Sběratel Karel Tarantík (70): Zahrada plná MiGů
Jednu z největších sbírek legendárních bojových letadel MiG v Česku má na zahradě sběratel Karel Tarantík (70) v obci Zruč-Senec u Plzně. Kromě 23 těchto strojů ukazuje i další lahůdky vojenského a civilního letectví.
Jen na dvou místech v Česku jsou k vidění všechny typy stíhaček MiG, a to v leteckém muzeu v Praze-Kbelích a Tarantíků na zahradě. „My jsme si se synem splnili sen a máme všechny letadla MIG od typu 15 po 23. Ve Kbelích je získali hned po vyřazení, takže jsou v lepším stavu, než ta naše. Dát je dohromady nás stálo stovky hodin práce,“ řekl Tarantík. Jedním z dalších unikátních strojů je i prezidentský speciál TU-154, s kterým létali poslední českoslovenští a čeští prezidenti. Luxusu na palubě tohoto letadla si třeba užívali oba Václavové Havel i Klaus. Tarantík se pyšní i slavným tryskáčem TU-104 A. Ten byl prvním tryskovým dopravním letadlem ve východním bloku.
MiG-15
Stál jako pomník u mateřské školy v Kosicích u Chlumce nad Cidlinou. „Je unikátní v tom, že byl vyrobený v SSSR. V rozebraném stavu v bednách byl dovezen do továrny Letov Praha, kde ho smontovali. Byl to jeden z prvních letounů tohoto typu, který v 50. letech Sověti dodali naší armádě,“ řekl Milan Tarantík.
MiG-17
Je jedinečný originální výzbrojí. Má kanón ráže 37 mm a dva kulomety ráže 23 mm. Bojovou premiéru absolvoval v roce 1956 během Suezské krize, kdy na něm létali egyptští piloti. Létal i ve válce ve Vietnamu.
MiG-19
První dvoumotorový MiG. Nejdříve se vyráběl v SSSR, pak ho začali dělat i v Aero Vodochody.
MiG-21
Létal od 60. let až do roku 2002, působil na letišti v Líních u Plzně. Byl jedním ze dvou, které se v roce 1991 srazili ve vzduchu. „Jeden se zřítil, s tím naším dokázal pilot přistát. Když ho opravili, do roka opět havaroval,“ uvedl Milan Tarantík.
MIG-23
Jde o nejmodernější letadlo ve sbírce. Působilo na letišti v Českých Budějovicích. „Když ho vyřadili a odstavili, tak jsme ho v roce 1999 získali my. Je v plné výzbroji, akorát kanóny jsou upraveny tak, aby byly střelby neschopné,“ prozradil Milan Tarantík.
TU-104 A
Bylo prvním tryskovým dopravním letadlem ve východním bloku. „V červnu 1970 havaroval TU-104 A v barvách ČSA v libyjském Tripolisu. Pilot minul přistávací dráhu, narazil do země a vzplanul. Všech 13 lidí na palubě zahynulo. Havarované letadlo nahradilo tohle, které máme vystavené,“ řekl Tarantík. Letadlo si před pěti lety přivezl jako naprostý vrak z Olomouce, kde sloužilo jako bar.
Kabina kluzáku LF 109 Pionýr
Jde o poslední přírůstek do sbírky. Rozřezanou ji objevil známý sběratelů ve šrotu na Berounsku. Ti konstrukci z původních trubek nedávno opět svařili dohromady. Sehnali také překryt dvoumístné kabiny a vše zkompletovali. Vyrobili i kopii štítu s budíky pro pilota. „Chtěl jsem tak oprášit vzpomínky pilotům na jejich první lety,“ řekl Karel Tarantík. Na kluzácích většina z nich začínala.
Air Park Zruč-Senec
Kdy? denně 10:00 až 20:00
Za kolik? 200 Kč, děti do 15let 100 Kč, do 6 let 50 Kč