Škodovka dává státní kase miliardy, Google jen drobáky. Zdanění gigantů: Přijde odveta?
Legální, ale zároveň pořádně nemravné! Firma s celosvětovými tržbami přes 3 biliony korun – americký Google – přihodila do českého rozpočtu loni na daních necelých 9 milionů. Ministerstvo financí si chce na počítačové giganty došlápnout digitální daní. Její účinky ale budí pochybnosti.
Jejich revírem je celý svět, jejich tempo – alespoň co do hromadění zisků – přímo vražedné... Přesto má jen málokterá evropská země z daní internetových gigantů nějaký větší užitek. Například podle webu Borovan.cz jen české subjekty odvedou Googlu – a to převážně z reklam – ročně přes 6 miliard. Ale české kase poslal internetový gigant za loňský rok jen necelých 9 milionů.
Zdaníme je taky!
„Je spravedlivé, aby firmy platily daně právě tam, kde vytvářejí zisk. Velké internetové korporace u nás neplatí daně v odpovídající míře, což je nefér vůči ostatním firmám podnikajícím v České republice, které tu daně odvádějí,“ nechala se slyšet ministryně financí Alena Schillerová (55, ANO), jejíž rezort nedávno poslal do připomínkového řízení návrh sedmiprocentní digitální daně. Ta jmenovitě cílí vedle Googlu na Facebook, Uber či AirBnb a do českého rozpočtu by po roce 2020 měla přinést 5 miliard ročně.
O tom se nemluví
Jakou částkou by pak každá z těchto firem konkrétně do rozpočtu přispívala, to nechce ministerstvo říci. „Nemůžeme poskytovat individualizovaná data dotčených subjektů,“ sdělila mluvčí Šárka Šmolíková. Podle expertů ale může zvažovaná daň na americké firmy přinést více škody než užitku v podobě oněch pěti miliard ročně navíc…
Útok na USA
„Spojené státy mohou digitální daň vyhodnotit jako ekonomický útok na jejich firmy,“ upozorňuje ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda s tím, že už nyní USA „prošetřují“ tříprocentní daň na giganty, kterou zavádí Francie. Podle Kovandy by tak v případné odvetě mohly být ohroženy stovky tisíc pracovních míst v Česku. Úřad je ale, zdá se, v klidu. „Daňová politika je suverénní záležitostí každého státu,“ dodává Šmolíková s tím, že digitální daň by navíc byla jen přechodná.
Kouzlo Irska
Nejvíce na daních v EU od Googlu získává Irsko, kde má firma své evropské sídlo kvůli tomu, že firemní daň tam činí jen 12,5 % (navíc u nadnárodních společností, pokud jsou ochotny podělit se o své zisky, může klesnout až k 2,2 procenta). Na daních Irům Google v roce 2017 odvedl v přepočtu přes 4 miliardy korun.
A kde je Agrofert?
Někdejší Babišův koncern Agrofert zaměstnává přes 32 tisíc lidí a na dani z příjmu podle výroční zprávy předloni (údaje za rok 2018 dosud nezveřejnil) zaplatil 739 milionů korun, čímž se do žebříčku 20 největších plátců daně nedostal (20. v roce 2017 byl Philip Morris ČR s více než 748 miliony). Agrofert nefiguruje ani v dvacítce největších plátců za rok 2018, žebříček končí společností Iveco Czech Republic s odvedenými 595 miliony.
Škodovka dává státní kase miliardy.
Buresova vlada dava statni kase zabrat.