1. 7. 2019 08:30 − 2549× − 0

Belgická Polo show

Volkswageny Polo GTI R5 tentokrát konečně netrápily problémy ani se vznikem požáru, ani s řízením.

Na startu Renties Ypres Rally se sešly čtyři exempláře a všechny dokázaly náročnou trať bez větších potíží zdolat. A jako hodně pěkný bonus se všechny Volkswageny umístily v nejlepší pětce konečných výsledků. Belgičtí organizátoři svou soutěž po roce 2016 vyřadili z kalendáře evropského šampionátu, ale nikterak to neubralo na kvalitě její sportovní stránky. Letos Belgičané opustili i řady stagnující Tour European Rally a vystačili si se zařazením do domácího a britského mistrovství. Na start jim to i tak přilákalo skoro stovku startujících posádek. Ta nejzajímavější se však v hlavním poli neobjevila. Thierry Neuville s Nicolasem Gilsoulem se divákům představili se svým továrním Hyundaiem i20 Coupe WRC a pořadatelé pro ně vymysleli speciální vloženou Ypres Rally Masters. Ta se bohužel odehrála jen na polovině rychlostních zkoušek a pouze první etapy se nakonec zúčastnil jediný Neuvillův vážnější soupeř Bryan Bouffier za volantem aktuální verze Fordu Fiesta WRC. Neuville tak klasifikaci vložené show opanoval s náskokem přes osm a půl minuty na Paula Lietaera ve Fordu Escort RS Cosworth.

Hlavnímu poli, ve kterém jako obvykle hrály prim speciály kategorie R5, tedy tato atraktivní dvojice ubyla. I bez Neuvilla s Bouffierem se ale rally zúčastnil solidní počet pětadvaceti speciálů této kategorie. A nechyběly ani hvězdy ze scény světové rally reprezentované Craigem Breenem za volantem Volkswagenu Polo GTI R5 a Ole Christianem Veibym poprvé startujícím s Hyundaiem i20 R5. Ještě než se podíváme na průběh soutěže v absolutním pořadí, podívejme se na vložené souboje britských posádek. Mezi nimi bohužel chyběl třetí nejrychlejší muž průběžného pořadí David Bogie. A kromě něho se nedostavili ani Josh Moffett s Desim Henrym, kteří minulý víkend startovali v irském Donegalu. Šanci dostat se mezi trojku nejlepších britských posádek chtěl v Belgii využít Martin McCormack a v první zkoušce zajel se svou Škodou Fabia R5 z Britů nejrychleji. Ve druhém testu jej předstihl úřadující mistr Matt Edwards pilotující obvyklý Ford Fiesta R5. Po čtvrté zkoušce se do čela znovu vrátil McCormack, ale hned v té další nechal přes šest vteřin. Ve večerní sekci pak svou ztrátu úspěšně umazával, až se dostal na druhé místo s odstupem čtyř desetin na lídra. Zároveň ale mohl mluvit o obrovském štěstí, že vůbec první etapu dokončil. Za letmým cílem jedné z pátečních zkoušek si totiž se svou Fabií R5 ustlal v příkopu. Druhá návštěva příkopu hned v první sobotní zkoušce se McCormackovi už stala osudnou. Fabii R5 s poškozeným ramenem musel odstavit.

Hodně rychlé časy zajížděl i další Brit za volantem škodovky Rhys Yates, který se po RZ 7 dostal do čela britské klasifikace. Bohužel hned záhy havaroval a celou lapálii si po restartu zopakoval i v sobotu. Nezdar obou posádek ve Fabiích R5 vynesl na konečnou třetí příčku Alexe Laffeyho s Fordem Fiesta R5. O nejvyšší porci bodů si to v sobotu rozdali nejlepší dva jezdci šampionátu Tom Cave s Hyundaiem i20 R5 a Matt Edwards ve Fiestě R5. Lídr mistrovství Cave do druhé etapy nastupoval s náskokem osmi vteřin, ale bohužel hned v druhém ranním testu po defektu a poškození ráfku ztratil třičtvrtě minuty. Edwards se vyhoupnul do čela a v následujících dvou zkouškách zvednul svůj náskok na celou minutu. Chvíli poté se však i pilot Fordu dostal do potíží, když důkladně pročistil jeden z věhlasných yperských příkopů. Z celého incidentu ale vyvázl ještě dobře, jenom se jeho náskok snížil na polovinu. Cave se v závěru chtěl ještě poprat o vítězství, ale na svého soupeře nestačil. Edwards vybojoval v Belgii důležité vítězství a před závěrečnou dvojicí soutěží v Ulsteru na asfaltu a Skotsku na šotolině se v čele šampionátu bodově srovnal s Cavem.

Kevin Abbring letos ještě žádnou rally neabsolvoval, startoval pouze na MS v rallycrossu v Norsku se Škodou Fabia. Oblíbenou Ypres Rally, kterou předloni vyhrál, si ale ujít nenechal. Při debutu za volantem Volkswagenu Polo GTI R5 však začal skvěle a jako první se ujal vedení. Po menším probrzdění v RZ 4 o něj přišel ve prospěch Breena. Defekt v šestém testu Abbringa bohužel stál daleko více, 17 vteřin času a propad na třetí místo. Na konci páteční etapy Holanďan předstihl dalšího pilota Volkswagenu Krise Princena a vrátil se na druhé místo. V Ypres Rally v nedávné minulosti včetně loňska startovala silná sestava hájící barvy francouzského koncernu PSA. Letos byl celý úspěch této skupiny závislý na Kevinu Demaerschalkovi a jeho Citroënu C3 R5. Technika fungovala bez problémů a mladý Belgičan první etapu zakončil na šesté příčce. V druhé sobotní zkoušce ale spadnul do příkopu a s osmiminutovým mankem se propadnul do třetí desítky. V závěru rally na sebe Demaerschalk upozornil trojicí nejrychlejších časů a vrátil se alespoň do top ten. Jiný mladý Belgičan Sébastien Bedoret v soutěži předváděl skvělý výkon, když se dostal až na čtvrté místo zhruba půl minuty za nejrychlejšího z domácích Princena. V RZ 17 bohužel mladík svou snahu přehnal a Fabii R5 ve velké rychlosti zdemoloval. Na čtvrté místo se následně posunul Vincent Verschueren s další škodovkou, ale toho opět dostihla smůla, která ho trápí celý rok. Tentokrát jej ze hry vyřadila až v závěrečné sekci převodovka.

V konečných výsledcích, které zcela ovládnul Volkswagen, se objevila v elitní desítce jediná Fabia R5. Ke čtvrtému místu dovezla Freddyho Loixe, který přerušil závodní důchod. Veiby se s Hyundaiem hodně trápil, když první den bojoval s nedostatečným výkonem, který mu znemožnil vůbec nakouknout do top ten. Etapu nakonec kvůli dvojitému defektu ani nedokončil. V sobotu se Nor do hry vrátil, ale napřed nabral další ztrátu vlastní chybou a pak musel o dvě zkoušky později hořící vůz odstavit. Pola GTI R5 tyto problémy překvapivě netrápily a jejich jezdci dál směřovali za jasným ovládnutím bedny. Jediné drama postihnulo Abbringa, který dokončil závěrečnou zkoušku na defektu. Druhé místo ale i tak uhájil a na pátou příčku se nakonec dostal ještě Davy Vanneste s čtvrtým Volkswagenem. Jednoznačné vítězství si z Belgie odváží Breen, který letos techniku střídá jako na běžícím pásu. Teď jej za měsíc čeká Finsko za volantem továrního Hyundaie. Nejvíce bodů do belgického šampionátu si z Ieperu odvezl lídr mistrovství Princen. Jeho dva nejbližší pronásledovatelé Cédric Cherain a Adrian Fernémont soutěž kvůli větší finanční náročnosti vynechali.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!