Jeden svět

Recenze: MEG: Monstrum z hlubin

Vydáno dne 30.07.2019
Jasona Stathama je možné od tohoto týdne vidět v kinech ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw. A tak se můžeme klidně podívat na biják, kterým se prezentoval v minulém roce.

Do toho samozřejmě máme pořád v kinech aligátoří Kořist. Třebaže tohle téma bylo předmětem četných článků, úvah a videí, nedá se dost dobře zjistit, jestli by ve vzájemném souboji vyhrál aligátor nebo žralok, neboť si každý hospodaří ve svém vlastním „rybníčku.“ Ovšem co se kvality obou filmů týče, bude i přes ty nedostatky těsným vítězem Kořist. Také proto, že po Čelistech (které samy o sobě nejsou až tak precizní, jak se tvrdí) vznikla celá řada počinů o žralocích zabijácích, včetně různých straight-to-video a televizních věcí. Sérii Sharknado pochopitelně nevyjímaje.

Příběh se v případě MEG: Monstra z hlubin musel psát sám. Jonas Taylor, největší borec ze všech, se podílel na záchranné akci, kdy bylo nutné vytáhnout z ponorky kamarády. V blizoučkém okolí se však začalo pohybovat cosi obrovského. A jeho vždy bezchybný instinkt mu radil udělat něco, co jeho nadřízení nedokázali pochopit. Stáhnul se tedy do thajského ústranní, ze kterého bude povolán zpět, protože v nebezpečí se při objevování nového podmořského světa vedle bývalých kolegů (jak amerických, tak čínských) ocitla i bývalá manželka Lori (Jessica McNamee). Konfrontace s megalodonem na sebe nenechá dlouho čekat!

Kdykoli máte jako scénárista co do činění s prvotním strachem či fascinací, včetně strachu či fascinace žraloky, monstry nebo, jako v tomto případě, obojím, dostává se vám příležitost udělat kombinaci dvou věcí: musíte šokovat a vyvolat napětí, a také musíte zakomponovat momenty komické úlevy. S Jonem a Erichem jsme chtěli brát napětí vážně, ale také jsme chtěli, aby si naše postavy – a doufejme, že i diváci – užili trochu té legrace. Koneckonců je to třiadvacetimetrový megalodon (s řadami zubů velkými okolo 20 cm – pozn. aut.) a člověk chce vidět, jak ničí vše kolem sebe,“ prohlásil jeden ze scenáristů Dean Georgaris. Tento způsob uvažování se oprávněně zdá poněkud nešťastným.

Stejně jako hláška režiséra Jona Turteltauba z bonusových materiálů o tom, že „rád čte scenáře, které ještě nečetl a považuje je za výzvu.“ Skutečnou vývou by byla snaha učinit x-tou variaci na téma „hladový žralok ohrožuje lidi“ alespoň v něčem originální, což se u MEG: Monstra z hlubin nestalo. Spoléhá prostě a jednoduše na to, že některá témata se holt neomrzí, což se z komerčního hlediska ukázalo býti správným tahem, tak jako obsazení čínských herců a hereček, včetně Li Bingbing (aka Bingbing Li). Přitom po obsahové stránce to tedy nepřekvapivě už taková sláva není.

Tahle americko-čínská koprodukce dále nabízí prvoplánové postavy, kterým chybí jakákoli hloubka, přestože se v ní díky ponorkám pohybují (pasáže, které se musí líbit nejen Jamesovi Cameronovi). Hlavní figuru nevyjímaje. Pro upřesnění – není jí ten žralok, nýbrž Jason Statham. Naštěstí platí, že tihle vesměs neohrozitelní klaďasové v jeho podání zatím stále baví. Co na tom, že je jasné, že si při konání dobra a hrdinských skutků budou muset občas předvést jakože „dramatické“ rozhodování. Povětšinou se však do všeho vrhají po hlavě a bez váhání vypomůžou nové čínské kamarádce i její osmileté dceři. A pochopitelně nemůže chybět veliká korporace, jejíž zástupce pouze předstírá svůj zájem o lidi a přitom sleduje vyšší cíle v podobě tučného zisku.

Je evidentní, že tvůrci měli k dispozici větší rozpočet než parta zodpovědná za Sharknadopřesto to občas vypadá, že se všechno odehrává ve světě, kde neplatí fyzikální zákony. Možná to skutečně má být záměr, vezmeme-li v potaz fakt, že se obecně vzato má za to, že megalodoni už dávno, pradávno vymeřeli. I když kdo ví, co skrývají tajemné hlubiny oceánů ... Ani scéna na pláži nepředstavuje žádnou nervy drásající sekvenci. Ale jak by bývalo bylo výživné, kdyby se situace vyhrotila až ve legrácky Piraňa 3D?!? Srážka vrtulníků je sice fajn, nicméně k dlouhodobějšímu napětí, a tím pádem také k větší zábavě zkrátka nedopomůže.

MEG: Monstrum z hlubin je film, o kterém se chtělo napsat, že jeho největší plus spočívá v tom, že si nenechává pootevřená vrátka pro sequel. Jenže tržby přesáhly půl miliardy dolarů, takže už se pracuje na scénáři ke dvojce. Bylo by dobré, kdyby se v něm tolik nehrálo na tuctovější patos a místo toho se tvůrci v dobrém slova smyslu utrhli ze řetězu. Nemusí být vyloučeno, že se do hry zapojí další neznámí tvorové z onoho objeveného hlubinného ekosystému, což by zároveň mohlo znamenat, že nám jaksi vznikne nový MonsterVerse a s ním vysokorozpočtové předělávky titulů typu Megažralok vs. obří chobotnice.

Hodnocení autora: 5/105/105/105/105/105/105/105/105/105/10

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek