Severoirské boje o tituly

O šampiónech hned dvou národních mistrovství se rozhodovalo v sobotní jednodenní soutěži s centrem v Newry.

Tedy přesněji řečeno mohlo být jasno o novém mistrovi Irska, v britském šampionátu se naopak jeden ze dvou hlavních favoritů mohl k vysněné metě přiblížit. V domácím irském mistrovství trávil volno po dočasném odchodu ze scény MS Craig Breen. S Fordem Fiesta R5 vyhrál čtyři úvodní soutěže a pátou si tak mohl dovolit absolvovat s Fiestou WRC, se kterou nemohl bodovat. Mezitím Breena oslovil tovární tým Hyundai a irský pilot se v dobrém světle představil ve finské rally. Na start předposlední irské soutěže se tak vypravil už s Hyundaiem i20 R5 a mohl svou cestu za titulem dovést do zdárného cíle. Alastair Fisher letos dokončil všechny dosud odjeté soutěže, ale rychlostně na Breena nestačil a v Ulsteru už si dával jediný cíl, udělat podstatný krok k postu vicemistra.

Úřadující irský mistr Josh Moffett se ještě mohl v předposlední soutěži přiblížit k Fisherovi, ale po jejím absolvování může v závěru roku zapomenout i na umístění na bedně. Today’s Ulster Rally Moffett rozjel kvůli poškozené ruční brzdě a několika chybám pomaleji a držel se na konci top ten, už ve třetí zkoušce ale jeho Fiesta R5 skončila na střeše. Do karet Moffettovi aspoň trochu hrály potíže jeho nejbližších pronásledovatelů. Desi Henry už první zkoušku dokončil s poškozenou poloosou. Tento problém se posádce ještě podařilo provizorně vyřešit, ale potíže s hnací hřídelí je po čtvrté zkoušce vyřadily definitivně. Technika Fiesty R5 v předposledním testu zradila i Jonathana Greera, který se do té doby i přes menší výlet z tratě držel na šesté příčce. Do třetice Ford zlobil i Fishera, který kvůli technickým potížím v RZ 5 nechal přes celou minutu a pak ještě musel předposlední test dojíždět na defektu. Bedna v rámci irského mistrovství mu tak unikla o minimálních 8,3 sekundy.

Parádní výsledek si naopak připsal Meirion Evans, který vyměnil obvyklý Hyundai i20 R5 za Škodu Fabia R5. Hned na druhé zkoušce však mohlo být po parádě, když se Evans na chvíli zatoulal na pole. Ve všech zbylých zkouškách se pak vešel do top ten, postupně zrychloval a v cíli bral body za třetí místo v irské klasifikaci. Největší radostí se po projetí cílem prezentoval Breen, který ani tentokrát nenašel při startu s vozem R5 na irské scéně přemožitele. S předstihem už po předposlední soutěži slaví zisk titulu a může se opět plně soustředit na návrat do světového šampionátu. O titul letos tedy žádný dramatický souboj neprobíhal, zato drama v boji o post vicemistra bude gradovat až v závěrečné Cork 20 Rally. Do skvělé formy se během roku propracoval Callum Devine a po bedně v Rally of the Lakes bral na tratích následující donegalské soutěže maximum bodů. Tentokrát s Fiestou R5 nestačil jen na Breena. Svého hlavního soupeře Fishera tedy dokázal porazit a před závěrečným kláním na jeho druhou příčku ztrácí už jen tři body.

Britský šampionát podobně jako v předešlých letech s postupující sezónou ztrácí některé své účastníky. Už belgickou Renties Ypres Rally, čtvrtý podnik sezóny, vynechal jeden z největších favoritů na titul David Bogie. Skot se s Fabií R5 neobjevil ani v Severním Irsku. Veškerou pozornost tak na sebe v závěru roku strhávají dva jezdci. Na druhou stranu jejich situace před závěrečnou dvojicí podniků nemohla být vyrovnanější. Vítěz úvodní velšské soutěže a také nejrychlejší muž na belgických asfaltech a úřadující šampión Matt Edwards si v dosavadním průběhu sezóny připsal se svým Fordem Fiesta R5 stejné výsledky jako Tom Cave. Velšský mladík s Hyundaiem i20 R5 vyhrál West Cork Rally a také následující Pirelli International Rally. V Ulsteru začal rychleji Edwards, který v první zkoušce za vítězným Breenem zaostal jen o jednu desetinu vteřiny. Cave mezitím bojoval s dalším Irem Devinem o třetí příčku, kterou těsně před prvním servisem vybojoval. Edwards proháněl Breena a na svého soupeře z britského šampionátu měl náskok skoro deseti vteřin. Pilot Hyundaie vstoupil do druhé sekce rychleji, ale hned v druhém testu chyboval a jeho odstup vzrostl ke dvaceti vteřinám. Edwards se daleko více soustředil na souboj s jiným pilotem korejského vozu, vedoucím Breenem. Před závěrečnou sekcí za ním zaostával jen o 6,7 sekundy. Cave už na porážku úřadujícího mistra moc pomýšlet nemohl, ale z tempa nezvolnil a to jej s největší pravděpodobností stálo naděje na zisk titulu. V předposlední zkoušce chyboval a ze Severního Irska si neodváží ani bod. Edwards si naopak domů odvezl maximum bodů a nestačil jen na hvězdného Breena. Závěrečné klání se odehraje v půlce září na skotských šotolinách a Cave už může spoléhat jen na Edwardsovu smůlu. Díky použití žolíka bude bojovat o 30 bodů místo obvyklých 25, ale nutně potřebuje, aby Edwards vůbec nedojel do cíle.

Stav irského šampionátu: 1. Breen 85, 2. Fisher 64, 3. Devine 61, 4. Moffett 38, 5. Henry 32, 6. Evans 31

Stav britského šampionátu: 1. Edwards 93, 2. Cave 68, 3. McErlean 42, 4. Bogie 41, 5. Williams 30, 6. McCormack 27

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!