Jedlý talíř z Polska a taška z PET lahví z Číny. I české obchody zkouší omezit plasty

Ondřej Neufus ČTK Ondřej Neufus, ČTK
13. 7. 2019 20:25
Velkoobchodní řetězec Makro od července zrušil nabídku klasických jednorázových tašek pro zákazníky. Místo toho si mohou klienti nakoupit tašky vyrobené z PET lahví či si nákup odnést v krabici zdarma. Mimo to začalo Makro, podobně jako další obchodní domy, nabízet alternativy za jednorázové plastové nádobí. Jejich varianta z lisovaných ovesných otrub je dokonce jedlá.
Foto: Aktuálně.cz

Prodejny velkoobchodu s potravinami Makro se zavázaly do roku 2020 omezit spotřebu jednorázových plastů. Od července tak přestaly nabízet klasické igelitové tašky. Zákazníci si mohou nákup místo toho odnést v nových taškách vyráběných z recyklovaných PET lahví. I jejich cesta do obchodů je však dlouhá, mluvčí společnosti Romana Nýdrle Aktuálně.cz potvrdila, že se tašky vyrábí v Číně.

K mání jsou za 32 korun za menší variantu a 40 korun za větší. Taška se dá vyprat a má nosnost 15 kilogramů. Podle řetězce na každou tašku připadly dvě lahve. Mimoto si může zákazník zdarma vzít kartonové krabice, které jsou k dispozici za pokladnami.

"Toto řešení je výrazně ohleduplnější, jelikož zákazníka nic nestojí a krabice je možno znovu využít," vysvětluje Nýdrle. Tuto variantu minimálně na požádání nabízí většina českých obchodních domů.

Snaha omezit plasty navazuje na kampaň ministerstva životního prostředí, která začala v loňském roce. Do akce #dostbyloplastu se hned zkraje zapojilo 17 firem, mezi nimi IKEA, České dráhy, Lidl, Relay či Starbucks. Makro se k výzvě přidalo až později. Cílem kampaně je zredukovat množství jednorázového plastového odpadu a nádobí a nabídnout alternativy.

Podobně jako Makro tak nyní plasty omezují i další řetězce. Lidl již na jaře loňského roku oznámil, že do roku 2025 sníží množství plastů u zboží svých privátních značek o pětinu. Stejný plán potvrdil i Kaufland, který také patří pod německou skupinu Schwarz.

Ten zároveň do roku 2025 nabídne veškeré produkty svých vlastních značek jedině v recyklovatelných obalech. "Již dnes snižujeme počet různých plastových obalů. Jedním z příkladů jsou K-Bio-banány, které nejsou baleny v plastových sáčcích, ale opatřeny papírovou páskou. Jen tímto uspoříme ročně přibližně 32 tun obalů," uvedla již dříve mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

IKEA hodlá do roku 2020 ukončit prodej plastového zboží na jedno použití. Firma v červnu oznámila, že opatření bude platit v jejích obchodech na celém světě. V budoucnu hodlá IKEA vyrábět jen takové produkty, které bude možné opravit, znovu prodat nebo recyklovat. Řetězec s rychlým občerstvením McDonald's zase před časem zavedl v Česku místo plastových brček papírová.

Podobně jako IKEA se i Makro snaží omezit prodej jednorázového nádobí. Místo plastových podtácků tak nabízí například talíře lisované z otrub. Ty jsou jedlé, k mání za sedm korun za kus a vyrábí je polská společnost Biotrem.

Další novinku, která má snížit spotřebu plastů, je zavedení látkových sáčků na ovoce i pečivo. Ačkoliv Makro cílí na velkoodběratele a poptávka po tomto typu zboží je u něj minoritní, nabízí látkové sáčky již od loňského prosince v prodejnách na Slovensku.

"Látkové pytlíky na kusové pečivo, ovoce a zeleninu zavedeme na všech českých prodejnách ještě tento rok. Rádi bychom to stihli do listopadu," uvedla mluvčí Nýdrle.

Ročně se ve světě vyprodukuje přes 300 milionů tun plastů, velká část jich končí v oceánech. Vědci odhadují, že pokud bude znečištění pokračovat stejným tempem, bude v roce 2050 v oceánech více plastů než ryb. V Česku se ročně vyrobí kolem 20 tisíc tun plastového nádobí ročně, celkem se tu vyprodukuje 240 tisíc tun obalových plastů za rok.

 

Právě se děje

Další zprávy