Reklama
Dnes je čtvrtek 18.04.2024     svátek má Valérie

Rovner: Podněty cestujících určitě prověřím

OD 17. června nastoupil nový výkonný ředitel jihlavského dopravního podniku Ing. Radim Rovner. Ve funkci vystřídal dlouholetého ředitele podniku Ing. Josefa Vilíma. Foto: Pavel Bajer
OD 17. června nastoupil nový výkonný ředitel jihlavského dopravního podniku Ing. Radim Rovner. Ve funkci vystřídal dlouholetého ředitele podniku Ing. Josefa Vilíma. Foto: Pavel Bajer

4.8.2019 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer
,
Pavel Bajer

Řidič není dnes nijak postihován za to, že by jel zpožděný, říká nový ředitel jihlavského dopravního podniku Radim Rovner.

Letos jste se stal novým ředitelem jihlavského dopravního podniku. Jaké to je přebírat funkci ředitele po Josefu Vilímovi, který působil v dopravním podniku 37 let?

Pro mne to je jedinečná zkušenost, nikdy jsem nic takového nezažil. Musím říci, že pan Josef Vilím je otevřený člověk. Předání funkce probíhá v přátelském duchu. Má snahu mi toho maximum ukázat. Například mne seznamuje s procesy v dopravním podniku, zaměstnanci, důležitými dodavateli a kolegy z ostatních dopravních podniků. U nás se zažil termín, přátelské předání.

Na jaké největší problémy podniku vás pan Vilím upozornil?

Zásadní otázka, které se musíme i nadále věnovat je naplnění stavu řidičů a dalších chybějících zaměstnanců dopravního podniku.

Takže stále máte podstav řidičů?

Oproti minulosti se situace částečně zlepšila, ale pro naplnění stavu bychom potřebovali ještě 5 řidičů.  

Co bude dál s panem Vilímem, zůstane ve funkci předsedy představenstva?

Ne. Pan Vilím byl na konci června odvolán z pozice předsedy představenstva a nově tuto funkci zastává pan Jiří Antonů. Představenstvo rozhodlo na základě domluvy z výběrového řízení, že poběží asi dvouměsíční souběh pracovního poměru mého jako výkonného ředitele Dopravního podniku a pana Vilíma jako zaměstnance tak, aby došlo k hladkému předání ve všech oblastech a zároveň abychom si byli ve vedení podniku schopni vyčerpat naplánované letní dovolené.

Můžete nám krátce nastínit vaše vize do budoucna ve směru, co cestující MHD čeká?

Má to dvě roviny. Jedna z nich je strategická, kdy v souladu se strategií Statutárního města Jihlavy, směřujeme k vyššímu zastoupení trolejbusové trakce. Město v budoucnu vybuduje trolejové vedení do lokality Bedřichova a Dopravní podnik města Jihlavy pořídí v příštím roce sedm kusů parciálních a tři kusy standardních trolejbusů. Nový typ trolejbusu bude k vidění na dni otevřených dveří 22. 9. 2019 u nás na Dopravním podniku, kam bych chtěl všechny zájemce o MHD v Jihlavě srdečně pozvat.

Co nové trolejbusy přinesou?

Část trasy budou schopny jet parciální trolejbusy i bez trolejového vedení. Takže v druhé polovině roku 2022 bychom měli polovinu kilometrů, které v současné době ujedeme autobusy, překlápět do trolejbusové trakce, což má příznivé dopady na životní prostředí (snížení emisí z dopravy a omezení hlukové zátěže).

Znamená to, že v budoucnu budou obsluhovat některé autobusové linky MHD?

Nové trolejové vedení dosáhne od kruhového objezdu u Kauflandu až k zastávce Bosch Diesel a od Bosche dál budou parciální trolejbusy zajíždět do Pávova a Antonínova Dolu už bez trolejí.

Bude to v souvislosti s parciálními trolejbusy jediná změna?

Ne. Parciální trolejbusy budou nově jezdit i na stávající lince 3.

Vraťme se k vašim vizím, co dále mohou cestující v budoucnu očekávat?

Chceme se zaměřit na zlepšení v oblasti odbavování. Do roka bychom rádi realizovali projekt, kdy bude možné si Jihlavskou kartu dobít přes e-shop na našich webových stránkách a zajistit možnost platby kartou na našem předprodejním centru.

Budete muset kvůli plánovaným změnám, které jste zmínil, nabírat nové řidiče?
Ne. Dojde pouze k překlopení kilometrů z autobusů na trolejbusy. Pro nás to bude znamenat přeškolit další část řidičů z autobusů na trolejbusy.

Jakého hlavního cíle byste chtěl dosáhnout ve funkci ředitele dopravního podniku?

V rovině interní bych chtěl vytvořit lepší podmínky pro zaměstnance. Ať už pro řidiče, tak pro ostatní zaměstnance podniku a stabilizovat jejich kádr. Mým cílem je, abychom maximálně omezili fluktuaci na pozici řidič. Časté změny na této pozici mají negativní vliv jak na stav vozidel, tak i na cestující veřejnost.

A nyní přibližte druhou rovinu…

Jedná se o vztahy na venek. Byl bych rád, abychom zvýšili počet cestujících, kteří s námi jezdí. Jedna z cest je zkvalitnění dopravních prostředků, kterými je budeme vozit. S kolegy z dopravního podniku pracujeme na plánu obnovy vozů MHD na 10 let. Musíme si ujednotit, jak hospodařit s dopravními prostředky. Proces obnovy připravit tak, aby se do něj opět zapojily fondy EU s cílem, aby celá zátěž na pořízení nových dopravních prostředků nebyla jenom na dopravním podniku. A potom, jak už jsem nastínil, v maximální možné míře zjednodušit odbavení cestujících, umožněním nákupu časových jízdenek z domova i změnou automatů na konečných tak, aby byly pro cestující čitelnější a jednodušší.

Vy jste přišel do dopravního podniku jako člověk z vnějšku. Je podle vás současná MHD v Jihlavě nastavená dobře, nebo má podle vás nějaké nedostatky?

Obecně vnímám nastavení MHD v Jihlavě jako velice kvalitní, ať už počtem spojů, dopravními prostředky, zázemím pro provozování dopravy a procesy, které jsou v dopravním podniku nastaveny, k minimalizaci zpoždění, případně vynechání spoje. Ať už z důvodu poruchy na trakčním vedení trolejbusu nebo poruchy dopravního prostředku.

Inteligentní zastávky se ve městě poměrně osvědčily. Plánujete do budoucna jejich rozšíření mimo uzlové stanice?

V tuto chvíli to je ukončený projekt, který byl vytvořen s podporou prostředků z EU. Samozřejmě existuje možnost, jak ho rozšířit. V tuto chvíli v tomto směru nic připraveného nemáme.

Když se podívám po sídle dopravního podniku, tak z budovy i jejího vybavení vyzařují 70. či 80. léta minulého století. Chystáte v dohledné době nějaké úpravy?

Určitě ano, ale musíme mít střednědobou koncepci. Chceme začít tím, že budeme zlepšovat podmínky pro zaměstnance. Máme dnes nějaký dluh, co se týče velikosti prostor, kde mají šatny a nějaké další zázemí. Půjdeme krok po kroku, tak jak nám to v podstatě umožní naše hospodaření.

V jakém časovém horizontu byste chtěli s úpravami začít?

Určitě to není otázka letošního roku. Příští rok bude možná projektová příprava a soutěž na zhotovitele. Ale jak říkám, chce to komplexní pohled.

Dá se říci, že patříte k lidem, kteří se tzv. vypracovali do funkce ředitele velkého podniku v podstatě od píky. Můžete nám přiblížit váš profesní příběh?

Po vysoké škole jsem nastoupil jako dispečer (do Kosteleckých uzenin) a na této pozici jsem nějakou dobu pracoval. Potom se uvolnilo místo vedoucího dopravy (v Kosteleckých uzeninách), tak jsem o něj projevil zájem, a uspěl jsem. Postupem času jsem se propracoval na pozici ředitele logistiky (Kostelecké uzeniny), kdy jsem měl na starosti nejen dopravu, ale i část, kde jsme vedli expediční proces výrobků v potravinářství.

Proč jste se rozhodl změnit zaměstnavatele a přijal jste místo ředitele jihlavského dopravního podniku?

Byla to hodně zajímavá nabídka a možnost profesní změny, kterou jsem přivítal. Byly tam nějaké osobní i pracovní důvody. Výběrové řízení na místo ředitele dopravního podniku bylo pro mne výzvou. Dostal jsem se do věku, kdy bych se ji měl alespoň pokusit uchopit. Samozřejmě je pro mě také sympatické, že mohu působit v místě svého bydliště, protože jsem z Jihlavy. Včera jsem šel pěšky domů a trvalo mi to jenom 28 minut. Je to krásné.

Otázky čtenářů JL:

Tomáš Vovsík: Počítá Jihlava se zavedením SMS jízdenek nebo s instalací bezkontaktních platebních terminálů přímo do vozů například po vzoru Ostravy?

Do Jihlavy se vracím občasně a v dnešní době mi přijde jako pravěk muset u sebe nosit stále drobné, abych mohl využít MHD.

Jak již bylo zmíněno výše, pracujeme na tom, aby na stránkách dopravního podniku měli cestující k dispozici e-shop. Potom budou moci využít terminál na bezkontaktní platbu přímo u řidiče. Řešíme také zmodernizování jízdenkových automatů. Po deseti letech provozu jsou již zastaralé a technika v této oblasti silně pokročila. Nevyplatí se investovat do další údržby těchto automatů, protože dodavatel to už dnes softwarově nijak nerozvíjí.

A co možnost zakoupení cestovního dokladu prostřednictvím SMS zprávy?

SMS jízdenky v tuto chvíli nezvažujeme. V době bezkontaktních karet to nevnímáme jako něco, co by mělo nějakou zásadní budoucnost. Co se týká dalších možností placení, tak se bude rozšiřovat Jihlavská karta, protože z generace řekněme od 6 do 18 let se určitě hned nestanou držitelé bezkontaktních platebních karet. Tak jim chceme umožnit nákup jízdenky prostřednictvím Jihlavské karty.

Jana Zezulková: Kdy konečně budou bezbariérové zastávky i na Bedřichově? Například zastávka Ulice 5. května ve směru z města nemá žádné vyvýšené místo k výstupu. Přitom na ní vystupují a nastupují pacienti Zdravotního střediska, rodiče s kočárky apod. Jezdím na tuto zastávku od roku 1974 a situace se nelepší.

Obecně zastávky jako takové nepatří dopravnímu podniku, ale jsou ve vlastnictví statutárního města Jihlavy. Takže tento dotaz přesměruji na kolegu z odboru dopravy na magistrátu. Určitě však uvedený podnět vnímám. My jsme se tu setkali i s tím, že i sami řidiči dokumentují stav zastávek. Teď jsme zpracovali nějaký materiál, který jsme předali na odbor dopravy magistrátu, aby věděli, kde vnímáme ty největší problémy.

Michael Jarosch: Proč nelze dobít Jihlavskou kartu z domu přes internet. Plno lidí by to uvítalo, nemuseli by do města či na dobíjecí stanoviště?

Bavíme se o tom teď s poskytovatelem a dodavatelem systému. Chtěli bychom to řekněme v horizontu jednoho roku umožnit.

Marta Šteflová: Kdo navrhuje zastávky, to co vymysleli na Slunci (Brtnická ul.) je příšerné…

To je otázka na magistrát města Jihlavy. Myslím, že na zastávce chyběl přístřešek.

Silvie Poukarová: Měla bych připomínku k tomu, aby měli řidiči na zastávce o trochu víc času, než se lidé bezpečně usadí. Bohužel obyvatelstvo stárne a kolikrát člověk vidí, jak staří lidé po rychlém rozjetí takřka upadnou.

Jízdní řád je konstruován tak, aby jízdní doby vozů MHD byly průměrné. Dnes máme systém, kdy monitorujeme v podstatě veškeré dopravní prostředky na všech zastávkách on-line. Můžeme tak zjistit dobu i příčiny zpoždění. Řidič není dnes nikterak postihován za to, že by jel zpožděný. Obecně pro podněty od cestujících máme e-mail: info@dpmj.cz. Tam stačí napsat podnět, zastávku, čas a směr a já situaci určitě prověřím a na podnět odpovím. V části vozů jsou již dnes k dispozici i záznamová kamerová zařízení. Jejich prostřednictvím můžeme věc posoudit a vyhodnotit.

Anna Roubalová: Proč nejezdí autobus 12 pátek a sobotu po 23 hodině do Antonínova Dolu?

Obecně na objem dopravy jednou za rok magistrát s námi uzavře smlouvu, v níž se odladí jízdní řády, v jakých časech a v jakém objemu kilometrů se bude jezdit. To znamená, že podněty na nějaké chybějící spoje spíše směřujte na magistrát města Jihlavy, odbor dopravy.

Marek Indro: Co třeba nakoupení kloubových autobusů?

Nákup kloubových autobusů pro roky 2020 nebo 2021 není v plánu. Kloubové autobusy mají obecně jeden problém a to je, že my bychom je byli schopni využít pouze ve špičkách na tzv. dělené směny, a to ještě jejich kapacita není potřebná úplně po celou dělenou směnu. Ze současného monitoringu cestujících vzniklo provozní opatření, kdy se zavedly přímé linky do průmyslových zón, ať už do Bedřichova nebo na Hruškové Dvory. Zde si myslíme, že je lepší koncové zákazníky dovézt přímou trasou za kratší čas přímo na průmyslovou zónu, než jet celou dlouhou linku a lidi v podstatě zdržovat objížděním a dovézt je do zaměstnání třeba o deset minut později.

A na vámi zmíněných expresních linkách 41 a 42, které jezdí přímo do průmyslové zóny, by se kloubové autobusy nevyplatily?

Je možné, že by se využily, ale tyto linky jedou jenom třikrát za den. Jen pro vaši představu cena 12metrového autobusu s pohonem na CNG se v dnešní době pohybuje okolo 6,3 milionů korun. A tak si asi těžko můžeme pořídit vůz, který vyjede třikrát za den a jeho zbylý provozní čas bude prostoj na depu.

Miloslav Slávek Šprynar: Proč nejsou vozidla MHD vybaveny kamerami jak do vozu, tak ven?

Devět nových autobusů MHD značky Iveco už je vybaveno kamerovým záznamovým systémem. Je to součástí standardu kvality, který jsme si odsouhlasili s magistrátem. Mezi ně například patří také vybavení nových vozů klimatizací v prostoru pro cestující.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
15.04.2024 AktualityNapsal a umístil na Facebooku nejvíc čtyřverší

Novinář Antonín Zvěřina z Třebíče sbírá rekordy. Aktuálně má dva certifikáty o vytvoření českého rekordu z Agentury Dobrý den v Pelhřimově, která české rekordy registruje. První ...

Komentáře (0)
14.04.2024 AktualityČerné skládky rostou jako houby po dešti

Napříč Jihlavskem meziročně roste počet černých skládek. Lidé totiž čím dál častěji nepotřebnou ledničku, pneumatiky a další zbytečné harampádí raději vyhodí někde do strouhy ...

Komentáře (0)
14.04.2024 AktualityNázvy i čísla v Jihlavě budou jednotné

Ulice, budovy a veřejná prostranství v Jihlavě se musí označovat jednotně. Rozhodli o tom na svém posledním jednání městští zastupitelé, kteří jednomyslně schválili tzv. Manuál jednotného ...

Komentáře (3)
14.04.2024 AktualityHovězí gulášek na pivu pekla vítězka v troubě přes noc. Porazila s ním i starostu

Ve Vysokých Studnicích nedaleko Jihlavy si v sobotu večer dali dostaveníčko mistři kuchařského a pálenkářského řemesla. Obec totiž na první dubnovou sobotu připravila v pořadí už třetí ...

Komentáře (0)
13.04.2024 AktualityTvé vzpomínky jsou pro nás svaté, přála rodina stoleté paní Anně

Sté narozeniny oslavila v úterý v Alzheimer HOME Jihlava Anna Nováková. Svůj profesní život v Jihlavě věnovala výchově nejmladší generace. Narodila se v Poštorné na Břeclavsku, kde také ...

Komentáře (0)
13.04.2024 AktualityRučení na elektrokolo? Jen na „motorku“

Pokud jste po zimě ještě nevyjeli na elektrokole, protože se vám za něj nechce platit povinné ručení, můžete v klidu šlápnout do pedálů. Zcela jistě máte běžné elektrokolo a nová zákonná ...

Komentáře (0)
13.04.2024 AktualityLupič před policisty prchal v Jihlavě skokem z okna bytu. Ovšem marně

Kariéra zloděje má někdy jepičí život. Své o tom ví lupič (30), co kvůli sérii tří vloupání do bytů a rodinného domku během jediného dne čelí obvinění hned ze tří trestných činů. V ...

Komentáře (0)
12.04.2024 AktualityŠéf rady postižených: Město by mělo vyřešit bezbariérové WC

Desítky eurozámků pro zdravotně postižené jsou k dispozici na Vysočině v různých institucích a zařízeních. V Jihlavě však dlouhé roky nejsou veřejné bezbariérové toalety. Předseda ...

Komentáře (0)
12.04.2024 AktualitySobota bude ve znamení potravinové sbírky v Česku

Celkem 74 prodejen v rámci celé Vysočiny je zapojeno do jarního kola Sbírky potravin, která pomáhá lidem v nouzi. V sobotu 13. dubna se do ní mohou zapojit všichni, kteří nakoupí základní ...

Komentáře (2)
12.04.2024 AktualityTuristé zahájí jarní sezónu 

Oficiální Zahájení jarní turistické sezóny, které se každoročně koná v jiném místě Vysočiny, se letos odehraje v Havlíčkově Brodu. Tamní odbor Klubu českých turistů ho pořádá ...

Komentáře (0)
12.04.2024 AktualityVčelař přišel o včely. Někdo mu je ze zahrady odvezl i s maringotkou

Policisté se obracejí na občany s žádostí o spolupráci při prověřování krádeže dvou maringotek, ke které došlo u Třeště. K činu podle policejní komisařky Jany Kroutilové došlo někdy ...

Komentáře (0)
11.04.2024 AktualityMístostarostka: Nejsi člověk, který by měl být ve vedení obce

Ještě minimálně měsíc bude mít starosta Větrného Jeníkova Tomáš Helar k ruce jen místostarostku Darinu Sochorovou. Helar pro JL přiznal, že po odvolání místostarosty Pavla Koníře v ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net