Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zaleťte si na Měsíc s Pan American, ze Žižkova nebo alespoň s českými výtvarníky

Záběr z filmu Lístek na měsíc. Foto: Institut dokumentárního filmu
Záběr z filmu Lístek na měsíc. Foto: Institut dokumentárního filmu

Výročí přistání na Měsíci našlo odezvu v česko-německém dokumentárním snímku Lístek na Měsíc, video-happeningu u žižkovské raketové věže i v galerii Millennium.

Přistání člověka na Měsíci bylo technickým dobrodružstvím, které nalezlo ozvěny ve všech kulturních sférách. Kosmická agentura NASA ale cítila v umění mocného spojence ještě dříve. V roce 1962 zde vznikl umělecký program, jehož smyslem bylo využívat současných umělců k zachycení vesmírných úspěchů americké kosmonautiky. Za nabídku slušných honorářů pro NASA začali externě pracovat malíři jako Norman Rockwell či Robert Rauschenberg, dokonce i Andy Warhol a fotografka Annie Leibovitzová. NASA postupně shromáždila na tři tisíce uměleckých děl. První veřejnou výstavu z nich připravila v roce 1965, druhou po letu Apolla 11 o čtyři roky později.

V roce 1971 vyšel v reakci na přistání na Měsíci pozoruhodný román-dokument Oheň na Měsíci od Normana Mailera. Česky pak o deset let později v překladu Michaela Žantovského a s odbornou revizí Karla Pacnera a Antonína Vítka. Kniha obtěžkaná tunami úvah a nezvyklých myšlenkových spojení. Jako například:

„Stojí alespoň za zamyšlení, zda tajemství Ameriky, naléhavost celonárodního nutkání ovládnout svět, kontrasty, drsné veselohry a bitvy rasového problému, války a znečištění, schizofrenie země, která je s každou sezónou čím dál víc faustovská a orientální, protibalistické raketové systémy a miliónhlavé folkrockové festivaly na obou protilehlých pólech, ano, zda se všechny ty nepochopitelné rozpory Ameriky nesoustřeďují v jediném bodě, v možnosti, že v Americe spolu zápasí rasy jako kosmické síly a není tedy žádnou náhodou, že jsme první na cestě k Měsíci.“

A o kus dál si autor klade otázku: „Byla cesta Apolla 11 nejvznešenějším výrazem věku techniky, anebo nejlepším důkazem jeho naprostého šílenství?“

Děda na Měsíci

Nyní, po padesáti letech od události, mohou být naše postoje uměřenější a bohatší o půlstoletí zkušeností i nesplněných snů. Právě o nich vznikl dokument Lístek na Měsíc, který natočila mladá dokumentaristka a filmová producentka Veronika Janatková.

K filmu ji inspirovalo zjištění, že si její dědeček zakoupil v 60. letech v pražské pobočce americké letecké společnosti Pan Am poukázku na lístek

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější