Zdravější alternativní potraviny zvyšují obraty

sobota, 27. července 2019, 08:10 Retail

Češi si oblíbili zdravější alternativy stravování. Oproti roku 2012 narostly jejich tržby téměř o polovinu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Avokádo, maliny, mango, tyto druhy ovoce plus česká rajčata a banány podle názoru maloobchodníků čeští zákazníci milují. Obrat se daří navyšovat jak různým lokálním, tak i exotickým druhům ovoce a zeleniny. Během posledních šesti let se například podle studie výzkumné agentury Nielsen „Nielsen Shopper Trends“ sedminásobně zvýšily tržby za maliny a avokádo. Mnohonásobně více Češi utrácejí také za borůvky, mango, třešně, kokos nebo zázvor.

A řetězce tento trend potvrzují. Například v Globusu jen sortiment bio ovoce a zeleniny za poslední rok ztrojnásobili, a i o nebio ovoce a zeleninu zájem roste, největší nárůsty zaznamenává avokádo a mango. Rostou prodeje i u malin a drobného bobulového ovoce. „Důvodem je větší dostupnost během celého roku, příznivé ceny pro zákazníky a v neposlední řadě též fakt, že se v ČR pěstování věnuje více pěstitelů tohoto ovoce, které samozřejmě od nich rádi odebíráme. Letos například zaznamenáváme nárůst obratu malin oproti loňskému roku o 72 %,“ říká k vývoji Dariusz Reli, vedoucí sortimentu ovoce a zeleniny hypermarketů Globus. Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert to potvrzuje: „Současným trendem je výrazně rostoucí zájem obecně o ovoce v bio kvalitě, které meziročně roste dokonce o stovky procent."

Letos například zaznamenáváme nárůst obratu malin oproti loňskému roku o 72 %.

Dariusz Reli, vedoucí sortimentu ovoce a zeleniny hypermarketů Globus

V Lidlu patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější ovoce banány. Podobně je to v Albertu, kde je banán hned po tradičním českém rohlíku druhou na kusy nejprodávanější položkou. Skokově pak podobně, jako uvádí výzkum, narůstá spotřeba avokáda. „I z toho důvodu jsme letos do nabídky zařadili avokádo v bio kvalitě. Poptávka po malinách se naopak v posledních třech letech ustálila,“ dodává Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu. V Tescu rovněž nabízí avokádo během celého roku a zákazníci ho prý používají hlavně k výrobě pomazánek a do salátů. „Poslední prodeje, které jsou zvýšeny především v zimních měsících, zaznamenaly nárůst prodeje avokáda o 20 %,“ říká Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesco ČR.

 „Výrazný nárůst zájmu o avokádo můžeme potvrdit, důvodem je vzrůstající povědomí zákazníků o tom, že se jedná o takzvanou superpotravinu. Je však možné, že v letošním roce dojde ke zpomalení nárůstů z posledních let z důvodu aktuálně omezené dostupnosti zboží. V posledních týdnech dochází k výraznému omezení dodávek z hlavních produkčních oblastí (např. Peru, Mexiko) z klimatických důvodů,“ domnívá se Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu. Důvodem nárůstu prodejů malin a jiného bobulovitého ovoce je podle něj rozšířená nabídka hlavně ze Španělska a Polska, včetně krátkodobých výhodných sezónních akcí.

Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu doplňuje: „O exotické ovoce zájem je a některé druhy u našich zákazníků i zdomácněly, například kiwi, avokádo, mango. V Lidlu, Globusu i Kauflandu pak shodně rostou výrazně prodeje také u citrusů. Velký zájem je o české odrůdy rajčat. Velký zájem je o české druhy ovoce meruňky, maliny, ostružiny a nebo třešně. Například v obchodech Tesco se prodej českých volných rajčat zvýšil oproti minulému roku o 40 %."

O avokádo mají zákazníci velký zájem, podobně jako v Penny Marketu je pro všechny řetězce nutností mít ho v nabídce, v Globusu, Lidlu nebo Albertu nabízejí i bio variantu. Zdroj: Penny Market

O avokádo mají zákazníci velký zájem, podobně jako v Penny Marketu je pro všechny řetězce nutností mít ho v nabídce, v Globusu, Lidlu nebo Albertu nabízejí i bio variantu. Zdroj: Penny Market

Aktuální studie „Nielsen Shopper Trends“ mimo jiné také ukázala, že růst zdravějších alternativ stravování je mnohem dynamičtější ve srovnání s ostatními skupinami potravin. Nakupující sice často střídají obchody, při zkoušení nových značek jsou však spíše konzervativní. Břetislav Chovítek, Commercial Manager společnosti Nielsen říká k trendům: „Z dlouhodobého hlediska růst tzv. zdravých kategorií výrazně předčí ty nezdravé, kam patří například alkohol, slazené nápoje a cukrovinky, nebo ty neutrální, kam jsme pro srovnání trendů zařadili například mouku, rýži, těstoviny, olej atd. Ve srovnání s rokem 2012 tržby za zdravé potraviny narostly téměř o polovinu (47 %), zatímco nezdravé rostly o 30 % a neutrální jen o 12 %.“

Nárůst prodejů tzv. zdravých potravin souvisí jednak s rostoucí popularitou zdravého životního stylu a vyššími příjmy, ale také s rostoucí nabídkou prodejců. Mezi nejrychleji rostoucí zdravé kategorie patří podle Nielsenu rostlinná mléka a jogurty, müsli a cereální tyčinky. Ve většině řetězců mají proto rostlinná mléka již ve stálé nabídce a mnoho zdravých potravin nabízejí v rámci sortimentu vlastních značek.

Chtěl bych hlavně zdůraznit velký zájem o české produkty, například prodej českých volných rajčat se zvýšil oproti minulému roku o 40%.

Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesco ČR

Zájem o zdravé potraviny rok od roku stoupá. „Týká se to zejména raw tyčinek a ovesných kaší. Mnohdy jejich recepturu vylepšujeme přidáním více ovoce, a naopak snižujeme obsah cukru,“ říká Zuzana Holá s tím, že řetězec průběžně nabídku zdravých potravin rozšiřuje. „Ať už jsou to nesolené ořechy, sušené ovoce, raw tyčinky, anebo naopak chlazené zboží jako čerstvé ovocné šťávy, zeleninové a luštěninové saláty nebo například cizrnové pomazánky,“ dodává ke změnám v sortimentu. Zákazníci podle ní navíc dbají na zdravější složení výrobků, které kupují, a to i na úkor ceny. Tomáš Kubík dodává: „Obecně se dá říci, že mezi zákazníky roste zájem nejen o zdravé potraviny, ale zajímá je výrazně více i složení výrobků.“

V Globusu nabízejí v sekci Zdravého světa na 1 800 produktů. Zákazníci zde najdou i produkty raw, bez lepku, veganské nebo bez cukru atd. Stovky, ve velkých obchodech až tisícovku, produktů nabízí oddělení Zdravě s Albertem, které najdou zákazníci ve jeho více než 300 obchodech.

Podobně Kaufland reflektuje zvýšený zájem zákazníků o zdravý životní styl. „Větší zájem jsme zaznamenali u smoothie nápojů, míchaných salátů, a také se zvýšil zájem u produktů určené pro zákazníky s různými typy intolerancemi, tedy u výrobků bezlaktózových a bezlepkových," říká Renata Maierl

I když celkově skupina zdravých potravin rostla rychleji i mezi těmi nezdravými se také najdou kategorie, jejichž tržby se za posledních šest let výrazně zvýšily. Například obrat za tvrdý alkohol a slané pochutiny narostl o více než polovinu.

-zue-