které si vybavíš …
Timo Vuorensola: Japonsko, USA, Německo, Itálie, Švédsko.

FDb: Lidé, kteří přispěli v crowdfundingové kampani, pak mohli například pojmenovat i postavy. Týkalo se to i těch hlavních?
Timo Vuorensola: Ne, šlo jenom o některé postavy. Ale těm fanouškům, kteří přispěli, jsme poslali scénář, a pak jsme si poslechli jejich připomínky a některé z nich ve filmu zůstaly.

FDb: Pamatuju si, že když jsem viděl Iron Sky někdy před sedmi rokama poprvé, naprosto mě nadchly vizuální efekty. Nejen při bitvě vesmírných lodí jsem nemohl uvěřit tomu, že nesleduju hollywoodský velkofilm. Můžeš říct něco málo k postprodukční fázi?
Timo Vuorensola: V prvním Iron Sky jsme chtěli hlavně mít velkou vesmírnou bitvu s vesmírnými loděmi. Pracovali jsme na tom se Samuli Torssonenem a jeho týmem. Měli jsme skvělého architekta, který velmi detailně popsal, co chtěl, aby se stalo. To bylo velice důležité. Vědět, jak bude každý kousíček té lodě vypadat a jak ty lodě fungují. Tenhle týpek je tak trochu šílený. Neměli jsme ale samozřejmě peníze na tolik záběrů, jako mají vesmírné bitvy v hollywoodských velkofilmech. Kupříkladu u nových epizod Star Wars se střídá v takových sekvencích záběr za záběrem, a přitom jsou relativně krátké. My jsme měli peníze ne na stovky záběrů, nýbrž pouze na dvacet. Zato jsme si ale dali hodně záležet na každičkém detailu. Takže to ve výsledku vypadá velice dobře.
A co se týče The Coming Race, tak největší výzvou byly ty příšery. K tomu jsme potřebovali novou společnost a našli jsme Pixomondo, kteří pracovali třeba na Hře o trůny. Pro ně to byla taky docela výzva. Sice už příšery vytvářeli, ale problém byl v tom, že rozpočet Hry o trůny je úplně někde jinde, než byl ten náš. Neustále jsme tedy naráželi na problémy, které bylo třeba vyřešit.

FDb: Vybavuje se mně jeden konkrétní záběr z The Coming Race, ve kterém hlavní hrdinka Obi rozbije kladivem sklo a potom na ni padají ty rozbité kousky. Jak vzniknul tenhle záběr?
Timo Vuorensola: Ten vzniknul za pomoci Fathom kamery s frekvencí 1000 fps (Frames Per Second/snímků za sekundu – pozn. aut.). Na akci pak jeden z asistentů pustil ty rozbité kousky. Představitelce Obi jsem pak jenom řekl: „Projdi to a tvař se naštvaně.“ Důležité je v tomhle případě svícení. A musím říct, že tenhle záběr se rozhodně nepovedl napoprvé. Museli jsme ho z různých důvodů několikrát opakovat. Někdy padaly příliš rychle a problém byl samozřejmě ten, že nezáleží na tom, jak jste dobrý herec, ale když vám kolem obličeje padají věci, tak na to prostě instinktivně reagujete. Tohle byl docela vos*r.

FDb: Ty sám víš, jak vytvářet CGI efekty?
Timo Vuorensola: Sám jsem je nikdy nevytvářel, ale pracuju s nimi hodně, takže vím, jak zrežírovat scény, ve kterých budou, a vím, jak se vyvarovat problémům. Ale nevím třeba, jaký program použít. Myslím, že spousta režisérů s vizuálními efekty nepracuje tolik jako já.

FDb: Vlastně pro ty velkorozpočtové Marvelovky je klíčovým elementem, aby režiséři uměli zvládat vizuální efekty …
Timo Vuorensola: Ano. To dává dokonalý smysl. V jiných filmech se často stává, že devadesát procent efektových záběrů za nic nestojí.

 










 

FDb: Nemůžu se zbavit dojmu, že ti po prvním Iron Sky museli nabídnout k režírování několik dalších filmů …
Timo Vuorensola: Byl tam jeden film, který jsem chtěl opravdu hodně dělat. Jmenoval se Jeremiah Harm. Nějakou dobu jsme ho připravovali, ale nakonec jsme nic nenatočili. Tedy kromě takového proma. Pak to ale nevyšlo a místo toho jsem dělal The Coming Race.

FDb: Říkal jsi, že šance na třetí část Iron Sky je veliká …
Timo Vuorensola: Jo. Už píšu scénář a bude se to jmenovat Iron Sky: Endgame. A vzhledem k Avengers musím dodat, že tenhle název jsem vymyslel už před několika lety. Teď abych ho změnil, že jo? Zas*aní Avengers. (úsměv)

FDb: Natáčíš komedie/parodie. Přemýšlel jsi někdy o tom, že bys natočil třeba nějaké vážné drama podle skutečné události nebo western nebo horor?
Timo Vuorensola: Ne. Myslím, že tyhle žánry už dělá hodně výborných režisérů. To, co dělám já, považuju za relativně unikátní. Trochu bláznivé a u toho chci zůstat.

FDb: Ty ale nejseš jenom filmovým režisérem. Hraješ i v hudební skupině, která se jmenuje Älymystö …
Timo Vuorensola: Jo, teda nedávno se staly nějaké věci a ta skupina už nefunguje. Hráli jsme takový industriální black metal. Trochu avantgardní. Rád totiž dělám věci jinak. A na tomhle bylo dobré, že je to úplně něco jiného než natáčet filmy.

FDb: A taky jsi byl hostem Davida Hasselhoffa, když měl ve Finsku svoji vlastní televizní show. Jak se vůbec něco takového stane, že má The Hoff ve Finsku svoji vlastní televizní show? Je to dost neobvyklé, až to trochu zapadá do Iron Sky vesmíru …
Timo Vuorensola: To je dobrá otázka. Nicméně David Hasselhoff je týpek, který není v USA tolik oblíbený jako v Evropě. Takže dělal podobné talkshow po celé Evropě. Vždycky hledali ty nejšílenější lidi z dané země, kteří by mohli být hosty. A v případě Finska jsem byl evidentně na seznamu já. (úsměv)

FDb: Co tě ještě baví kromě hudby a filmů?
Timo Vuorensola: Rád hraju počítačové hry a posiluju. Uvést musím taky svého syna, se kterým trávím hodně času. Hudbu miluju a filmy natáčím. To je moje práce, která mě baví. A baví mě i koukat na filmy.

FDb: Jak myslíš, že je velká ta možnost, že nakonec nevzniknou tři, ale třeba čtyři nebo pět Iron Sky filmů?
Timo Vuorensola: Já rozhodně už žádný další režírovat nehodlám. Pokud se jich v budoucnu ujme jiný režisér, tak klidně vzniknout můžou. Netvrdím totiž, že jsem nejlepší režisér Iron Sky filmů.

FDb: A co tedy ten projekt nazvaný The Arc: The Iron Sky story?
Timo Vuorensola: To je úplně jiný film. Vzniká v čínské produkci a hraje tam Andy Garcia. Týká se ale série Iron Sky, také na něm pracuju, ale je to jenom spin-off, který toho s tou sérii vlastně opravdu nemá mnoho společného.

Rozhovor vzniknul díky spolupráci s festivalem FUTURE GATE 

FOTO: cinema.de
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Jedna noc

Mezi těmi všemi českými komediemi, jakých budeme i letos hojně zásobováni, bohužel hrozí, že tohle komorní,... celý článek

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz