Jak vyplývá z průzkumu mezi čtyřmi stovkami malých a středních podnikatelů, necelých třicet procent firem již klimatizovanými prostory disponuje. A 6,6 procenta podnikatelů o investici do klimatizace aktuálně uvažuje.
Středoevropská města nejsou na teplotní extrémy připravená, říká expert |
„Buď si ji chtějí majitelé pořídit vůbec poprvé, nebo mají v plánu stávající klimatizaci rozšířit do dalších prostor,“ říká ředitel firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.
Přes 70 procent těch, kteří uvažují o pořízení klimatizace, chce zařízení s venkovní jednotkou. Může jít buď o Split systém, který se skládá z jedné venkovní a pouze jedné vnitřní jednotky, jež jsou vzájemně propojeny rozvody chladiva, či o Multi-Split systém, kdy lze k jedné venkovní jednotce připojit větší počet vnitřních jednotek.
„O investici do klimatizace uvažujeme, v našich prostorách máme velké teplo. Plánujeme pořízení pevné klimatizace s venkovní jednotkou,“ říká Tomáš Kmoch, jednatel firmy provozující restaurace T.H.K. Rest Group.
Devět z deseti malých a středních podnikatelů počítá s investicí za desítky tisíc korun, částky za klimatizaci ve stovkách tisíc jsou spíše výjimkou.
„Horké počasí nás přinutilo k pořízení klimatizace, instalaci jsme dokončili teď v červnu a přišlo nás to asi na sto tisíc korun,“ říká jednatel stavební společnosti ALBA precision Rudolf Spěšný.
Motivace k pořízení klimatizace jsou různé. „O investici do klimatizace uvažujeme v souvislosti s plánovaným zateplením budovy a polohou budovy školy na frekventované ulici, kde je ztížená možnost přirozeného větrání,“ říká například Markéta Švadlenová, ředitelka Táborského soukromého gymnázia a Základní školy.
Pouze čtvrtina zaměstnanců oslovených podnikatelů, kteří už klimatizaci do firmy pořídili, pracuje v klimatizovaných prostorách. Tři pětiny šéfů a majitelů firem tvrdí, že zaměstnanci si v horkých letních dnech vůbec nestěžují. Jen každý desátý podnikatel uvedl, že zaměstnancům během letního parna vadí příliš vysoká teplota na pracovišti.
Dvě třetiny malých a středních firem o klimatizaci neuvažovaly
Opačný problém – tedy stížnosti na chladné prostředí – zaznamenalo necelé procento zaměstnavatelů. Ve čtyřech procentech firem řeší šéfové stížnosti týkající se různých názorů na nastavenou teplotu v prostorách společnosti.
Ze dvou třetin malých a středních firem, které o klimatizaci dosud neuvažovaly, téměř polovina tvrdí, že ji nepotřebuje, protože jejich prostory pro podnikání jsou přirozeně chladné a není nutné v nich snižovat teplotu.
Vedra svědčí prodejům klimatizací, rostou raketovým tempem |
Dvanáct procent firem zavrhuje klimatizaci kvůli vysokým pořizovacím nákladům. Mezi jinými důvody, proč o klimatizaci neuvažují, podnikatelé uváděli například neochotu investovat do klimatizace díky provozovně v pronajatých prostorách či negativní dopad klimatizace na zdraví.
Ostatně žádná norma zaměstnavatelům neukládá, aby klimatizaci zaměstnancům zajistili. Pokud teplota na pracovišti dosahuje více než 36 stupňů Celsia, je třeba individuálně posuzovat tepelnou zátěž zaměstnanců. Ve firmách obvykle v takovém případě zkracují pracovní dobu nebo častěji zařazují přestávky.
Obecně se doporučuje, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nepřesáhl šest stupňů Celsia. Větší rozdíl může u citlivějších lidí vést k nachlazení. Klimatizace pro práci v kanceláři by měla být podle nařízení vlády v létě nastavena na 24,5 °C, při manuální práci nebo v osobním autě na 23 °C.