4. 9. 2019
Využití AdBlue představuje pro dieselové motory způsob,
jak plnit stále přísnější ekologické normy. Dříve se tato
technologie používala u nákladních automobilů, dnes se však stále
častěji objevuje také u osobních vozů. Podle odborníků spotřeba
AdBlue roste a ročně přibývá asi 20 čerpacích stanic, kde je
možné AdBlue tankovat přímo ze stojanu. Zatímco litr AdBlue
v kanystru stojí i více než 50 Kč, cena na výdejním stojanu
může být i necelých 10 Kč.
Stále přísnější emisní normy nutí automobilové výrobce řešit
snižování emisí. Jednou z cest, jak dosáhnout ekologičtějšího
provozu u naftových motorů, je využití takzvané selektivní
katalytické redukce (SCR), která umožňuje výrazně snížit škodlivé
emise oxidů dusíku. Využívá se při tom vodný roztok močoviny
s obchodním názvem AdBlue. Vozidlo vybavené SCR vypouští ve
výfukových plynech převážně vodní páru a dusík.
AdBlue je na českých čerpacích stanicích již standardem.
V plastových kanystrech o objemech od 2 do 20 litrů je
k dostání na většině benzínek. "Před deseti lety byl SCR
katalyzátor doménou nákladních vozů. V posledních letech se
ale tato technologie posouvá i do vozů osobních, na což reagují
hlavně čerpací stanice s vysokými prodeji nafty. Ty umožňují
tankovat AdBlue přímo ze stojanu," uvádí Ivan Indráček, předseda
představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. "Počet čerpacích
stanic s AdBlue dále poroste spolu s rozšiřováním vozů
vybavených SCR katalyzátory, ale nikoliv závratně. Investice do
nádrže a stojanu není malá a prodeje AdBlue jsou z jeho
podstaty v poměru k prodejům nafty malé," dodává Ivan
Indráček.
Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu
(ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic
v Česku, bylo k 30. 6. 2019 možné natankovat AdBlue přímo
ze stojanu na 183 čerpacích stanicích. Z toho 57
z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue
osobními vozidly. "Ročně přibývá u veřejných čerpacích stanic
v Česku asi dvacet míst se stojanovou technologií pro výdej
AdBlue, především v místech s vysokým podílem prodeje
nafty," odhaduje Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO.
Motorová nafta má na celkové spotřebě kapalných automobilových
paliv dle ČAPPO podíl více než 75 % a její spotřeba stále roste. V
letošním roce očekává Václav Loula spotřebu nafty 6 miliard litrů.
Společně s tlakem na snižování emisí roste i spotřeba AdBlue.
"Odběry AdBlue prostřednictvím námi poskytovaných tankovacích karet
výrazně rostou. Za necelých osm měsíců letošního roku jsme již na
obratech za celý loňský rok," potvrzuje Damir Duraković, generální
ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací
karty Shell a EuroOil.
Tankovací pistole s AdBlue je pro řidiče mnohem
komfortnější než dolévání močoviny z kanystru. Jednak nehrozí
potřísnění, jednak nemusí být manipulace s 10 či 20litrovým
kanystrem vždy snadná. Odběr AdBlue z výdejního stojanu ale
přináší také výraznou finanční úsporu. "Zatímco litr AdBlue
v kanystru vyjde motoristu i na více než 50 korun,
s našimi tankovacími kartami lze tankovat močovinu
s takzvanou plošnou cenou, která platí v celé síti Shell,
za 12,90 korun na litr. U čerpacích stanic v síti EuroOil pak
stojí litr čerpaného AdBlue dokonce jen 9,90 korun," uvádí Damir
Duraković s tím, že EuroOil má technologii pro výdej AdBlue
přizpůsobenu i pro osobní auta na všech 24 čerpacích stanicích, kde
je močovina součástí nabídky. V příštím roce by poté mělo
přibýt dalších deset prodejních míst.
Autor: TZ Axigon, Zdroj: TZ Axigon