Zájem o české firmy trvá navzdory vysokým cenám a zpomalující ekonomice

Vodafone

Vodafone Zdroj: profimedia.cz

UPC logo, ilustrační foto
2
Fotogalerie

Tuzemská ekonomika sice zpomaluje, ale na trhu fúzí a akvizic se to zatím příliš neprojevilo. „Vidíme nadále stabilní zájem, i když v porovnání s loňským rekordním rokem je o něco nižší,“ uvádí partner advokátní kanceláře Eversheds Sutherland Lukáš Zahrádka. 

Podle partnera poradenské firmy TPA Jiřího Hlaváče je aktivita v letošním prvním pololetí srovnatelná s loňským rokem, pokud se odhlédne od loňské obří transakce, kdy Vodafone převzal kabelový byznys Liberty Global v řadě evropských zemí.

„Všichni chtějí prodat, ocenění už vyletěla hodně nahoru,“ popisuje stav trhu šéf velké investiční skupiny, který si nepřál být jmenován. V některých případech se proto požadavky vlastníků firem musejí korigovat, aby vůbec k nějakému prodeji došlo.

Přebytek peněz na trhu a strategie firem rychle růst, když se ekonomice daří, ovšem podle expertů dále táhnou celý trh nahoru. „Přestože se kupní ceny pohybují vysoko, přetrvává silný zájem kupujících o zajímavé investiční příležitosti,“ dodává Hlaváč. 

Komu předat firmu

Vysoké ceny se však už projevují na aktivitě investičních skupin, které nyní raději prodávají své společnosti, a naopak příliš nekupují. „Je to zřejmě kvůli tomu, že období vysokých valuací, které tolik nepřeje investicím, je tím správným časem na sklizeň,“ zdůrazňuje Dušan Ševc, partner v oddělení finančního poradenství Deloitte.

Na tuzemském trhu pak hraje stále velkou roli generační výměna. Řadu firem, které vznikly v devadesátých letech, totiž chtějí vlastníci prodat, protože je nemají komu předat. „Další oblastí, která s tím souvisí, je vypořádání mezi spoluvlastníky. Někteří své pokračovatele mají a je potřebné se vypořádat s těmi, kteří je nemají,“ doplňuje Hlaváč. 

Analýzy vývoje

Investory už nicméně ekonomické zpomalení a obavy z něj ovlivňují. „Obavy vnímáme už více než rok. V Česku jsou investoři velmi obezřetní, zřejmě i kvůli ponaučení z předchozí krize. U kupujících proto vidíme v rámci předakviziční analýzy i jejich snahu modelovat, jak se kupovaná firma bude chovat v rámci krize,“ popisuje Zahrádka.

Podobně se vyjadřují i další poradenské firmy. „Finanční investoři jsou opatrnější, protože vědí, že firmy jsou na vrcholu své výkonnosti, a nechtějí přeplácet,“ říká výkonný ředitel Patria Corporate Finance Marek Rehberger a dodává: „Strategičtí investoři stále více ve svých oceňovacích modelech počítají synergie a zohledňují rizika za účelem vytvoření určitých rezerv, které by mohli aktivovat v případě poklesu ekonomiky.“