Zemřel spoluzakladatel Tescomy, k hrncům se s kamarádem dostali od muziky

  16:42
Před pár dny nečekaně zemřel jeden ze zakladatelů zlínské společnosti Tescoma vyrábějící kuchyňské potřeby. Jiřímu Vaculíkovi bylo 54 let. Ve firmě, která má kumulovaný obrat po celém světě kolem dvou miliard, měl na starosti vývoj, jeho parťák Petr Chmela řídí obchod.

Jiří Vaculík měl ve společnosti Tescoma na starosti vývoj. | foto: archiv Petra Chmely

Znali se přes 30 let, byli nejlepšími kamarády. Jiří Vaculík a Petr Chmela začínali coby spoluhráči v kapele Symfonik Rumpál, v roce 1992 zkusili podnikat. Nejprve v garáži. Prodávali spořiče vody a sprchy.

Za čtvrt století vybudovali zlínskou společnost Tescoma, která se zabývá výrobou kuchyňských potřeb a pobočky má po celém světě. Společná životní cesta obou parťáků ale skončila. Jiří Vaculík podlehl před pár dny nečekaně vážné nemoci, bylo mu 54 let.

„Nikdo nečekal, že to půjde tak rychle,“ říká Chmela. „Je hrozné, když ztratíte kamaráda, s nímž současně tvoříte něco, co je vaší životní náplní. Byli jsme si blízcí po lidské i pracovní stránce,“ doplnil.

Chmela má v Tescomě na starosti obchod, Vaculík byl přes vývoj. A to bylo pro fungování společnosti klíčové.

„Byl inovátor, vizionář. Měl čich na to, jakým směrem se vydat. Vždycky, když jsme si mysleli, že už nejde nic nového vymyslet, přišel se skvělým nápadem a s perfektním týmem lidí vytvořil zajímavé věci, na kterých firma stála,“ přiblížil Chmela.

Dvakrát ročně mívají v Tescomě celosvětové porady, na kterých Vaculík vždy pečlivě zvažoval, do čeho jít a na jakém trhu se uplatnit. Přišel třeba s nápadem na kráječ kiwi, nebo konvici Teo, která získala prestižní světové ocenění Red Dot Design Award.

„Uměl vést lidi, designéry, grafiky,“ podotkl Chmela.

Firma má stovku prodejních míst po celém světě

S Vaculíkem vystudovali konzervatoř, podnikání se učili za pochodu. „Chtěli jsme dělat něco, co má smysl a budoucnost, ale nevěděli jsme, že budeme někdy mít takovou firmu,“ přiznal Chmela.

Tescoma má dnes kolem stovky prodejních míst po celém světě, včetně prestižních metropolí. Zaměstnává několik tisíc lidí. Firemní katalog nabízí přes 2 000 položek.

„Když se spojí dva kamarádi, dají se dělat velké věci. To, že jsme k sobě měli lidsky blízko, bylo zásadní. Bez toho bychom se třeba tak daleko nedostali,“ uvažuje Chmela.

Teď bude muset řešit další budoucnost Tescomy bez svého společníka a kamaráda.

„Věřím, že bude fungovat dál a bude pořád stejně silná. To by si přál i Jirka,“ dodal Chmela.

U sídla firmy ve Zlíně-Přílukách je pietní místo, kde jsou květiny a svíčky. Na stožáru vlaje černá vlajka.

Autor: