OSSR - nový stíhací letoun

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Otázkou je, čo bude robiť posádka po vyradení tých 17tok...? Vyradia aj ten starý drevený hangár? :-? Prežili vyradenie Mi-24, Mi-2, zneletuchopnenia väčšiny 17tok. LUH tu nebude za rok, dva.
Plus priemerný vek posádky v PO nebude len 32+ rokov? Alebo sa mýlim? :wink:
Nová technika, nový ľudia, viď tie F-16V. (jasné, že nie všetci) Za mňa aj základňa. :rotuj:

Späť k téme nového stíhacieho lietadla:je nejaké info z Greenville ohľadne spustenia výroby v novembri?
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Ono dodanie LUH (čo by to bol Bell429, Lakota, H-145M, AW-109 ...) by bolo určite rýchlejšie ako to bolo v prípade UH-60M.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skeptik: Ale nie kazdy zbranovy system je vhodny pre kazdu armadu.
Budovanie armadnych sil ma byt cielene podla pravdepodobnych rizik a ohrozeni, toho konkretneho statu/armady.
Aj ked sa ista cast populacie snazi vytvarat ten dojem, vznik Islamského statu v EU je velmi nepravdepodobne. A toboz na Slovensku. A tak paralela, ako bola L159 uspesna v Iraku je pre posudenie dalsich slovenskych nakupov irelevantna.
Všeobecne vsak, ako to s L159 v Iraku dopadlo dalej? Rozbehli ste linku a Irak nakupuje dalej dalsie dve letky?
Nie, vybrali si nieco vykonnejsie. Co dokonca s ich novymi F-16 zdiela cast suciastok. Napriklad kompletny podvozok.

Dalej je tu otazka, ci neexistuje aj nieco efektivnejsie a menej zranitelne.
Od dronov, vratane kamikadze dronov, presneho delostrelectva, az po nieco taketo

Dnes posielame do Ameriky pilotov bez naletu na prudovych strojoch. Nie je to podmienkou vycviku.
Musime si uvedomit vsetky tie výhody, co takyto vycvik prinasa.
1. Uroven vycviku USAF. Tu nikdy doma ani my, ani vy, z objektívnych príčin nedosiahmeme.
2. Hotovy pilot s perfektnou anglictinou
3. Skusenosti ktore prinesu domov a naslednym kariernym postupom prenesu do rozvoja OSSR.
Ano je to zvlastne, ale Madari tak funguju uz kolko.
Hodiny na udrziavaci vycvik sa daju prenajimat, ak treba.
Avsak nastavenie lh 140+40(trenazer) nanz pilota z dokumentov k nakupu F-16, by mali byt postacujuce.
Nerobme veci ako v 80tych rokoch, len na novych masinach.

Brizolit: nacal si celkom spravnu temu. Uz som nad tym rozmyslal a mne vysli dve varianty.
Bud Kuchynu zakonzervovat po lahkej reko a dalej len strážiť. Kludne civilmi.
Alebo zrusit Presov a vrtulniky presunut na Sliac. Popripade vybudovat normalnu pristavaciu drahu v Presove a zrusit Kuchynu, ale tym by sme prisli o dobre polozenu LZ.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Iba detail - Kuchyňa nie je iba domov Dopravného krídla, ale je to záložné letisko a patri k nemu aj letecká strelnica. Zrušením Prešova by vlastne polovica územia Slovenska bola bez vojenského letiska. Momentálne počty leteckej techniky sú už pod minimom, takže strojov bude musieť pribúdať. či to budú vrtuľníky, alebo aj prepravné kapacity.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Flader, neviem, Airbus helicopters mal "backlog" v dodávkach pre rok 2016 v počte 766 kusov, pri výrobe 418 kusov všetkých variant. A to bol podľa nich ťažký rok s málo objednávkami. Novšie údaje bohužiaľ nemám.
Maďarsko čo viem tiež nemá potvrdené dodacie termíny a to zmluvy uzavrelo koncom minulého roka.
V prípade Bellu netuším. Inak by ale krátka doba znamenala, že asi nekupujeme to naj čo môžme :wink:

EDIT to JurajT. V Prešove už klasickú VPD zmysel príliš robiť nie je, nemáme lietadlá. A vlastne ani helikoptéry :???: A či budú/nebudú, by som naozaj netipoval. Aj keď možnosť, že budú a aj zmysluplne veľa, by som rozhodne uvítal. :wink:


Prosba na moderátora, dá sa to naše rozjímanie presunúť do správneho vlákna o helikoptérach, nech tu nekazíme nadzvukom feetovu výšku a rýchlosť v knotoch? Ďakujem.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Brizolit: tu VPD v Presove som myslel prave kvoli zálohe.
Dreveny hangar by sa vraj mal opravovať ;-)

Flader: zas Slovensko nie je tak velke, ze by to vychod bez v.letiska nevydrzal. Financne uspory z prevadzky jednej zakladne by boli znacne.
Uz len ked naratas vsetko zabezpecenie prevadzky dvakrat ako hasici, veza, radar, ostraha, komunikacie, v case vojny PVO a C-RAM, etc.
A tiez prechod letcov od stihacov k vrtuľníkom z dovodu veku je plusom. Kde 40 rocny je na nadzvuk povazovany za starca, na vrtulnik je vsak stale ok.
Ale Sliacanov by uz asi nacisto porazilo :D
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Dreveny hangar je pamiatkovo chraneny. Skor, ci neskor ho opravia. Inak pekny hangar.
S presovskou zakladnou sme otvorili haklivu temu. Uz bolo hadam 100 pokusov ju zrusit. Ved ono teoreticky nam staci zakladna len jedna. Presov je ale typicka prifrontova zakladna, ktora ma aj letecku strelnicu Valaskovce ( ta je inak multifunkcna) a siet dalsich, vlastne aj dobre vybavenych zaloznych frontovych letisk. Vid. napr. Kamenica. Zrusenim Malaciek by sme neprisli o vela. Zalozne letisko pre stihacov by mohlo byt jedno z medzinarodnych letisk. Zrusenim Presova by sme ale prisli o existujucy system infrastruktury leteckej podpory v pripade konfliktu. Jasne, ze budeme mat pravdepodobne iba nejakych 18 vrtulnikov. No letecke sily, ktore nam podla mobilizacneho planu pridu na pomoc potrebuju mat existujucu infrastrukturu. Ak sa tej zriekneme, vyrazne to zhorsi nasu obranyschopnost. Pozrite ako Pobaltie buduje infrastrukturu letisk, napriek tomu, ze letectvo takmer nema.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Záložným letiskom moze byt Trencin. To sa bude udrziavat kvoli LOTN z verejnych penazi tak ci tak. Su tam dokonca tri drahy. Jedna betonova (2000m) a dve travnate (1000m).
Nemsova ako MZZ je predsalen blizsie z Trencina, ako z Malaciek.
Este aj SOCOM je v Trencine a aj Zilina je blizsie.
Preco sa vlastne zivy Kuchyna? :rotuj:

A teoreticky, ak by sa upravila draha na LZ Presov aby tam mohol pristáť Spartan aj L-410, tak by sme mali dalsiu zaloznu drahu pre dopravakov.

Do Kuchyne sa idu vrazat miliony €, kvoli dvom lietadlam. Ktore aj tak nakoniec vacsinou preletia na Sliac a tam nalozia zasoby privezene zo ZZ Martin.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Kuchyňa je inak momentálne jediné vojenské letisko len s vojenskou prevádzkou. Na Sliači si VDP striedajú MiG-y s civilnými dopravákmi, v Prešove sa im z trávnatej plochy tak isto "motkajú" civilné stroje.TN je síce letisko so super polohou, ale nepatrí náhodou mestu?
Ak by sa zatvorila Kuchyňa, tak sa príliš neušetrí. Strelnica sa musí udržiavať tak či tak. Len teraz to ide v rámci prevádzky Letiska a po zrušení by to bolo samostatne. Pri tom výčte variánt je tu ešte 3. teoretická - zrušenie (zakonzervovanie) LZ Sliač - podobne ako PN, KE prechod na civilné letisko s vojenskou prevádzkou. Za ušetrené náklady VDP do Prešova aby tu mohli pristávať aj lietadlá. V Kuchyni by tak boli dopraváci a stíhači, v Prešove vrtuľníky.
Každá z variánt má niečo do seba. Zároveň ale každé zo stávajúcich letísk má určité svoje špecifiká. OSSR už opustili a zrušili toľko posádok že už by bolo treba s tým aj prestať. LZ nie sú len letiská. Sú to zároveň logistické uzly.
Inak páni, je podľa vás ten počet Spartanov pre potreby Slovenska dostatočný? Pretože ako pozerám na flightradar, tak sú vo vzduchu pomerne často, čiže sú poriadne využité. Ideme budovať SOCOM. Ten okrem vrtuľníkov taktiež bude potrebovať aj zásobovanie, čiže aj prepravné kapacity bude treba zvyšovať. O vrtuľníkoch myslím že nemá cenu ani polemizovať, ten počet 18 je absolútne minimum pre krajiny s terénom ako Slovensko.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Zaloznym letiskom na stihacky moze byt kludne aj Bratislava, Kosice, Piestany, Trencin, Poprad, atd. ... Kuchyna ma take to specifikum, ze je to z vojenskeho hladiska zaloha pre Bratislavu. Ak som to spravne pochopil. Teda ak sa Bratislava odstavi, vieme zabezpecit spojenie vlady a dolezitych osob, materialu atd. Cize logisticky dolezity bod pre obranu republiky. Plus je tam strelnica, nie je v dosahu Iskanderov atd tad.. Sliac ma strategicku polohu v strede republiky a Presov je typicke prifrontove letisko + strelnica. Skor ako rusenie zakladni by sme si mali polozit otazku, ci pre nasu armadu, ktora sa bytostne spolieha na pomoc z vonku v dnesnej dobe, kde letectvo hraje primarnu ulohu, ci a ako dokazeme celu armadu spojencov supportovat z troch letisk. Podla mna by sme skor mali uvazovat nad investiciami do infrastruktury, aby boli tieto letiska pripravene. Ak zrusime Kuchynu, tak zainvestujme do Bratislavskeho letiska a vybudujme tam vojensku sekciu, ako bola v Kosiciach. Jaaj, ci tam uz nemozeme, lebo tam chytraci pretlacili obchvat. :lol:

Flader suhlasim. 18 vrtulnikov je nic. Chcelo by to takych 30.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

Juraj Tichý píše:Skeptik: Ale nie kazdy zbranovy system je vhodny pre kazdu armadu.
Budovanie armadnych sil ma byt cielene podla pravdepodobnych rizik a ohrozeni, toho konkretneho statu/armády.
……………….
Juraj, já vám přece nic nevnucuji.
Jen jsem konstatoval, že na základě posledního vývoje (a informací) jsem přehodnotil svůj (původně hodně odmítavý) názor na L-159A/T2 v českém letectvu i význam takovýchto strojů pro jakékoli malé letectvo.

Jistě, budování armády musí vycházet z Risk analýzy. Tedy:
1/ Jaká je pravděpodobnost, že se OSSR dostanou do konfliktu s technicky vyspělým protivníkem? Dost malá ne? A pokud, tak jen v jako doplněk nějakého uskupení, kde OSSR budou tvořit jen zanedbatelnou složku a letectvo OSSR bude bezvýznamné.

2/ Jaká je pravděpodobnost, že se bezpečnostní situace v okolí Slovenska zhorší? Že se rozpadne Ukrajina a z východu k vám budou pronikat ozbrojené bandy. Že nacionalismus v Maďarsku vzroste natolik, že se zradikalizuje maďarské obyvatelstvo na jihu Slovenska (alá Sudety 1937). Že v Polsku budou mít plné zuby Kačinského PiS a vypukne tam občanská válka. Případně něco, co nás v současnosti ani nenapadne. Také malá pravděpodobnost, ale již větší než v bodě 1.

3/ K čemu se v současnosti, kromě výcviku, používá letectvo OSSR? K air policingu. A jak často k němu potřebuješ výkonný (a drahý) nadzvukový stroj? Skoro nikdy. Neznám přesnou slovenskou statistiku, ale předpokládám, že to bude obdobné jako u nás = kromě 2-3 vzletů k dopravnímu letounu (kde výkonné letadlo potřebuješ) již jen starty k papírákům, které se ztratí, nekomunikují a vlétnou do zakázaného prostoru - třeba u jaderné elektrárny. K zásahu proti ultralightu nebo Cessně fakt MiG-29 či F-16V nepotřebuješ. K oběma jaderkám je to jak z Kuchyně, tak ze Sliače méně než 100 km = letoun typu L-159 je tam do deseti minut (i se vzletem), tedy stejně rychle jako supersonik. Za 1/4 ceny.
A že by to lehký cvičně-bojový stroj třídy L-39NG … M345 … L-159A/T2 … BaE Hawk … M346 (seřazeno dle finanční náročnosti) zvládl je nabíledni.

add Výcvik pilotů.
Jasně, první grupa bude "posbíraná na ulici" a půjde na výcvik do USA "od píky". Proč? No protože OSSR nemají žádné "juniorní piloty", které by tam poslaly. Do budoucna KRITICKÁ chyba, která by se neměla opakovat.
Hodně zjednodušeně má v současnosti Slovensko sportovní piloty … pak dlouho dlouho nic … a pak ostřílené mazáky ze supersoniků. Mezi tím … NIC.
Pokud by existovala "mezivrstva" mladých vojenských pilotů, kteří by již měli zkušenosti s létáním na bojových strojích, včetně znalosti taktiky boje (tak jak v AČR), bylo by do budoucna doplňování / nahrazování pilotů těch několika supersoniků mnohem efektivnější.

Ale jak říkám, nic mi do toho není, koncepce OSSR je záležitostí MO SR. Je to jen na úvahu.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

Pri uzavretí akejkoľvek LZ treba brať do úvahy aj ďalší - sociálny a ekonomický rozmer pre daný región, kde sa ktorá základňa nachádza. Ako píše "niko", treba budovať infraštruktúru najprv na vojenských LZ a zároveň aj na civilných letiskách, aby aj tieto mohli plnohodnote využívať buď domáce OS alebo spojenci.
A ten počet vrtuľníkov je naozaj primalý, bolo by vhodné aby sme mali dostatočne veľké vrtuľníkové letectvo k našemu hornatému územiu. Tých 24-30 ks by malo byť dostačujúce.
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skeptik píše: Juraj, já vám přece nic nevnucuji.
Jen jsem konstatoval, že na základě posledního vývoje (a informací) jsem přehodnotil svůj (původně hodně odmítavý) názor na L-159A/T2 v českém letectvu i význam takovýchto strojů pro jakékoli malé letectvo.
Ja predsa netvrdim, ze vnucujes.
Tvrdim, ze taketo lietadlo je v dnesnom svete zbytocne. Lebo vsetko co zabezpecuje sa da robit efektivnejsie a lacnejsie.
Preco ste vlastne svoje L159 nevyuzili pri boji proti ISIS? Celospolocensky nazor na ISIS bol jednoznacny a AČR by nemusela doma nic vysvetlovat. Skusenosti pilotov by boli na nezaplatenie.
Skeptik píše: Jistě, budování armády musí vycházet z Risk analýzy. Tedy:
1/ Jaká je pravděpodobnost, že se OSSR dostanou do konfliktu s technicky vyspělým protivníkem? Dost malá ne? A pokud, tak jen v jako doplněk nějakého uskupení, kde OSSR budou tvořit jen zanedbatelnou složku a letectvo OSSR bude bezvýznamné.
Suhlasim. Hypoteticky konflikt v europskej casti NATO. F16 budu patrolovat nad Slovenskom, bitevniky nevyuzite = nakup vyhodene peniaze.
Skeptik píše: 2/ Jaká je pravděpodobnost, že se bezpečnostní situace v okolí Slovenska zhorší? Že se rozpadne Ukrajina a z východu k vám budou pronikat ozbrojené bandy. Že nacionalismus v Maďarsku vzroste natolik, že se zradikalizuje maďarské obyvatelstvo na jihu Slovenska (alá Sudety 1937). Že v Polsku budou mít plné zuby Kačinského PiS a vypukne tam občanská válka. Případně něco, co nás v současnosti ani nenapadne. Také malá pravděpodobnost, ale již větší než v bodě 1.
Suhlasim. Nase F16 budu aktivne bojovat. Bitevniky tiez systemom start - zostrel. Madarsky Mistral, ci Polsky Poprad ci dokonca Patriot ich vymaze z mapy. Nakup vyhodene peniaze.
Skeptik píše: 3/ K čemu se v současnosti, kromě výcviku, používá letectvo OSSR? K air policingu. A jak často k němu potřebuješ výkonný (a drahý) nadzvukový stroj? Skoro nikdy. Neznám přesnou slovenskou statistiku, ale předpokládám, že to bude obdobné jako u nás = kromě 2-3 vzletů k dopravnímu letounu (kde výkonné letadlo potřebuješ) již jen starty k papírákům, které se ztratí, nekomunikují a vlétnou do zakázaného prostoru - třeba u jaderné elektrárny. K zásahu proti ultralightu nebo Cessně fakt MiG-29 či F-16V nepotřebuješ. K oběma jaderkám je to jak z Kuchyně, tak ze Sliače méně než 100 km = letoun typu L-159 je tam do deseti minut (i se vzletem), tedy stejně rychle jako supersonik. Za 1/4 ceny.
A že by to lehký cvičně-bojový stroj třídy L-39NG … M345 … L-159A/T2 … BaE Hawk … M346 (seřazeno dle finanční náročnosti) zvládl je nabíledni.
OSSR vyuzivaju letectvo na uplne to iste na co AČR. Preco si prenajímate drahe Gripeny a vypredavali ste ulozene L159 skoro zadarmo?
A teda tvoj navrh je aky? Drzat hotovost s L39 s Vmax 750km/h a snazit sa s nim 2-3krat do roka dohnat napriklad A321 s Vmax 850km/hod?
Z toho vyplyva ze podzvuk nedokaze splnit ulohy pocas celeho roka ale nadzvuk ano. No mame sa vykaslat na nadzvuky a kupovat podzvuky. Really?
Skeptik píše: add Výcvik pilotů.
Jasně, první grupa bude "posbíraná na ulici" a půjde na výcvik do USA "od píky". Proč? No protože OSSR nemají žádné "juniorní piloty", které by tam poslaly. Do budoucna KRITICKÁ chyba, která by se neměla opakovat.
Hodně zjednodušeně má v současnosti Slovensko sportovní piloty … pak dlouho dlouho nic … a pak ostřílené mazáky ze supersoniků. Mezi tím … NIC.
Pokud by existovala "mezivrstva" mladých vojenských pilotů, kteří by již měli zkušenosti s létáním na bojových strojích, včetně znalosti taktiky boje (tak jak v AČR), bylo by do budoucna doplňování / nahrazování pilotů těch několika supersoniků mnohem efektivnější.
Ale jak říkám, nic mi do toho není, koncepce OSSR je záležitostí MO SR. Je to jen na úvahu.
Bez urazky, ale obcas je zabavne ako si vies v jednom prispevku v podstate odporovat. Vid odseky - vycvik pilotov a bod /3.
Nemyslim si, ze tak ako je to v AČR je to spravne. A zrejme si to nemysli aj vacsina dalsich krajin zapojenych do NFCT a ENJJPT.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Flader: Suhlasim, ze rusenia zakladni uz bolo dost.
Ale uznaj. Mame tri LZ na 14 nadzvukov, 8 podzvukov, 9 UH, 9LUH(mozno), 2xC27J a 6xL410. Smiesne nie? :D

Do Kuchyne sa ide vrazit 10mil€ na reko drahy a vystavbu hangaru, 8 mil € prehladovy radar a naratali by sme dalsie veci za miliony. Pomaly budeme na polovicke sumy za dalsi Spartan. Ak k tomu priratame cenu za 10 rocnu prevazdku, tak mame hadam aj 1,5 Spartana. Uz len rozhodnut co je pre VzSR dolezitejsie. Strelnica sa da prevadzkovat aj bez LZ Kuchyna.
Trencianske letisko je v majetku LOTN, cize MOSR.

Niko: BTS ma stale uzemnu rezervu, dokonca na 3. a 4. drahu. Je tam plocha kam by sme Sliač zmestili 2krat. :lol:


mikojan29: kym spolocnost a politici budu brat armadu ako socialny podnik, tak v OSSR nebude dobre. Brani to rozvoju.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

Juraj
Snažil jsem se popsat, jak to vidím já. Ty nesouhlasíš, OK.
Preco ste vlastne svoje L159 nevyuzili pri boji proti ISIS?
Protože jsme proti ISIS přímo nebojovali. Dodali jsme letadla, vycvičili piloty, poskytovali podporu. Na L-159 bojovali Iráčané. A úspěšně. Dle jejich slov plnili naprosto stejné úkoly jako irácké F-16C, a to se stejným až lepším výsledkem, a za čtvrtinovou cenu.
Jedinou nevýhodu, kterou zmiňovali byla nízká nosnost zbraní - dva cíle a dost.
Suhlasim. Hypoteticky konflikt v europskej casti NATO. F16 budu patrolovat nad Slovenskom, bitevniky nevyuzite = nakup vyhodene peniaze.
Jak jsem psal, s vyspělým protivníkem, krajně nepravděpodobné. Jak "bitevníky" tak F-16V létají výcvik a nebojují.
Pokud k němu dojde, bude raketo-jaderný a typ letadel je irelevantní.
Suhlasim. Nase F16 budu aktivne bojovat. Bitevniky tiez systemom start - zostrel. Madarsky Mistral, ci Polsky Poprad ci dokonca Patriot ich vymaze z mapy. Nakup vyhodene peniaze.
PVO, pokud bude existovat, vymaže cokoli. Boj bude probíhat pomocí řízených střel. Mavericku je zcela putna, zda ho odpálí F-16V či L-159. Dtto platí o odhozené Paveway.
OSSR vyuzivaju letectvo na uplne to iste na co AČR. Preco si prenajímate drahe Gripeny a vypredavali ste ulozene L159 skoro zadarmo?
A teda tvoj navrh je aky? Drzat hotovost s L39 s Vmax 750km/h a snazit sa s nim 2-3krat do roka dohnat napriklad A321 s Vmax 850km/hod?
Protože jsme Gripenů pronajali 12, abychom měli letku (stejně jako budete kupovat vy) a to je víc než kolik v míru potřebujeme. Tak proč necvičit venku za cizí peníze? Budete dělat totéž.
Protože jsme si Alek koupili 72 !!! což je mnohem víc než finančně utáhneme. Tak jich provozujeme 16 (letka + roj) a zbytku jsme se zbavili. Chybné rozhodnutí na počátku.
Držet hotovost 2x MiG-29 / F-16V a 1x L-39ZA / "nový bitevník". V případě "hluchého airlineru" nebo skutečně neznámého rychlého cíle zvedat supersoniky, v případě, že prostor JA naruší Cessna, zvednout tu L-39 … těch 40 - 100 km (dle základny a JA) urazí L-39 za stejnou dobu jako F-16V … a cíl má rychlost 160 km/h. A takovýto zásah je 4x levnější než zvedat supersonik.
Bez urazky, ale obcas je zabavne ako si vies v jednom prispevku v podstate odporovat. Vid odseky - vycvik pilotov a bod /3.
Přiznám se, že nechápu, v čem vidíš rozpor. Bez mladých pilotů cvičných a lehkých bojových letadel nemáš rychle použitelnou zálohu do supersoniků. Kompletní výcvik nového pilota z nuly na F-16V a přeškolení mladého bojového pilota z lehkého bitevníku na F-16V jsou dvě řádově odlišné věci. První je v letech, druhá v měsících a ten druhý případ má i praktické zkušenosti z použití taktiky a zbraní. Třeba tříleté.
Nemyslim si, ze tak ako je to v AČR je to spravne. A zrejme si to nemysli aj vacsina dalsich krajin zapojenych do NFCT a ENJJPT.
Mám zcela opačný názor. Český přístup je dle mne správný - zvláště po doplnění L-159T2.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Juraj Tichý píše: Niko: BTS ma stale uzemnu rezervu, dokonca na 3. a 4. drahu. Je tam plocha kam by sme Sliač zmestili 2krat. :lol:
.
Priznam sa, ze okrem reci ludi z letiska, som sa tymto nejako hlbsie nezaoberal, no vraj im obchvat rozsekol velku cast ich rozvojoveho uzemia.
Inak Juraj techniky je malo a uloh vela. Vid napr. aeromobilny prapor s 9 vrtulnikmi, alebo specialne sily s 2 Spartanmi. Riesenim ale nie je rusit zakladne, ale nakupit techniku. Inak na moderne vedenie boja mozeme uplne zabudnut.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Juraj Tichý píše:Flader: Suhlasim, ze rusenia zakladni uz bolo dost.
Ale uznaj. Mame tri LZ na 14 nadzvukov, 8 podzvukov, 9 UH, 9LUH(mozno), 2xC27J a 6xL410. Smiesne nie? :D
Len tu nejde o to, že je veľa LZ, ale naopak je to dôkaz toho, že tej techniky je žalostne málo. To už musí vidieť snáď každý, že ďalšie nákupy sú treba. Hlavne v prípade nákupu ďalších vrtuľníkov, strojov pre CAS, dopravných lietadiel, to sú nákupy aj v prospech pozemných síl. Veď aj jednotka v Pobaltí trénovala na cvičení vysadenie celej roty z BH.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skeptik píše:Juraj
Snažil jsem se popsat, jak to vidím já. Ty nesouhlasíš, OK.
:up: hej, diskutujeme :wink:
:lej:
Skeptik píše: Protože jsme proti ISIS přímo nebojovali. Dodali jsme letadla, vycvičili piloty, poskytovali podporu. Na L-159 bojovali Iráčané. A úspěšně. Dle jejich slov plnili naprosto stejné úkoly jako irácké F-16C, a to se stejným až lepším výsledkem, a za čtvrtinovou cenu.
Jedinou nevýhodu, kterou zmiňovali byla nízká nosnost zbraní - dva cíle a dost.
Myslel som v ramci sirokej koalicie europskych krajin. Myslim si, ze to bola nevyuzita sanca.
A teraz k poctom a stvrtinovej cene.
L159 = dva cíle a dost za stvrtinovu cenu, na F16 zavesis az 12x Mk82. Myslim si, ze matematiku si uz prerata kazdy sam :wink:
Skeptik píše: PVO, pokud bude existovat, vymaže cokoli. Boj bude probíhat pomocí řízených střel. Mavericku je zcela putna, zda ho odpálí F-16V či L-159. Dtto platí o odhozené Paveway.
Nemyslim, ze je to tak jednoduche. Nadzvuk ma vasci unikovy priestor, vykonny radar, moznost elektronickeho boja, datalink. To vsetko vyznamne meni situaciu.
Skeptik píše: Držet hotovost 2x MiG-29 / F-16V a 1x L-39ZA / "nový bitevník". V případě "hluchého airlineru" nebo skutečně neznámého rychlého cíle zvedat supersoniky, v případě, že prostor JA naruší Cessna, zvednout tu L-39 … těch 40 - 100 km (dle základny a JA) urazí L-39 za stejnou dobu jako F-16V … a cíl má rychlost 160 km/h. A takovýto zásah je 4x levnější než zvedat supersonik.
Z dlhodobeho hladiska, by pridanie dalsieho lietadla do hotovosti bolo drahsie ako ju drzat iba dvoma nadzvukmi.
Strategicke ciele nie su iba JE, ale aj Bratislava ako taka a po 9/11 akekolvek mesto. SR ma aj medzinarodne zavazky. Je povinnostou riesit akekolvek neodpovedajuce lietadlo, ktore smeruje napriklad na BP ci Vieden cez Slovenske uzemie (obidve mesta su od hranice 40km)
niko píše: Priznam sa, ze okrem reci ludi z letiska, som sa tymto nejako hlbsie nezaoberal, no vraj im obchvat rozsekol velku cast ich rozvojoveho uzemia.
To si myslim, ze nie je moc pravda. Obchvat Bratislavy je postaveny presne tam, kde ho socialisticky planovaci nakreslili. Ci ty myslis D4?

Niko, Flader: Hej mate pravdu, techniky je malo a malo by jej byt viac. Za zvazenie je prihlasit sa o prebytocnu techniku USA, ako to urobili Greci ci Chorvati.
Radsej by som videl menej LZ ale nabuchanych, ako viac zivoriacich. Mozno by Kuchyni pomohlo, kebyze sa tam presunie letka MVSR z BTS. Je to z centra mesta 30minut (BTS je 15 minut).

Pre CAS by som sa radsej uz orientoval na stealth drony ako XQ-58A ci ATS od Boeingu. A dalej to rozvijal pomocou Mini Harpy, slovensky Predator AX-1,...
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Prave pre drony je Kuchyna lepsiu volbou. Predsa len je to custo vojenske letisko s betonovou drahou. S tou letkou MV mas pravdu, v tom suhlasim. Tak isto aj s tymi strojmi z druhej ruky, je to dobry sposob ako pomerne rychlo navysit kapacity. Co sa tyka nakladov tam by to boo na duskusiu, ale takym Kiowa Warrior po vzore Chirvatska a Grecka by som sa teda nebranil. Dokonca ani rozsireniu dopravneho kridla o par kusov UH-60 (odbremenili by sa tak stroje z Presova a tie by mohli byt vyuzite pre potreby bojovych jednotiek).
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Juraj myslel som D4. Zle som.sa vyjadril. Vraj v zaujme rychlej vystavby zvolili trasu, ktora vyrazne ubera z rozvojoveho uzemia BTS.

Flader, Juraj:
Mne by sa pacilo riesenie pre presov inspirovane Rakusanmi. Oni maju tzv. kridlo leteckej podpory, urcene hlavne pre SOF a Jägerov pozostavajuce z 1. letka Black Hawk, 2. letka Kiowa a 3. letka PC-6 Turbo Porter. Presov by mohol vyzerat podobne: 1. letka Black Hawk, 2.letka LUH a 3.letka L-410. V Malackach by ostali 4 Spartany a komplet letka MV aj s vrtulnikmi ( 4x Spartan, 2x A-319, 2xF-100 + 2 vrtulniky).

S nakupom jazdenej techniky nie je o com. Jasne podpisujem.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“