Potopit se pod vodu a následovat jemný šum. Špína naslouchá experimentálním hudebníkům ze Skandinávie

19. červenec 2019

Experimentální hudba ve Švédsku má dlouhodobě velmi dobré podmínky, svědčí o tom i vznik hybridního nahrávacího studia EMS – Elektronikmusikstudio, které fungovalo i jako sociálněvědní laboratoř. V aktuální Špíně jsme se bavili nejen o jeho fungování, protože od šedesátých let se toho událo mnoho, ale především o všech současných podobách dronu, který vane ze skandinávských lesů.

O Marii W Horn jsme se ve Špíně bavili už mnohokrát, její label XKatedral stojí také za některými výraznými nahrávkami, které jsme v aktuálním díle probírali – například za Karlssonovým „nekonečným“ dronem, generovaným počítačem. Díky na internetu volně přístupnému kódu, který vytvořil, si můžete nějaký svůj vlastní domácí drone vygenerovat i sami. Maria W Horn je také součástí dronové superskupiny Hästköttskandalen, ve které figuruje hned několik stěžejních jmen současné experimentální scény ve Švédsku – například i skladatelka Ellen Arkbro. Ta pracuje především s varhanami a buduje monumentální akustické stěny, zaměřuje se na ladění, vlastnosti zvuku i prostory, například kostely či katedrály, které nesou zvuk jiným, specifickým způsobem.

Na naše techno se netancuje. Špína na návštěvě u arizonského labelu a noiseové sekty Ascetic House

Destruction Unit, Marshstepper nebo tekeni Jock Club, ti všichni mají společné jmenovatele. Je to hlasitost vytavená na maximum, kořeny v hardcore-punku, všeobjímající psychedelie a vydavatelství Ascetic House. Tentokrát jsme se vydali do Arizony, odkud operuje agilní vydavatelství, které se zaměřuje na špinavou (nejen) elektronickou hudbu, bojuje proti sžírající nudě amerického Středozápadu a šíří hudbu i za mříže přeplněných věznic. Klíčová slova: krev, hluk, chaos.

Na Arkbro navazuje i Američanka Kali Malone, která se natrvalo usadila ve Švédsku a kterou právě Arkbro ukázala EMS. Kali Malone se taktéž věnuje práci s varhanami, snaží se ovšem vyvázat z jejich tradičních konotací a ohledává pouze jejich zvuk, zároveň k hudbě uplatňuje technický přístup. Na její nejnovější desce Sacrificial Code hostuje i Arkbro. Kali Malone se dříve pohybovala i na punkové a noisové scéně, dřívější nahrávky tak vydávala například na labelu Ascetic House – vedeném Jessem Aureliem z kapely Destruction Unit. Kromě Kali Malone se do blízkosti EMS dostal i Mats Erlandsson, blízký spolupracovník Marie W Horn. Ten začínal především na synťákových dronových kompozicích, postupem času ale přechází k akustickému dronu, jeho poslední deska je celá na kytaru, ovšem zvuk je tak zmutovaný, že to ani nejde poznat. Právě ze synťákového období pochází dvě desky, které vyšly na dánském nezávislém labelu Posh Isolation.

Podle jakého nedávného skandálu, který proběhl ve Švédsku, se jmenuje dronová superskupina Hästköttskandalen? Jak staré varhany potřebovala sehnat Ellen Arkbro pro svou předposlední desku? Jaká konspirační teorie vznikla okolo Erlandssonovy nahrávky s názvem Valentina Tereshokova? A co všechno mají dnešní hudebníci a hudebnice společného s punkem a DIY? Poslechněte si celou Špínu ze záznamu!

Playlist:

Hästköttskandalen – Spacegirls I (Fylkingen Records, 2014)
Ellen Arkbro – Chords for Guitar (Subtext, 2019)
Kali Malone – Sacrificial Code I (iDEAL Recordings, 2019)
Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson – Aspirations (Miasmah, 2017)
Daniel M. Karlsson – No Value Without Utility (XKatedral, 2018)

autoři: Judita Císařová , Honza Šamánek , Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.