Slyšte, lidé! – Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2019

Slyšte, lidé! – Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2019

Čtrnáct kapel ze střední Evropy se představilo v červenci 2019 na konferenci a festivalu Czech Music Crossroads. Cílem této dvoudenní akce je jednak nabídnout praktické rady samotným muzikantům, jednak představit hudebníky ze střední Evropy pořadatelům festivalů a novinářům z celého světa. Letos se v Ostravě představili například mezinárodní pražská skupina Korjen, sbor Kuczeryki z Polska, slovenské jazzové AMC Trio ve spolupráci s cimbálovou muzikou, maďarské Pengetős Trio, nový projekt ruského kytaristy Igora Ochepovského, písničkářka Bára Zmeková a další. Za letošními Czech Music Crossroads se budeme ohlížet v pořadu Slyšte, lidé! Premiéru uvedeme 24. srpna 2019, poté bude pořad k dispozici v audioarchivu.

Českou scénu reprezentovala například skupina BraAgas. Její aktuální album O ptácích a rybách obsahuje lidové písně z Moravy, které zaranžovala kapelnice Kateřina Göttlichová spolu s Davidem Göttlichem, který album produkoval. Dobrý zvuk v kombinaci s neotřelými a přitom velmi vkusnými aranžemi totiž BraAgas skutečně posouvá z kategorie zajímavé lokální kapely do škatulky „zajímavé minimálně v rámci Evropy“. Ostatně album zabodovalo v hitparádě nahrávek z celého světa, kterou sestavují evropští rozhlasoví publicisté.

V Česku žije také kytarista ruského původu Igor Ochepovsky. V roce 2017 zvítězil v domácí části soutěže Jazz Fruit v rámci festivalu Mladí ladí jazz a současně vydal album I’m The Wind, na které si pozval – jak sám tvrdil – kapelu snů. Ovšem ani to nebyl dosavadní vrchol jeho dráhy. Letos vznikl nový projekt, skupina na pomezí jazzu, soulu a elektronické hudby, o které Ochepovsky přemýšlel už další dobu. Propojil tedy různé muzikanty a mimo jiné ve spolupráci se zvukařem Proglasu Ladislavem Kubišou vytvořil minialbum s názvem Take Care Of Me, které představil na Czech Music Crossroads.

Ze sousedního Slovenska letos na Crossroads přijela například kapela Mojše Band v čele s Michalem Paľkem. Ta se věnuje jednak současné i historické židovské duchovní hudbě a vedle toho se rozhodla systematicky zmapovat židovské hudební dědictví v jednotlivých regionech bývalé rakousko-uherské monarchie. Jako první nahrávka z plánované širší edice vyšlo album Zipserim s židovskými písněmi z oblasti Spiše na Slovensku. Skupina Mojše Band hraje ve složení Michal Paľko – cimbál, dechové nástroje a zpěv, Jakub Stračina – kontrabas a František Kubiš – akordeon.

Skupinu Korjen tvoří tři čeští hudebníci a tři zpěvačky – jedna z Bosny, druhá z Polska a třetí se slovenskými a arménskými kořeny. Své první album skupina vydala vlastním nákladem v roce 2012, nyní je těsně před vydáním novinka, nazvaná Sabur, která vznikla v produkci Matouše Godíka a na kterém hostuje polský hudebník Łukasz Sabat. Skupina Korjen hraje lidové písně z Arménie, Bosny, Polska nebo Kosova, které však mužská část kapely posouvá směrem k moderní taneční hudbě a dalším stylům.

Mezinárodní složení má také duo Dinovski—Schuberth, které na Czech Music Crossroads reprezentovalo Rakousko. Paul Schuberth sice je Rakušan, ale jeho kolega a spoluhráč Atanas Dinovski pochází z Makedonie. Oba hrají na akordeon a oba jsou v této disciplíně uznávanými a oceňovanými hráči. Paul je vítězem mnoha akordeonových, klavírních a kompozičních soutěží, vyhrál cenu na Austrian World Music Awards vyhrál cenu spojenou se sponzorstvím. Atanas je nejen žádaným klasickým akordeonistou, ale také hráčem tanga francouzského stylu musette a balkánské hudby. 

Slovenská zpěvačka a houslistka Miriam Kaiser v Ostravě představila svůj program Tanec strún. Ke stejnojmennému albu ji inspirovala práce na hudbě k rozhlasové hře Podivný pútnik – některé motivy přímo rozpracovala do rozsáhlejších skladeb. Druhou velkou inspirací byla poezie Nadi Mitanové, jejíž texty na albu buď přímo zhudebnila, nebo z nich alespoň vycházela. Sama o těchto verších hovoří jako o „hravé jemné poezii“. Texty, které Miriam Kaiser zpívá, mají zpravidla prvky všednodenní poezie, přírodní i milostné lyriky a v neposlední řadě poezie duchovní. Tanec strún není jen souborem písní. Je to souvislý příběh, které propojují motivy v textech i nálada a aranžmá jednotlivých skladeb a v neposlední řadě hlas Miriam Kaiser. Zvukově je celek zpracován tak, aby hlas – při vědomí, že texty jsou velmi důležité – byl dalším důležitým melodickým nástrojem vedle houslí, violoncella, případně violy.

Czech Music Crossroads jsou soutěžní akce. Letos se stejně jako loni odborná veřejnost a návštěvníci shodli. V obou kategoriích vyhrála česká písničkářka Bára Zmeková, jejíž písně uhranuly i ty, kteří vůbec nerozuměli jejím textům. Bára v Ostravě představila své aktuální album Lunaves.

Maďarské Pengetős Trio tvoří zpěvačka a hráčka na citeru Alexandra Berta, dále Csenki Zalán, který hraje na kobzu, a Horváth Bálint na tamburu. Zatímco tento drnkací nástroj má svůj původ v Srbsku a Chorvatsku, kobzu známe například z Ukrajiny a citeru z Rakouska nebo Bavorska. Maďarsko se nachází uprostřed mezi všemi vyjmenovanými zeměmi a skupina Pengetős Trio na zmíněné nástroje hraje tradiční maďarskou hudbu. 

Vedle instrumentálně zajímavé hudbě dostala letos na Czech Music Crossroads důležitý prostor také hudba čistě vokální. Jedním z těles, které se představily v této oblasti, byla skupina tradičních zpěvaček a zpěváků z Polska, která si říká Kuczeryki. Vychází z tradičních pěveckých technik a z folkloru různých slovanských národů, zpívají především lidové písně, a to takzvaným „bílým hlasem“ – tradiční technikou plného hlasu dosahovaného otevřeným hrdlem. Jde o běžně rozšířenou techniku nejen v Polsku, ale i v dalších slovanských zemích, která na venkově žila ještě před dvěma generacemi. Pro Kuczeryki je největší hodnotou síla, potěšení a radost, jež ve společném zpěvu nacházejí. Tradici uplatňují i ve svém přístupu. Nepoužívají notové zápisy, ale učí se poslechem učitelů a originálních nahrávek. Zpívají jak jednohlasé polské písně, tak polyfonní skladby z Ukrajiny, Běloruska nebo Ruska a také rytmické písně z Balkánu.

Vokální hudbu reprezentovalo také dívčí trio z Maďarska, které si říká Dalinda. Vychází sie z folkloru, ale nechápou jej nijak ortodoxně. Jejich projev je hravý, zčásti tradiční, zčásti novátorský, barevný a především jasně ženský.

AMC Trio a Ľudová hudba Stana Baláža jsou dvě tělesa, která se původně věnovala naprosto odlišným žánrům a která se v tomto jedno projektu spojila na jednom pódiu. AMC Trio v minulosti spolupracovalo například s Randym Breckerem, Ulfem Wakeniem a dalšími významnými jazzmany.

Na Czech Music Crossroads se dále představili smyčcová kapela Bajkó Zenekar, která hraje lidovou hudbu z Maďarska, Kapela Fedaków z Polska a další polská skupina WoWaKin, která kombinuje lidovou hudbu se zkušenostmi z jazzu, klasické hudby a divadla.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!