Ještě před několika generacemi bylo zvykem nechat si na míru šít většinu věcí. Takové kvalitní kousky pak jejich majitelé nosili několik let. Dnes se v módních salonech nechávají ušít šaty jen pro výjimečné příležitosti a pro každodenní nošení volíme spíše ready-to-wear kolekce, ať už luxusních, nebo dostupných módních značek.

Přibývá ale lidí, kteří touží po základních kouscích šatníku padnoucích tak, jak by to žádná konfekce nedokázala – konkrétně po džínech. Bespoke kalhoty mají totiž několik výhod. Vystihují vkus nositele, padnou i nekonfekční postavě, jsou jedinečné, a navíc, stejný model si můžete nechat ušít znovu.

„Zákazníků, kteří chtějí džíny na míru, máme stále víc,“ říká polovina návrhářského dua Chatty Radka Sirková. Společně s Annou Tuškovou tvoří od roku 2004 módní značku, která slaví úspěchy v Česku i v zahraničí nejen díky svým kolekcím, ale právě i díky své schopnosti skvěle zpracovat denim. Za nárůstem poptávky po nich Radka vidí především skutečnost, že Češi začínají oceňovat produkt na míru, který staví nad logo známé zahraniční konfekce.

Pod pojmem „na míru“ si ale nepředstavujte ručně šité džíny, nýbrž unikátní střih, který je vytvořen podle postavy každého jednotlivého klienta. Někdy nálepku džín na míru dostanou i takzvané měřenky, jež vycházejí z konfekčního střihu, který je později upravený.

V tomto přístupu jsou Chatty skutečně v Česku unikátní, protože i po dokončení se zakázka zálohuje tak, aby se klient mohl kdykoli vrátit a pořídit si další kousek. „Proto také slyšíme, že jsou naše služby návykové, a že kdo si nechá ušít džíny jednou, už se k těm z konfekce nemůže vrátit,“ prozrazuje Radka Sirková.

Anna s Radkou spolupracují s některými svými dodavateli už 12 let, materiály pocházejí z Portugalska či Itálie. „Každý nový materiál nejprve otestujeme, abychom se za něj mohly postavit. Díky tomu máme v našem studiu přes 30 druhů denimu, včetně japonského selvedge denimu s voskovým zátěrem, široké škály barevných denimů či denimu směsovaného se lnem,“ tvrdí Radka Sirková.

Mezi těmi, kteří investují do bespoke džínů, nejsou zdaleka jen milovníci módy. Najdete tu především zákazníky toužící po kvalitě a statusu, který nebude postaven na logu, ale na perfektním zpracování. To samozřejmě něco stojí, denimový model od Chatty vás vyjde zhruba na devět tisíc korun.

Kromě výše uvedených důvodů ale návrháře motivuje poptávka klientů, kteří nedisponují konfekční velikostí. Džínový krejčí Patrik Diamant měl k ušití denimových kalhot pro své pánské zákazníky podobné důvody jako Chatty – v obchodech nenašel nic, co by se mu líbilo a dokonale padlo.

Džíny vytvoří svým zákazníkům zhruba během čtyř schůzek, kdy nejprve společně vyberou látku, barvu prošití a vezme jim míry. V krejčovské dílně je odevzdá švadleně, pak se ještě jednou kalhoty doladí se zákazníkem. Po dalším setkání se finalizuje prošití, zip nebo knoflíčky, na další schůzce tedy budou džíny hotové.

Láska k denimu přivedla k šití džínů i Romana Humlíčka, který působil také jako hlavní návrhář v české firmě Blažek. Džíny byly prvním kusem, který si pro sebe sám ušil, nyní chce, aby se na něj klienti obraceli v případě, že touží po džínech nadčasových, praktických a pohodlných. Celý proces se zkouškami a měřením zabereme Romanovi tři týdny a svým zákazníkům nabízí, že se za nimi dopraví.