Nejzákladnější pravidlo zní: Jídlo reklamujte hned, když zjistíte, že něco není v pořádku. Pokud se bude snažit reklamaci uplatnit ve chvíli, kdy už jste vše zkonzumovali, pravděpodobně neuspějete. Oprávněnost vaší reklamace je třeba posoudit a jen těžko budete obsluze vysvětlovat, co bylo špatně s obědem, který jste právě dojedli.
„Každý pokrm musí mít ty vlastnosti, které byly předem sjednány – od teploty, přes chuť až po speciální požadavky. Ať už jsou tyto vlastnosti popsány v jídelním lístku či předem domluveny s obsluhou, restauratéři je musí pečlivě dodržovat,“ říká provozní restaurace Corso v Řevnicích Marek Adam. „Když není zákazník spokojený, vysvětlí, co je špatně, vždy je možné domluvit se na nápravě a nemusí přitom jít o prokazatelnou chybu na straně restaurace. V dobrých podnicích dbají na své jméno a jejich hlavní snahou je vyjít zákazníkovi vstříc,“ dodává.
Kvíz: Znáte svá práva v restauraci?
Čekáte na jídlo déle, než by byla přiměřená doba přípravy vzhledem ke složitosti pokrmu? „Za příliš dlouhé čekání můžete požadovat slevu. Dokonce v případě, že vás obsluha neupozornila na delší dobu čekání nebo není rovnou uvedena v jídelním lístku, můžete od uzavřené smlouvy odstoupit a restauraci před naservírováním jídla opustit,” uvádí Barbora Pospíšilová z pojišťovny právní ochrany D.A.S.. Není přesně stanoveno, co je přiměřená doba čekání, ale za normálních okolností počítejte přibližně s půl hodinou. Pokud máte pochybnosti, oslovte obsluhu a na dobu přípravy se zeptejte.
Obsluha vám je vždy povinna vystavit účtenku. Dejte si ale pozor na to, jak účtenka pro EET vypadá – ze zákona totiž nemusí vůbec obsahovat podrobný výčet nakoupených položek, ale jen konečnou částku. Při placení si zkontrolujte, jestli částka odpovídá cenám uvedeným v jídelním lístku a neobsahuje položky, které jste si neobjednali. Restaurace si nesmí také účtovat poplatky, na které vás dopředu neupozornila. Například vám nemůže dodatečně účtovat „couvert” aniž by byl tento poplatek uveden v jídelním lístku.
Pokud se v restauraci nedohodnete na nápravě, nebojte se obrátit na některý z kontrolních úřadů. Peníze vám to sice nevrátí, ale můžete předcházet tomu, aby se podobná situace v budoucnosti opakovala. Většinou tyto instituce na stížnosti reagují rychle a o svých krocích vás budou informovat. V případě „podmíráků”, nebo diskriminace v restauracích se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci. Místní hygienické stanice řeší případy spojené s otravou jídlem a špatnou hygienou v restauracích.