Ministr vnitra Jan Hamáček řekl v úterý, že naopak trvá na tom, že podmínky tendru nebyly diskriminační. Jeho ministerstvo podle něj zároveň vypsalo dvě nová výběrová řízení. První z nich se již chýlí ke konci, nikdo se v něm neodvolal.
„Situace se nedá nazvat jinak než kritická,“ prohlásil Hamáček. Ministerstvo se podle něj snaží nahradit již zcela nevyhovující auta od roku 2017, ale naráží na komplikace ze strany antimonopolního úřadu. Nyní se proto správní žalobou obrátilo na Krajský soud v Brně, aby rozhodl, zda „má policie právo mít technické požadavky na svá auta“.
Aby se vyhnulo dalším spekulacím, oslovilo ministerstvo podle náměstka Vilibalda Knoba při vypisování nových tendrů na společnost AZ Mobility, která nalezla další vozy odpovídající požadovaným parametrům.
Vnitro v březnu vypsalo nový tendr za půl miliardy na zhruba 800 aut, která mají sloužit převážně dopravní policii a policistům v běžné službě. Dostalo jednu nabídku, kterou již doporučila komise ministerstva. Hamáček doufá, že by policie mohla mít nové vozy na přelomu roku. Druhé výběrové řízení je v počátcích, týká se zhruba 4 000 aut za dvě miliardy.
Dva miliony v obálkách. Policie našla u předsedy ÚOHS nedoloženou hotovost |
Vítěz zrušeného výběrového řízení měl s ministerstvem uzavřít rámcovou dohodu na dodávku osobních aut v policejním i běžném provedení na léta 2018 až 2021. Podle antimonopolního úřadu technické podmínky tendru zvýhodňovaly automobilku Škoda Auto.
Jako problematické viděl omezení provedení aut na typy sedan a hatchback, požadavek na pětidveřovou karoserii i stanovení rozměrů interiéru vozů. Hamáček však řekl, že soutěž diskriminační nebyla a policie auta potřebuje. Policisté podle něj jezdí v autech, která dávno měla být vyřazena z provozu.