Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Jednou z prvních akvizic
vznikající sbírky historických vozů Škoda se v roce 1968 stal právě tento vůz Škoda Superb OHV, byť nekompletní a s nepůvodním čalouněním. Pečlivou renovací prošel v uplynulých třech
letech a nyní je uveden prakticky do stavu, ve kterém byl dodán zákazníkovi. V našich sbírkách
doplňuje již prezentovaná starší provedení prestižní modelové řady Superb.“
Značka Škoda si letos připomene již 85. jubileum vzniku modelu Superb: toto jméno se poprvé
objevilo 22. října 1934 v souvislosti se zkouškami vozu Škoda 640 Superb. Komfortní model
vyšší třídy vynikal moderní konstrukcí s páteřovým rámem podvozku, nezávislým zavěšením všech
kol, hydraulickými brzdami a výkonným šestiválcovým motorem 2492 cm3
/40,5 kW.
Sériová výroba
odstartovala na jaře 1935 a během zbývajících čtyř předválečných let se Škoda Superb pevně
etablovala jako symbol elegantního, dynamického, komfortního a kvalitně vyrobeného automobilu.
Prakticky každý modelový rok přinesl ještě silnější motor, bohatší výbavu a vybroušenější design.
Po více než 600 kusech s ventilovým rozvodem SV se v roce 1938 ustálila definitivní podoba Superb 3000 OHV s řadovým šestiválcem 3137 cm3 o výkonu 62,6 kW. Do roku 1939 však
vzniklo pouze 113 automobilů – včetně černé limuzíny s délkou 5,2 m a rozvorem náprav 3,3 m,
která již několik let úspěšně reprezentuje Škoda Muzeum na domácích i zahraničních akcích a
výstavách historických vozidel.
K magnetům mladoboleslavské sbírky patří také jediný dochovaný
zástupce limitované série Superb 4000 s větším motorem V8 z roku 1940.
V poválečném období 1946-1949 bylo v Mladé Boleslavi vyrobeno dalších 158 podvozků vozu Škoda Superb OHV. Pouze 11 kusů okarosovali v hlavním závodě, další 103 v pražské
karosárně Uhlík a vysokomýtské karosárně Sodomka. Dalších 44 zamířilo do továrny v Kvasinách.
Transport probíhal „po ose“, plně provozuschopný podvozek nesl minimalistickou provizorní
karoserií. Sdílený design se zcela zapuštěnými předními světlomety a bohatými leštěnými
hliníkovými dekory rozvíjel styl základního modelu Škoda 1101 „Tudor“.
Ve čtvrtek 15. dubna 1948 se z Mladé Boleslavi na 120kilometrovou cestu do Kvasin vydal
podvozek s výrobním číslem motoru 81587 – a 2. září si již kompletní vůz převzal zákazník,
Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varech. Po dvacetiletém provozu se
vyřazený služební vůz podařilo odkoupit pro nově budovanou muzejní sbírku mladoboleslavské
automobilky. Řada dílů však chyběla, čalounění bylo nepůvodní. Po detailní analýze stavu vozidla,
rešerších dochovaných archivních pramenů a zajištění potřebných komponentů proběhly v letech 2017-2019 náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu Superb OHV do stavu co
nejbližšího originální podobě.
Nyní patří impozantní vůz k ozdobám expozice Škoda Muzea, kde
bude až do 1. září prezentován v rámci nové výstavy „Kvasiny – 70 let s okřídleným šípem“.
Nová kapitola inspirativní historie vlajkové lodi Škoda Superb, tentokrát vyráběné výhradně v
závodě Kvasiny, se píše od roku 2001. Po první novodobé generaci (2001-2008: 136 000 kusů)
následovala druhá (2008-2015: přes 600 000 ks), nabízená též v provedení Superb Combi a s
pohonem 4×4.
Od roku 2015 prodávaný Superb třetí generace aktuálně prošel modernizací,
která přinesla i první plug-in provedení Superb iV. Zážehový agregát 1.4 TSI/115 kW doplňuje
elektromotor o výkonu 85 kW, jenž v čistě elektrickém módu umožní dojezd až 55 km (podle
metodiky WLTP).