Auto hvězdných závodníků, aristokratů i Jamese Bonda. Anglická automobilka Bentley slaví 100 let
Ve 24hodinovém automobilovém závodě Le Mans ve 30. letech minulého století porazil tehdy nepřekonatelné auto Bugatti. V knize Iana Fleminga s ním dokonce jezdil tajný agent jejího veličenstva James Bond. V obou případech je řeč o vozidle značky Bentley. Anglická automobilka, která v současnosti patří do koncernu Volkswagen, slaví ve středu 100 let od svého založení.
Brit Walter Owen Bentley byl za první světové války známý jako výrobce motorů do dvouplošníkových letadel. Po válce si „W. O.“, jak se Bentleymu přezdívalo, splnil svůj sen a 10. července 1919 založil vlastní automobilku.
Ve stejném roce stihl představit svůj první automobil Bentley 3L a to na autosalonu v Londýně. Šlo vlastně o luxusní sportovní auto. Bentley měl totiž rád rychlost, jak říká Martin Kot, prezident Rolls-Royce & Bentley Clubu v České republice.
„Ty Bentley byly skutečně sportovní vozy a byla to tenkrát extratřída. Takzvaní Bentley Boys, tedy ti bohatí aristokraté, kteří s nimi jezdili, tuto značku drželi a vyhrávali závody. Legendární je například závod Bentley a lokomotivy. Opravdu to byly sportovní vozy,“ říká Radiožurnálu.
‚Jako bych letěl‘
Jedním z prvních prvních hvězdných britských jezdců byl Sammy Davis. Se svým týmem v roce 1929 brooklynských 500 mil. Měli vozy Bentley. Právě Bentley Boys tuto anglickou značku nejvíc proslavili. Mezi nimi byl například žokej, doktor, dědic diamantových dolů nebo dokonce automobilový novinář.
Účastnili se kdejakých závodů. Po jednom z nich jeden z jezdců popsal své pocity z řízení tak silného auta: „Po třech kolech jsem pocítil tu neuvěřitelnou lehkost. Auto jako by najednou ožilo. Připadalo mi, že jeho motor pohání démoni. Připadalo mi, jako bych letěl. Tohle auto prostě v jeden moment začalo žít a místy mi připadalo, že se na mě i usmívá.“
V době hospodářské krize ve 30. letech minulého století se Bentley ocitlo na pokraji zkázy. Koupil ho známý výrobce luxusních aut - Rolls Royce.
Anglická automobilka Bentley slaví 100 let. Její historii představí Luděk Hubáček
„Tak trošičku tu značku upozadil a kladl důraz spíš na ten Rolls-Royce,“ vysvětluje Kot. „Vozy Bentley byly prakticky totožné jako Rolls-Royce s výjimkou masky a nějakých log a znaků, ale byly trošku upozaděny. Takže Rolls-Royců Silver Shadow, takového nejznámějšího typu, se vyrobilo 20 tisíc kusů, kdežto Bentley T1 se vyrobilo tisíc kusů. Ten rozdíl je obrovský,“ dodává.
Nyní patří Bentley do koncernu Volkswagen a v Česku je značka Bentley oblíbenější než konkurenční Rolls-Royce. Na českých silnicích loni jezdilo 473 vozů Bentley, což je téměř dvojnásobek oproti autům Rolls-Royce.
Vývoj vozů Bentley od roku 1919