Vláda po 12 měsících. Zítra už to roztočíme

Andrej Babiš je politik, který má své nejlepší období ještě před sebou. Platí to přinejmenším v tom ohledu, že zatím ještě nemohl při svém vládnutí uplatnit energii, se kterou změní svět konečně k lepšímu. Nic se nezměnilo ani ve chvíli, kdy dokončil první rok se svou druhou vládou.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český premiér Andrej Babiš z hnutí ANO

Český premiér Andrej Babiš z hnutí ANO | Foto: Viktor Daněk | Zdroj: Český rozhlas

V letech 2013–2017 ho v rozletu zdržoval premiér Bohuslav Sobotka, který ho dokonce vyhodil z funkce vicepremiéra. Následovala první Babišova vláda bez důvěry, která mnoho nezmohla z definice. Teď už uplynulo od voleb 20 měsíců a také výsledek druhé vlády lze ve vší slušnosti označit za skromný. Opět ovšem platí argument, že zatím bylo příliš málo času, aby se velké záměry dotáhly do konce.

S investicemi to opravdu nevypadá dobře. Nejvíc peněz se utrácí za spornou modernizaci dálnice D1, na kterou si každý stěžuje. Ovšem ministři dopravy za ANO projekt zdědili a hněv řidičů teď na jejich hlavy dopadá do značné míry nespravedlivě.

Chovanec o protestech: Jít do vlády byla sebevražda, ČSSD se stává neviditelnou a v podstatě i zbytečnou

Číst článek

Lepší ilustraci o aktivitách každé vlády nabízí seznam zákonů, které prošly parlamentem, jenže ani v tomto případě to nevypadá nejlépe. Opět však platí omluva – těžko něco prosadit v politické konstelaci, která vznikla po roce 2017.

Třeba se to změní

Dvoučlenná menšinová vláda v roztříštěné sněmovně obtížně hledá většinu, a to ještě je odkázána na vyjednávací schopnosti šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka, který není hvězdou svého oboru. Ke všemu Senát ovládaný opozicí vrací sněmovně zpátky skoro každý zákon.

Ve třetím čtení prošlo sněmovnou něco málo přes 20 vládních návrhů zákona, většinou však jde jen o drobné novely nebo technické úpravy požadované Evropskou unií. Největší změnu slibuje nový zákon o EET, který nařizuje účtovat přes elektronickou pokladnu řemeslníkům, ovšem tím se jen na žádost Ústavního soudu vylepšuje zákon schválený v minulém volebním období.

Od bývalého ministra Roberta Pelikána pochází insolvenční zákon, který měl pomoci lidem v dluhové pasti, ovšem poslanci ho mezitím upravili a očekávanou výpomoc dlužníkům neposkytne.

Další dva zákony jsou součástí e-governmentu a vysloužily si kritiku lékařů i ochránců osobních dat. Zavádějí totiž elektronické neschopenky a umístí na internet zápis o lécích pro každého pacienta. Vznikne Národní sportovní agentura a stát zdaní církevní restituce – to jsou však poslanecké návrhy, které spíše souží cílům určitých zájmových uskupení.

Výčet je u konce a nutno uznat, že se tím svět o mnoho k lepšímu nezmění. Dnes to vypadá, že vláda může prosadit už jen tři významnější zákony či reformy. Vzniká další zásadní novela stavebního zákona, která má urychlit schvalování staveb, zákon o státních zástupcích, který zruší vládě možnost odvolat Nejvyššího státního zástupce, a pomalu se dokončuje složitý zákon o odpadech, který by měl přispět k jejich lepšímu využití.

Ovšem tyto ambiciózní projekty mají ke schválení daleko. U prvních dvou je takřka jisté, že začnou platit nejdříve roku 2022, tedy až za příští vlády. Odpadový zákon zase v současné podobě není převratem, protože příliš toleruje spalovny a skládky.

Bilance druhé vlády Andreje Babiše dokazuje, že moderní stát je složitou organizací, které se velmi těžko vládne. Svědčí o tom i fakt, že politická reprezentace, která nastoupila po roce 2013, těmto požadavkům ještě nedorostla. Třeba se to ale změní, do příštích voleb ještě zbývá 28 měsíců.       

Autor je komentátor serveru Echo24

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme