„Soudruhu Babiši, vyvlastněte Čapí hnízdo.“ Odpůrci D3 pískali na premiéra
Premiér Andrej Babiš (ANO) se ve středu vydal na výjezd – ve Středočeském kraji řešil spolu s ministry boj se suchem, poté se vydal obhlédnout situaci ohledně dopravních komplikací. Kvůli diskutované stavbě dálnice D3 spojující Prahu s Českými Budějovicemi a dálnicemi s Rakouskem na něj v Jílovém pokřikovali demonstranti a vyzývali ho na transparentech mj. k vyvlastnění Čapího hnízda. Těžko můžeme vyhovět všem, řekl premiér na adresu odpůrců chystané trasy D3.
Premiéra Andreje Babiše, ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) a ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) uvítala ve středu v Jílovém stovka lidí s transparenty proti dálnici D3 a premiérovi. Členové vlády přijeli diskutovat se starosty o dálnici. Předtím řešili sucho.
Problémy se suchem
Babiš mj. spolu s ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem (ČSSD) dnes navštívil i chmelnici v Lišanech na Rakovnicku – kvůli suchu. Rakovnicko patří k regionům, kde je nedostatek srážek, sucho má dopady na zemědělce i lidi, kteří berou vodu ze studní. „Voda ja absolutní priorita,“ vzkzazoval Babiš během dne na Twitteru.
Senomaty, kde trpí velkým nedostatkem vody. Lidé zde měli vyvrtané studny do hloubky 7 metrů a dnes už musí hloubit až do 40 metrů, takže je to urgentní. Hodně jim tu pomůžou plánované nádrže, starostové teď jednají s vlastníky pozemků o výkupu. pic.twitter.com/yGUfneKj9B
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) 17. července 2019
Babiš si s ministry prohlédl konkrétní projekty. „Právě teď v Chrášťanech, kde mají problém se suchem. Místní rodinná firma Lupofyt je ukázkovým příkladem zemědělského podniku, který se ke krajině chová odpovědně. Snaží se zadržovat vodu v krajině a učí i ostatní zemědělce, jak pracovat s vodou,“ uvedl Babiš na svém facebooku.
Členové vlády si prohlédli i chmelnice s kapkovou závlahou společnosti Lupofyt. MZe jejich budování podporuje z národního programu Podpora vybudování kapkové závlahy v ovocných sadech, chmelnicích, vinicích a ve školkách. Na rok 2019 je pro tyto účely vyčleněno 35 milionů korun. pic.twitter.com/4kANKmAiMy
— Zemědělství ČR (@MZeCr) 17. července 2019
Vyvlastněte Čapí hnízdo, vyzvali Babiše
Demonstranti na Babiše křičeli „hanba“ a pískali, informuje ČTK. Lidé shromáždění na náměstí drželi transparenty s nápisy jako „Nezničte neporušenou přírodu betonem“, „Stop projekt D3 v Posázaví“, „Přes nás bez nás“, nebo „Soudruhu Babiši, vyvlastněte Čapí hnízdo pro obchvat Olbramovic“. Zástupci spolku Alternativa středočeské D3 předali novinářům text výzvy pro premiéra, v níž se navrhuje zastavit přípravu projektu tzv. západní varianty D3 a zvýšit kapacitu silnice I/3.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví tři desítky let. Středočeská část má měřit 60 kilometrů, výstavba by měla začít v roce 2024 a skončit v roce 2028.
Kritikům vadí mimo jiné to, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Mají obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.
Ministerstvo dopravy v minulosti poukazovalo na to, že trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích. Západní variantu schválilo také ministerstvo životního prostředí, když vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí. Podporuje ji i Středočeský kraj, který k ní chystá doprovodné stavby. V koridoru dálnice má být vybudován přivaděč vody z Želivky.
Těžko můžeme vyhovět všem, vzkázal premiér
Babiš a spol. si osobně přijeli prohlédnout stavbu části dálnice D3 Hodějovice– Třebonín – jde o úsek dlouhý 12,5 kilometru, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic.
„Důležité je, že konečně máme nějakou trasu,“ uvedl Babiš. „Těžko můžeme vyhovět všem a důležité je, že je tady vůle, je tady už konkrétní projekt a samozřejmě musíme mít na to i peníze - a to tedy budeme mít,“ uvedl předseda vlády. Dálnice by se podle něj mohla vybudovat i pomocí soukromých peněz formou takzvaného PPP projektu.
Ministr dopravy Kremlík k dostavbě D3 na Twitteru podotkl: „Trasa D3 je od roku 1999 schválena vládou. Jiná varianta by znamenala velké zdržení. Spolu s premiérem jsme se to dnes snažili vysvětlit středočeským starostům. Můžeme se bavit o zajištění vody nebo protihlukových opatřeních. Jinak ale těch chybějících 60 km nepostavíme.“
Stavba na D3 hlásí drobné zpoždění
Stavba, kterou si dnes Babiš prohlédl, by měla být hotova v létě 2022, za sedm miliard korun ji staví italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprasta. Dostalo se přitom do téměř třítýdenního zpoždění.
Zdržení se týká dokumentace stavby. Firmy na popud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předložily nový harmonogram, který dodržují – a zpoždění dohánějí, uvedl dnes mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Zpoždění na úseku D3 zjistilo ŘSD při posledním kontrolním dni. „Nejednalo se o stavební zpoždění, ale o zpoždění v úkolech, které jsou úvodní pro zahájení stavby, především tam bylo zdržení v předání a schválení realizační dokumentace stavby. My jsme je velmi důrazně vyzvali, aby nám předložili harmonogram, který to zdržení napraví, ten nám předložili, my jsme ho schválili. V tuhle chvíli ho kontrolujeme a oni ten opravený harmonogram plní,“ řekl Rýdl.
S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, byla dlouhodobě ve skluzu.
František Pastorek z firmy Salini Inpreligo dnes však uvedl, že stavba D3 začala před čtyřmi měsíci a žádné větší potíže nemá. „Fungujeme čtyři měsíce. Já si myslím, že po čtyřech měsících neevidujeme žádné velké problémy na stavbě, to říkám zodpovědně. Dva týdny nebo týden zpoždění na projektové dokumentaci, tyhle informace nemám. Nicméně kdyby mělo být toto zpoždění na stavbě, která se bude dělat čtyři a půl roku... říkáte tři týdny?“ uvedl ČTK.
Babiš: Pražský okruh mezi D1 a Běchovicemi v roce 2024
Stavbu komunikací řešil předtím Babiš i ve Středočeském kraji, kde uvedl, že řidiči budou moci využít nový úsek Pražského okruhu spojující dálnici D1 s pražskou částí Běchovice v roce 2024.
Stojím na konci Pražského okruhu. Tady by měla pokračovat dálnice, která spojí Plzeň a Hradec. Tenhle úsek Pražského okruhu, podle příslibu ŘSD, začneme stavět v roce 2021 a dokončen bude 2024. Praha tuhle stavbu nutně potřebuje i kvůli Spořilovu, který je přetížený kamiony. pic.twitter.com/DgeQmJC41b
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) 17. července 2019
Stavět se má začít v roce 2021, nutné je vykoupit pozemky, uvedl předseda vlády. Náklady na stavbu více než 12,5 kilometru dlouhého úseku se blíží částce 9,4 miliardy korun. Podle oficiálních plánů ŘSD je zprovoznění další části Pražského okruhu plánované v roce 2025, podle premiéra je ale nutné zkrátit termíny.
Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice. Pokud vše půjde hladce, získá stavba již v letošním roce územní rozhodnutí. Stát následně může přistoupit k výkupu pozemků. Podle ministra dopravy Kremlíka musí stát jednat s 499 vlastníky, všechny již oslovil. „Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni,“ řekl generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik.
Dostavba další části Pražského okruhu začne za dva roky a mezi brněnskou D1 a hradeckou D11 začnou řidiči jezdit v roce 2024. Na ně naváže dostavba severní části okruhu. Letos se také otevře obchvat Slaného, který pomůže odvést těžkou nákladní dopravu z města. pic.twitter.com/E1O0n4vhwz
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) 17. července 2019
Podle Kremlíka se stát chce se všemi vlastníky dotčených pozemků dohodnout. „Potom jsou platné klasické právní předpisy k urychlení výstavby a bude se muset přistupovat k vyvlastnění, což samozřejmě zkomplikuje proces,“ řekl ministr dopravy.
V plánu je také stavba další části Pražského okruhu, který propojí současný okruh s ústeckou dálnicí D8 a dále opět s dálnicí D5, ale po severní straně Prahy. Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina.
Čobolak jeden estebackej,z naší zemicky si udělal obří tržnici,tohle by mu pod Tatrama neprošlo,proto se tady drží jak *** košile!! Jsem zvědavej kdy už ho konečně někdo pošle do pr..e Doufam že to nebude dlouho trvat a pujde od koryta do cely!!!!!!