Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Pagenaud oslavil výročí pádu Bastily vítězstvím

Pagenaud oslavil výročí pádu Bastily vítězstvím

Honda Indy Toronto – závod

Nejlepší způsob, jak oslavit nejdůležitější francouzský státní svátek – 230. výročí pádu Bastily - si vybral Pagenaud. Pole position v Torontu dokázal přetavit ve vítězství, 16. v kariéře a třetí v letošní sezoně.

V závěru závodu udržel za zády Dixona, přičemž mu snad ještě větším soupeřem než Novozélanďan bylo ubývající palivo v nádrži. Rossi dojel na třetím místě a stáhl tak náskok na lídra šampionátu Newgarena, který skončil hned za ním. A to i přesto, že v závěru poškodil v 11. zatáčce vůz drobnou kolizí se zdí.

První kolo v Torontu, to většinou není nouze o nějakou tu skrumáž a jinak tomu nebylo ani letos. Ve třetí zatáčce předvedl Power velmi optimistický útok na Rahala a Andrettiho. S prvním jmenovaným se srazil a skončili opření o bariéru z pneumatik. Kolize postihla celkem šest vozů, obešla se ale bez větších škod a všichni mohli v závodě pokračovat. Na trať se však vrátil zaváděcí vůz.

Ten do boxů zabočil až na konci 4. kola. Na trati byli opět za sebou Rahal a Power. Australan s novým předním přítlačným křídlem, u Rahala tým neshledal na voze žádné poškození. Někteří piloti využili neutralizace závodu k pit stopu a k pokusu realizovat strategickou hru.

Jiní ale s pit stopem čekali, až se v 15. kole otevře okno pro strategii dvou zastávek. Jako první z čela startovního pole navštívil mechaniky Rossi. Pagenaud měl v tu chvíli zhruba pětivteřinový náskok na Dixona.

Rossi v boxech udržel svou pozici před Newgardenem, na něhož se tým vzhledem k těsné situaci v čele šampionátu přirozeně zaměřuje nejvíce. Velmi tvrdý souboj předvedli piloti týmu Eda Carpentera. Jones se nevybíravě protlačil před Pigota. přičemž ho poslal do zdi a poškodil mu přední křídlo.

Docházelo ke spoustě soubojů, jak se potkávali jezdci na odlišných strategiích s různým obutím a stavem paliva v nádrži. A to byla velmi nebezpečná situace pro lídry závodu, jedna chyba kdekoliv na dráze, výjezd pace caru a bylo po nadějích na dobrý výsledek. Už v 18. kole Pagenaud a Dixon zamířili poprvé k mechanikům.

Sage Karam si po delší době zazávodil jinde než v Indianapolisu

Vedení převzal na jedno kolo Sató. Pak spadlo do klína Veachovi, který stavěl při žluté fázi způsobené kolizí Powera a Hunter-Reaye. Pagenaud se před něj dostal ještě předtm, než mladý Američan zamířil do boxů. Od Dixona jej kromě Veache dělili ještě Ferrucci, Rahal a Hunter-Reay, také zkoušející alternativní strategii.

Do boxů všichni jmenovaní postupně zmizeli v 31. a 32. kole. Rozdíl mezi Pagenaudem a Dixonem se pohyboval v rozmezí od pěti do sedmi vteřin. Rossi, který předtím jezdil ve vláčku spolu s Hunter-Reayem a Dixonem, začal odpadávat.

V polovině závodu vedl Pagenaud o 6,5 vteřiny před Dixonem. Na Rossiho měl k dobru už téměř 10 vteřin, následovali Newgarden, Sató, Bourdais, Rosenqvist, Hinchcliffe, Pigot, Herta a na dveře první desítky klepal přes potíže po startu Power.

Celé čelo závodu zamířilo do boxů ve chvíli, kdy se v 51. kole otevřelo okno pro druhý pit stop. Pagenaud po něm vedl o pět vteřin, Dixon měl obdobný náskok před Rossim. Třiapůl vteřiny za nimi bojovali Newgarden a Sató.

V závěrečné fázi závodu se naplno projevily rozdíly mezi motory Honda a Chevrolet. Pagenaud, mající za zády výkonnější, ale co do spotřeby horší americký motor, musel výrazně šetřit palivo. Proto se zasekl za pomalejšími jezdci, které nebyl schopen předjet o kolo, zejména za Kanaanem a následně za Hunter-Reayem. Náskok se tak ztenčil zhruba na vteřinu.

Pagenaud se snaží nadělit kolo Kanaanovi

Pro Bourdaise 17 kol před koncem pohasla naděje na přední umístění, když bez výraznějšího poškození zavadil o bariéru ve 3. zatáčce. Propadl se na 9. místo, z něhož záhy bylo osmé, když v Satóově voze vypověděla službu pohonná jednotka. Japonec ale dovezl vůz, z něhož šlehaly plameny, k mechanikům.

Hunter-Reaye se Pagenaudovi na dráze předjet nepodařilo a dostal se před něj až ve chvíli, kdy 10 kol před koncem zamířil Američan pro palivo. Pak se Pagenaud musel prokousat ještě přes Chiltona, Veache a Jonese. Jistotu, že závod dokončí před Dixonem, mu v samém závěru dal Power, který prohrál s Rahalem souboj o 9. místo, v 8. zatáčce nedobrzdil a narazil do pneumatik.

Oddychl si také Newgarden. Stejně jako před rokem totiž opět byl příliš blízko zdi v 11. zatáčce. I když podle týmu vůz poškozen nebyl, rychle jej začal dotahovat Rosenqvist. Závod byl dojet pod žlutou vlajkou.

Jezdce teď čeká jen krátký oddech. Sezona pokračuje už následující víkend na vůbec nejkratší trati v kalendáři, oválu Iowa Speedway. Newgarden vede před Rossim už jen o čtyři body, piloti týmu Andretti Autosport navíc v Iowě mezi lety 2010 a 2015 šestkrát v řadě vyhráli. Pagenaud snížil ztrátu z 60 bodů na 39, Dixon ztrácí 86 bodů.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet  1:30:16.4388 85 50+2+1+1
2. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 0,1373 85 40
3. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 4,3720 85 35
4. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 18,6722 85 32
5. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda + 20,7432 85 30
6. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsp. Honda + 27,6710 85 28
7. Colton Herta Harding Steinbrenner Honda + 32,6040 85 26
8. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing Honda + 35,5415 85 24
9. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 35,3604 85 22
10. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 45,4178 85 20
11. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda + 53,4942 85 19
12. Ed Jones Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 84 18
13. Zach Veach Andretti Autosport Honda - 1 kolo 84 17+1
14. Max Chilton Carlin Chevrolet - 1 kolo 84 16
15. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 84 15
16. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda - 1 kolo 84 14
17. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 13
18. Will Power Team Penske Chevrolet - 2 kola 83 12
19. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 83 11
20. Marcus Ericsson Schmidt Peterson Motorsp. Honda - 4 kola 81 10
21. Sage Karam Carlin Chevrolet - 6 kol 79 9
22. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda porucha 67 8+1