KVÍZ: Jste zkušení gurmáni? Jak znáte svá práva v restauraci?

Většina lidí s reklamací v restauraci váhá. Zákazník přitom uzavírá stejnou kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a v případě nespokojenosti má právo si stěžovat. Jak jste na tom vy? Víte, jak se zachovat, když vám donesou studené jídlo nebo čekáte příliš dlouho? Otestujte se, jak znáte svá práva.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nejzákladnější pravidlo zní: Jídlo reklamujte hned, když zjistíte, že něco není v pořádku. Pokud se bude snažit reklamaci uplatnit ve chvíli, kdy už jste vše zkonzumovali, pravděpodobně neuspějete. Oprávněnost vaší reklamace je třeba posoudit a jen těžko budete obsluze vysvětlovat, co bylo špatně s obědem, který jste právě dojedli.

„Každý pokrm musí mít ty vlastnosti, které byly předem sjednány – od teploty, přes chuť až po speciální požadavky. Ať už jsou tyto vlastnosti popsány v jídelním lístku či předem domluveny s obsluhou, restauratéři je musí pečlivě dodržovat,“ říká provozní restaurace Corso v Řevnicích Marek Adam. „Když není zákazník spokojený, vysvětlí, co je špatně, vždy je možné domluvit se na nápravě a nemusí přitom jít o prokazatelnou chybu na straně restaurace. V dobrých podnicích dbají na své jméno a jejich hlavní snahou je vyjít zákazníkovi vstříc,“ dodává.

Kvíz: Znáte svá práva v restauraci?

Čekáte na jídlo déle, než by byla přiměřená doba přípravy vzhledem ke složitosti pokrmu? „Za příliš dlouhé čekání můžete požadovat slevu. Dokonce v případě, že vás obsluha neupozornila na delší dobu čekání nebo není rovnou uvedena v jídelním lístku, můžete od uzavřené smlouvy odstoupit a restauraci před naservírováním jídla opustit,” uvádí Barbora Pospíšilová z pojišťovny právní ochrany D.A.S.. Není přesně stanoveno, co je přiměřená doba čekání, ale za normálních okolností počítejte přibližně s půl hodinou. Pokud máte pochybnosti, oslovte obsluhu a na dobu přípravy se zeptejte.

Obsluha vám je vždy povinna vystavit účtenku. Dejte si ale pozor na to, jak účtenka pro EET vypadá – ze zákona totiž nemusí vůbec obsahovat podrobný výčet nakoupených položek, ale jen konečnou částku. Při placení si zkontrolujte, jestli částka odpovídá cenám uvedeným v jídelním lístku a neobsahuje položky, které jste si neobjednali. Restaurace si nesmí také účtovat poplatky, na které vás dopředu neupozornila. Například vám nemůže dodatečně účtovat „couvert” aniž by byl tento poplatek uveden v jídelním lístku.

Pokud se v restauraci nedohodnete na nápravě, nebojte se obrátit na některý z kontrolních úřadů. Peníze vám to sice nevrátí, ale můžete předcházet tomu, aby se podobná situace v budoucnosti opakovala. Většinou tyto instituce na stížnosti reagují rychle a o svých krocích vás budou informovat. V případě „podmíráků”, nebo diskriminace v restauracích se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci. Místní hygienické stanice řeší případy spojené s otravou jídlem a špatnou hygienou v restauracích.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...