Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Jezdce prověří záludný trojúhelník

Jezdce prověří záludný trojúhelník

ABC Supply 500 – před závodem

Druhý letošní pětisetmílový závod čeká piloty IndyCar Series v neděli. Sezona po letní přestávce pokračuje na oválu Pocono Raceway, netradiční trati jen se třemi zatáčkami, která ale patří mezi nejdelší ovály, tzv. superspeedway. Po Poconu už budou v kalendáři zbývat jen tři závody.

Závěrečné kolo v posledním závodě v Ohiu výrazně zdramatizovalo šampionát. Po neúspěšném útoku na Hunter-Reaye skončil lídr mistrovství Newgarden až 16. a prohospodařil většinu náskoku. Rossi sice dojel pátý, ale Pocono je okruhem, kde vloni dominoval.

Čtvrtý Dixon ukazuje, že závěry sezony má fenomenální a musíme s ním i přes velkou bodovou ztrátu stále počítat. V Ohiu udržel za zády stájového kolegu Rosenqvista a ke dvěma druhým místům z předchozích dvou závodů přidal vítězství.

Okruh

Pocono Raceway je unikátní ovál. Na konci 50. let přišel s nápadem vybudovat v pensylvánských horách závodní okruh zubař Joseph Mattioli, který už předtím v regionu výrazně investoval. Trať navrhl dvojnásobný vítěz Indy500 i šampionátu USAC Roger Ward. Vedle něj vznikal i krátký 3/4mílový okruh, ten byl ale v 90. letech zbořen.

Ward vzal tři zatáčky z jiných oblíbených oválů a zkombinoval je dohromady – první je podle trati v Trentonu v New Jersey, která již neexistuje, druhá podle Indianapolis Motor Speedway a třetí podle Milwaukee Mile. Vznikl tím unikátní okruh, který nedává spát závodním inženýrům. Zatáčky mají rozdílné klopení (14, 9 a 6 stupňů), rovinky různou délku. Traduje se, že v Poconu můžete nastavit vůz tak, aby dobře fungoval jen ve dvou zatáčkách, v té třetí budete vždy ztrácet.

Závody USAC a CART, předchůdců dnešní IndyCar, hostilo Pocono od roku 1971 až do roku 1989. Nebylo to ale sluncem zalité partnerství. Pocono bylo dlouhá léta terčem kritiky kvůli špatnému stavu dráhy a chybějícímu vybavení. Jak moc tu brali bezpečnost vážně, dokládá i fakt, že hlavním lékařem okruhu byl majitel dráhy Mattioli – zubař.

Závod tak na konci 80. let z kalendáře zmizel. Vrátil se až v roce 2013. Od následující sezony se v Poconu jezdí na 500 mil. Trať předtím, než se sem mohla IndyCar vrátit, prošla rozsáhlou modernizací. Jak dlouho bude ale ještě hostit IndyCar, není jasné, smlouvu na příští rok zatím nemá.

Loňský závod

Když fanoušci vzpomínají na závod v roce 2018, vítězného Rossiho si vybaví málokdo. První myšlenka totiž většinou míří k nehodě v samém úvodu závodu.

Po kontaktu s vozem Ryana Hunter-Reaye byla formule vycházející hvězdy a senzace loňské sezony Roberta Wickense vymrštěna proti ochrannému plotu. Záchranáři na Wickensově voze pracovali dlouho a ještě déle trvalo zlověstné mlčení, než šéf komunikace IndyCar Curt Cavin konečně řekl, že jezdec nehodu přežil. Ale dodnes má sympatický Kanaďan následky, bojuje se zraněním míchy a učí se znovu chodit.

Oprava poškozeného plotu trvala dvě hodiny. Většina závodu se nesla ve znamení souboje Rossiho a Powera. Od 141. kola ale držel Rossi otěže pevně ve svých rukou. Zbytku pole oba nadělili přes půl minuty, od pátého Newgardena dál měli všichni jezdci ztrátu celého kola.

Na co se zaměřit

Jestli někde má Simon Pagenaud šanci ještě promluvit do dění v čele šampionátu, tak tady. Letos ukázal, že na dlouhém oválu je rychlý a zvládne vyhrát i pětisetmílový závod. V Indianapolisu to byla jeho show, teď potřebuje to samé zopakovat na další dráze měřící 2,5 míle.

Jako pod mikroskopem bude ve zbytku sezony stáj Sama Schmidta a Rica Petersona. V minulém týdnu totiž partnerství s ní ohlásil slavný McLaren, pod jehož značkou bude od příští sezony tým fungovat. Na Schmidt Peterson Motorsports (SPM) tak budou upřeny i zraky fanoušků McLarenu, kteří jinak IndyCar tolik nesledují. Ve zbytku sezony budou zvědaví na to, co zhruba mohou zhruba v příštím roce očekávat.

Zbylé závody počínaje Poconem jsou pro některé jezdce také jakýmsi castingem. James Hinchcliffe má u SPM a tím pádem i u McLarenu smlouvu na příští rok, ale je tváří Hondy, zatímco McLaren bude používat motory od Chevroletu. Hinchcliffe, přestože Sam Schmidt uvedl, že s ním počítá i pro příští rok, je tak žhavým zbožím na přestupovém trhu a bude se chtít ukázat.

Stejně tak se hodlají předvést piloti, kteří jsou s místem u McLarenu spojováni, jmenovitě hlavně Colton Herta. Byť ten zase má smlouvu u týmu Harding Steinbrenner Racing a opci na jeho služby drží Michael Andretti.

O angažmá ale bojují další piloti. Nic jistého nemá další velmi pozitivně hodnocený nováček – Santino Ferrucci. Po dalším uplatnění v IndyCar pokukuje Hinchcliffeův stájový kolega Marcus Ericsson. Jezdeckou dvojici řeší stáj A.J. Foyta, pro jejíhož sponzora, společnost ABC Supply, je Pocono domácím závodem.

Pocono Raceway:

Délka trati: 2,5 míle, 4,023 km
Délka závodu: 200 kol, 500 mil
Loňský vítěz: Alexander Rossi (Andretti Autosport)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:22,0006 (součet 2 kol)
Rekord okruhu: Juan Pablo Montoya (Team Penske) – 40,1929 v roce 2014

Časový harmonogram (SELČ):

Sobota 16. července
15:30 – 16:30 – 1. trénink
18:30 – 19:45 – kvalifikace
22:00 – 23:00 – 2. trénink

Neděle 17. července
20:30 – start závodu ABC Supply 500