Retro recenze: Lord Jim - Ryzí velkofilm s hvězdou Lawrence z Arábie

Retro recenze: Lord Jim - Ryzí velkofilm s hvězdou Lawrence z Arábie
Lord Jim (1965) | Movies ala Mark
Za příběhem Lorda Jima stojí uznávaný anglický spisovatel a dlouholetý námořník Joseph Conrad, mezi jehož nejslavnější díla patří mimo jiné i legendární Srdce temnoty, tedy předobraz kultovní Apokalypsy Francise Forda Coppoly. Prvně jmenovaný titul se mi dostal do ruky, ale pro dost nejasné zapojování flashbacků a náročné vyjadřování jsem se do něj nedokázal začíst, zatímco filmová adaptace od režiséra Richarda Brookse se sleduje skoro sama.
Jedná se o ten druh rozmáchlé dobrodružné výpravy, jakou v tehdejší době razil hlavně slavný David Lean se snímky jako Lawrence z Arábie nebo Doktor Živago. A stejně jako v případě těchto titulů, i Lord Jim se plně opírá o psychický a duševní vývoj silného hlavního protagonisty, jenž v exotickém prostředí čelí náročným životním zkouškám. V tomto ohledu je ihned potřeba vynést do nebes Petera O'Toola, jenž podává tradičně uhrančivý a přesný výkon, který zpětně jen podtrhuje to absurdní počínání filmové akademie, jež tomuhle hereckému velikánovi z osmi nominací nepřidělila ani jedinou zlatou sošku (kam se ve smolařství hrabe DiCaprio).

Trailer:

Lord Jim
Lord Jim je v podstatě příběhem o vině a následném trestu, který nejprve zavádí diváka v duchu Conradových dobrodružství na širý oceán, kde Jim společně s důstojníky v bouři zbaběle opouští uvězněnou posádku. Následně je sžírán pocitem viny a vykoupení hledá v pomoci domorodému kmenu, který je sužován bandity v čele s chladnokrevným Generálem (Eli Wallach). Jim výrazně ovlivní život zdejší komunity a je oslavován jako hrdina (Lord), avšak boží mlýny melou jistě a minulost se ho nehodlá tak jednoduše pustit.
Brooks nedokáže vyprávět tak pompézně jen prostřednictvím obrazu jako
Daliah Lavi
Lord Jim | Columbia TriStar
David Lean a ve stopáži přesahující 150 minut se najde několik prázdných pasáží, ale pořád jde o nádherně vypadající a znatelně gradované dílo, jemuž 70mm formát sedí jako ulitý a které umí věrohodně vykreslit psychologické pohnutky hlavní postavy i epické akční scény ve druhé polovině. Dohromady to sice trochu skřípe a divák si od Jimovy morální odysey občas odskočí k jinému, akčnějšímu filmu, ale v závěru do sebe přesto všechny motivy srozumitelně zaklapnou a podtrhují nevyhnutelnost a osudovost příběhu.
Filmu jinak jednoznačně dominuje modrooký O'Toole, protože vedlejší postavy jsou přeci jenom výrazně šablonovité a nejvíce z nich zaujmou dva rozdílní záporáci v podání westernové ikony Wallacha a britského gentlemana Jamese Masona. A zapomenout nesmím ani na čarokrásnou palestinskou herečku Daliah Lavi, která moc rolí za svůj život neztvárnila, ale zde si ji mužská část publika může užívat do sytosti.
Peter O'Toole
| Columbia TriStar
Lord Jim je typickým příkladem velké produkce šedesátých let, která se opírá o hvězdnou image svých herců, krásně zarámované obrázky, exotické prostředí a striktně stanovený psychologický vývoj. Poutavý střet hrdinství a zbabělosti a jeho důsledků možná postrádá režijní vyrovnanost Lawrence z Arábie a některé zvraty působí nuceně, ale ve výsledku vítězí dojem rozmáchlé dobrodružné podívané s řadou výborně inscenovaných scén a se silným vyvrcholením, které poselství filmu vkusně podtrhuje.
Hodnocení: 75%