TIP REDAKCE: Kolaborace, upřímnost nebo kritika hudebního průmyslu aneb Proč nyní Charli XCX a Tove Lo dominují na popové scéně

Tove Lo | Zdroj: bbc.co.uk

Do Prahy letos zamíří hned dvě velká ženská jména současného popu. Švédskou zpěvačku Tove Lo a Charli XCX původem z Anglie toho spojuje hodně. Na první pohled samozřejmě to, že jsou obě nadané, úspěšné a krásné. Rozhodně to ale není všechno.

Udávají tempo a budoucnost popové scény

Ač se to zdá přehnané, tyhle dámy si v průběhu let pomalými krůčky podmaňovaly popovou scénu takovým způsobem, že o nich slyšel téměř každý posluchač i jiných žánrů. V hudebním světě jsou stále dominantní zejména muži a ženské umělkyně mají často problém se dostat ke slovu. V poslední době se ale i v tomto nelítostném prostředí začíná prosazovat stále více žen a v rámci popu jsou Tove Lo a Charli XCX jména, která se právě v této souvislosti velmi často skloňují.

Není se čemu divit, pecky od Tove Lo – Habits (Stay High) nebo Talking Body obletěly celý svět a v hudební branži si ji tak brzy zapsali jako hudebnici, která ví, jak napsat úspěšný hit. Díky tomu pak skládala populární písně i pro jiné umělce a například skladba Love Me Like You Do, kterou složila pro Ellie Goulding, má na YouTube již dvě miliardy zhlédnutí. O Charli XCX se v zahraničí už nejednou psalo jako o jedné z nejinovativnějších popových umělkyň. Její vliv na tento žánr je nezměrný a na jednom ze svých koncertů dokonce prohlásila „tohle je budoucnost popu.”

Čerstvý letní hit

Obě zpěvačky před létem nadělily fanouškům singl o lásce. Nebo spíš o problémech s ní. Tove Lo vydala na konci května skladbu Glad He’s Gone, v níž utěšuje kamarádku po rozchodu a snaží se ji povzbudit, aby si aspoň naplno užila léto plné nových známostí. Charli XCX naopak v nové písni Blame It On Your Love zpívá o sabotování vztahu, když pro ni začne být děsivé, že si pustí člověka příliš k tělu.

Otevřené v sexualitě

V tvorbě Charli XCX i Tove Lo se objeví často zmínky na vztahy a sex s muži. Ač jsou i tyto skladby často peprné, ani jedna ze zpěvaček se nebojí ukázat fanouškům i více ze své intimity. Tove Lo, která je bisexuální, se například bez servítek svěřila se svou láskou k sexu s dívkami v písni Bitches, na které se objevila i Charli XCX nebo třeba Icona Pop. Charli XCX s touto tématikou sice taky nemá problém, ale na skladbě Body Of My Own z alba Sucker zašla trochu jinam. Celý song je totiž o tom, jak žádného chlapa nepotřebuje a své sexuální uspokojení zvládá s přehledem sama.

Upřímnost v textech

Otevřenost v sexualitě samozřejmě úzce souvisí i s tím, že se dámy nebojí být ve své tvorbě naprosto upřímné. Zejména Tove Lo mluví o svých textech jako autobiografických a naráží v nich na vlastní chyby a nedostatky, zkažené vztahy, drogy apod. Sama prý nedokáže psát pozitivně, takže její texty mají většinou depresivní podtón. Charli XCX se přiznala, že během první desky True Romance si nebyla jistá ohledně svých schopností a toho, co si může v textech dovolit. Proto se rozhodla, že se do budoucna nebude bát říct, co má na srdci, a to následně potvrdila na albu Sucker.

Nebojí se opřít do hudebního průmyslu

Upřímnost nejen v textech, ale i mimo ně. To platí u obou zpěvaček a jde to poznat na jejich přístupu k feminismu, sexuální orientaci, ale také k branži, ve které se pohybují. Tove Lo se například dost ohrazuje vůči cenzuře v muzice (hlavně ve Spojených státech), protože rádia například vynechávala některá ostřejší slova z textů jejích skladeb a YouTube cenzuroval některá její videa. Zároveň se ohradila vůči tomu, jak na ni hudební scéna občas negativně reaguje kvůli otevřenosti ohledně sexu, přitom u mužských umělců na tom nic kontroverzního není. Charli XCX ovšem usadila v podstatě celý tento průmysl songem Sucker, který byl o tom, jak nesnáší, když ji někdo odmítá a pak by jí, dle jejích slov, chtěl líbat zadek. Je to ovšem myšleno na producenty a přetvářku v její branži, přičemž nyní se svou slávou už si je může dovolit odmítat ona a ne obráceně.

Snaží se spojovat hudební komunitu

Tove Lo a Charli XCX, které mají na svém kontě nespočet různých kolaborací, se často říká, že pracují jen s dalšími zástupci něžného pohlaví na scéně. Tak to ale rozhodně není. Tove Lo spolupracovala například s Adamem LambertemColdplay, Years & Years, objevila se u skladeb spousty DJs a nahrála populární track Close s Nickem Jonasem.

Na Charli XCX ale zdaleka nemá, a to ani nemusíme zacházet do featuringů. Jak moc je Charli oblíbená mezi umělci, ukázal jeden krátký videoklip s názvem Boys. Ten si zpěvačka sama zrežírovala a střídají se v něm záběry na pány, kteří jsou i třeba z úplně opačného konce hudební scény. V klipu se totiž objevilo přes 80 osobností, mezi nimiž byli například Oli Sykes z Bring Me The Horizon, Frank Carter, Brendan Urie z Panic! At The Disco, Denzel Curry, Joey Badass, Joe Jonas, G-Eazy nebo Tom Grennan.

Feministické ikony (nebo špatný příklad pro mladé?)

Charli XCX zastává feministické hodnoty a neuznává názory, že se musí například vhodněji oblékat a nepůsobit tak vyzývavě, aby mohla být skutečně vzorem pro ženy. Právě tato kritika se na ni totiž často z různých míst snáší, zdá se však, že o to více Charli baví takové hlasy provokovat. Tove Lo je v tomto ohledu ještě více kontroverzní, což se projevuje zejména jejím odhalováním na koncertech nebo texty o drogách či sexu. Obě zpěvačky si vybojovaly své místo na scéně a dokazují, jak jsou samy o sobě výjimečné a úspěšné. Zároveň se nebojí dát najevo svou skutečnou osobnost, vlastní chyby, sexuální touhy a obecně zpívat o kontroverzních věcech. Proto zřejmě nikdy nebudou zcela ukázkové mezi lidmi, kteří hledají v osobnostech nějaký vzor pro mladé”, ale rozhodně zůstanou autentickou tváří feminismu.

Rozhovor: Rozhovor: Pale Waves: Nebavilo by nás mít image jen kvůli fanouškům. Takhle bychom se oblékaly, i kdybychom nehrály v kapele

Dlouholeté přátelství

Ze všeho nejvíc tyto dvě krásky spojuje přátelství a vzájemná podpora téměř od počátku jejich hudebních kariér. Také proto se stále vzájemně zvou na featy. Asi nejpopulárnějším se stal právě poslední společný song Bitches z loňského alba Tove Lo. Pohromadě je sice neuvidíme, ale máme letos možnost zastihnout koncert obou z nich. Tove Lo se objeví v Praze již 8. srpna 2019 v Lucerna Music Baru a Charli XCX přijede do Roxy 14. listopadu.