Článek
Často kombinují materiály, využívají současné technologie, zajímá je umělecký design, prostorové instalace a především experimentování. Překračují klasickou sklářskou tvorbu, prozkoumávají koexistenci tvaru skleněného předmětu a uzavřeného prostoru.
Proto autorky společně s kurátorkou Alenou Štěrbovou zvolily pojetí výstavy jako prezentaci skleněných předmětů v jednom pokoji. Coby nadstavba pak působí instalace dalších dvou váz výtvarnic v prvním patře galerie. Jsou umístěny v trvalé expozici skla a působí v ní jako překvapující prvek.
Kromě prostoru je pro díla důležité světlo. Nejen to přirozené, které se mění během dne, ale i uměle vytvořené. Todd pracuje v rámci děl Neon I a Neon II z roku 2019 se světelnou instalací. Obyčejná skleněná dutá trubka upravená do zvláštního tvaru, jejímž vnitřkem proudí světelná energie, vytváří neotřelý prostorový útvar, který může působit jako umělecký artefakt, stejně jako obyčejné svítidlo.
Prchalová zase kombinuje materiály, které jdou na první pohled proti sobě. Javorové dřevo a ručně foukané sklo v rámci díla Lokomoce z roku 2017 vytvářejí zvláštní symbiózu. Dřevěný stolek má jednu z noh vysunutou dopředu, takže připomíná kráčejícího ušlechtilého koně. Na jeho desce jako v sedle trůní bílé vázy a v nich se skví rudé růže. Jako by nádherná krasojezdkyně vzdávala hold publiku v cirkusové manéži.
Společná práce obou výtvarnic Urban Vibe (2019) se ambiciózně rozpíná do prostoru. Objemné průhledné pilíře z foukaného skla připomínají antické sloupy. Jsou dělené černými kroužky a trůní na podstavcích stejné barvy. Působí majestátně, a aby jejich vizualita fungovala naplno, musí být zasazeny do většího prostoru. Teprve pak budou patrné všechny světelné odlesky na jednotlivých pilířích.
Výstava ukazuje, že sklo má v moderní době charakter univerzálního materiálu. Technologické zpracování ho umožňuje využívat tak, aby se v něm co nejlépe skloubila umělecká i praktická forma využití.
Může se vám hodit na Firmy.cz: