Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze – 50%

To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze – 50%

IT2 09292r
IT2 09292r
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Film To Kapitola 2 nava­zu­je na děj před­cho­zí­ho (dva roky staré­ho) horo­ru Topo 27 letech. Jde o dru­hou a záro­veň závě­reč­nou část adap­ta­ce stej­no­jmen­né­ho romá­nu Stephena Kinga, v němž sku­pi­na nác­ti­le­tých dětí (ali­as Smolaři) zaží­vá v ame­ric­kém měs­teč­ku Derry sérii děsi­vých udá­los­tí a násled­ně boju­je s pra­sta­rým zlem, jež nese ozna­če­ní „To“ a bere na sebe růz­né podo­by včet­ně stra­ši­del­né­ho klau­na. O 27 let poz­dě­ji jsou Smolaři nuce­ni se cho­pit stej­né­ho úko­lu, pro­to­že To řádí v dlou­ho­le­tých cyk­lech a je potře­ba s ním skon­co­vat nadob­ro. Přechozí sní­mek zahr­no­val onu dět­skou část a v tom­to pokra­čo­vá­ní (kte­ré opět reží­ro­val Andy Muschietti) se tím pádem jeho hrdi­no­vé vra­ce­jí již jako dospě­lí.

To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Že se nepo­da­ří Kingovu majestát­ně obsáh­lou před­lo­hu napě­cho­vat do dvou­díl­né­ho fil­mo­vé­ho zpra­co­vá­ní v celé její šíři, bylo jas­né už po zhléd­nu­tí jeho prv­ní čás­ti. Kingův tisí­cis­trán­ko­vý román je totiž vel­mi tem­ný a mno­ho­vrs­tev­na­tý, do hloub­ky psy­cho­lo­gic­ký a plný moti­vů týka­jí­cích se mimo jiné dět­ství a dospí­vá­ní, růz­ných forem stra­chu a trau­mat i koře­nů zla ve spo­leč­nos­ti a v ději­nách ame­ric­kých malo­měst. Film To byl opro­ti němu výraz­ně oře­zán, zjed­no­du­šen a zestruč­něn, ale­spoň však obstál (i díky skvě­lým posta­vám a dět­ským her­cům) jako vel­mi dob­ré dra­ma o dospí­vá­ní s výraz­nou horo­ro­vou rovi­nou, kte­rá byla při­mě­ře­ně stra­ši­del­ná i přes to, že stá­la spíš na bafá­ní a leká­ní než na plí­ži­vém budo­vá­ní hut­né­ho napě­tí.
Ve fil­mu To Kapitola 2 došlo k mír­né­mu zesla­be­ní ono­ho aspek­tu dospí­vá­ní (niko­li však k jeho kom­plet­ní­mu vymi­ze­ní, neb dospě­lí hlav­ní hrdi­no­vé jsou ve svém nit­ru čás­teč­ně pořád dět­mi a moc­krát se ve vzpo­mín­kách vra­cí do dět­ství pro­střed­nic­tvím znač­né­ho množ­ství fla­shbac­ků – tak­že opět dojde i na herec­ké před­sta­vi­te­le z před­cho­zí­ho fil­mu), násled­kem čehož má horo­ro­vá linie k dis­po­zi­ci více pro­sto­ru a i cel­ko­vě je jí dopřá­no více času než minu­le (film má závrat­ných 165 minut). Přesto je sní­mek To Kapitola 2 kupo­di­vu o dost méně stra­ši­del­ný než prv­ní část To, a to až do té míry, že jde ve výsled­ku spíš o horo­ro­vou kome­dii než o horor.
Problém je v tom, že opro­ti prv­ní­mu To ten­to­krát nelze brát horo­ro­vou rovi­nu ve fil­mu To Kapitola 2 ani tro­chu váž­ně, neboť ji zjev­ně váž­ně nebe­rou ani samot­ní tvůr­ci. Jakýkoli náznak seri­óz­něj­ší­ho dia­lo­gu nebo nalé­ha­věj­ší scé­ny je téměř vždy vzá­pě­tí sho­zen něja­kou legrač­ní hláš­kou, kome­di­ál­ní kre­a­cí (dva ze šes­ti hrdi­nů jsou pří­mo defi­no­vá­ni jako komi­ci a plní tuto funk­ci i v momen­tech smr­tel­né­ho ohro­že­ní) či jiným zci­zo­va­cím pro­střed­kem a stej­ným způ­so­bem je (bůh ví proč) kon­stant­ně naru­šo­vá­na i napros­tá vět­ši­na scén, kte­ré měly být napí­na­vé a děsi­vé, ale vyzní­va­jí kvů­li tomu leda tak legrač­ně a paro­dic­ky.
To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze

Mezi ony zci­zo­va­cí pro­střed­ky, kte­ré divá­ky sou­stav­ně vytr­há­va­jí z poten­ci­ál­ní­ho napě­tí, se řadí tře­ba i vše­mož­né odka­zy na jiné fil­my (tuhle je cito­vá­no Osvícení, tuhle zas Blízká setká­ní tře­tí­ho dru­hu…), pří­liš digi­tál­ně půso­bí­cí tri­ky nebo nevhod­ně zvo­le­ný pís­nič­ko­vý pod­kres. Kdykoli na něco z toho dojde, je veš­ke­rá stra­ši­del­ná atmo­sfé­ra najed­nou nená­vrat­ně pryč a film ji musí prac­ně budo­vat zno­vu od začát­ku, což se mu ostat­ně moc neda­ří. Bito je na tom i samot­né To, jemuž schá­zí tolik potřeb­ná aura abso­lut­ní­ho nepřed­sta­vi­tel­né­ho zla, jehož zni­če­ní je nad síly koho­ko­li (a navíc málo­kdy hrdi­ny sku­teč­ně ohro­zí – vět­ši­nou si s nimi jen tak pohrá­vá a zba­vit se ho dá tře­ba tím, že před ním zavře­te dve­ře), násled­kem čehož půso­bí poměr­ně bez­moc­ně a neškod­ně a jeho odpu­di­vé fyzic­ké inkar­na­ce vybí­zí spíš k smí­chu než ke zdě­še­ní.
Celkový děj fil­mu vypa­dá zhru­ba tak, jako kdy­bys­te vza­li kuli­nář­skou spe­ci­a­li­tu v podo­bě Kingovy kniž­ní před­lo­hy, roze­bra­ly ji na jed­not­li­vé ingre­di­en­ce a pak z nich uva­ři­li ein­to­pf. Ten sice nechut­ná vylo­že­ně špat­ně, ale ke gastro­no­mic­ké­mu zážit­ku má dale­ko. Konkrétní moti­vy či pří­bě­ho­vé linie z původ­ní­ho romá­nu si totiž fil­ma­ři v mno­ha pří­pa­dech per­mu­to­va­li po svém, při­čemž ale jejich vyne­chá­ním (viz zce­la nevy­u­ži­té Billovo kok­tá­ní) či zkrá­ce­ním (viz útěk hru­bi­á­na Henryho Bowerse z blá­zin­ce a jeho násled­né pro­ná­sle­do­vá­ní Smolařů, jehož ose­ká­ním vznik­lo nesmy­sl­né tor­zo, kte­ré by bylo lep­ší z fil­mu odstra­nit úpl­ně) si sami dost pod­kop­li nohy.
Příběh je navíc mimo­řád­ně sche­ma­tic­ký a v pod­sta­tě se sklá­dá ze tří seg­men­tů. V tom prv­ním se dají hrdi­no­vé po letech zno­vu dohro­ma­dy a i přes počá­teč­ní odpor se nako­nec dohod­nou na spo­lu­prá­ci. Ve dru­hém se kaž­dý z nich zvlášť musí poku­sit o zís­ká­ní něja­ké­ho memen­ta z minu­lé doby, což vět­ši­nou pro­bí­há pod­le repe­ti­tiv­ní šab­lo­ny „pří­tom­nost – fla­shback do dět­ství – zje­ve­ní bubá­ka – návrat do pří­tom­nos­ti – zje­ve­ní téhož bubá­ka“ a dost to při­po­mí­ná něja­kou horo­ro­vou počí­ta­čo­vou hru. No a tře­tí seg­ment spo­čí­vá v nahá­ně­ní To po kaná­lech a pod­zem­ních loka­cích pod měs­teč­kem Derry, což je o tro­chu lep­ší a del­ší než v pří­pa­dě před­cho­zí­ho fil­mu, leč svou pří­zem­nos­tí a oby­čej­nos­tí to mytic­ké­mu a nad­po­zem­sky vel­ko­le­pé­mu závě­ru kni­hy pocho­pi­tel­ně nesa­há ani po kot­ní­ky.
To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze

V popře­dí pozi­tiv tak sto­jí ako­rát her­ci (skvě­lý James McAvoy, poměr­ně stan­dard­ní Jessica Chastain, Isaiah Mustafa a Jay Ryan, vel­mi vtip­ný James Ransone, výteč­ný Bill Hader v jed­né ze svých nej­lep­ších rolí a pat­řič­ně úchyl­ný Bill Skarsgård jako klaun Pennywise), mís­ty i dob­ro­druž­ná atmo­sfé­ra při­po­mí­na­jí­cí fil­my s dět­ský­mi hrdi­ny z 80. let (Stůj při mně, Rošťáci) a někte­ré kon­krét­ní scé­ny, kte­ré zaujmou svou rea­li­za­cí. A když nic jiné­ho, tak se ale­spoň pořád něco děje, film má cel­kem sta­bil­ní hbi­té tem­po a ty dvě a tři čtvr­tě hodi­ny ute­čou pře­kva­pi­vě rych­le. Mnohem víc než u prv­ní čás­ti To však pla­tí, že čím víc máte rádi kniž­ní před­lo­hu a těší­te se z její pro­pra­co­va­nos­ti a kom­plex­nos­ti, tím víc bude­te z její fil­mo­vé ver­ze zkla­ma­ní.
Předchozí To bylo slib­nou roze­hráv­kou, kte­rá fun­go­va­la díky bra­vur­ně napsa­ným a fan­tas­tic­ky obsa­ze­ným posta­vám, urči­té dáv­ce poe­ti­ky a nos­tal­gie a atmo­sfé­ře dospí­vá­ní ve měs­tě, jež je obtěž­ká­no zlem nezná­mé­ho půvo­du, kte­ré se pro­je­vu­je nejen v hrůz­ných noč­ních můrách vylé­za­jí­cích z kaná­lů, ale i v posta­vách spo­lu­žá­ků či rodi­čů hlav­ních hrdi­nů. Pokračování To Kapitola 2 leda­cos z toho recyklu­je a též dis­po­nu­je atrak­tiv­ním herec­kým obsa­ze­ním, záro­veň je ale fil­mař­sky o pozná­ní všed­něj­ší a v zása­dě jde o prů­měr­nou žánro­vou ruti­nu, jejíž horo­ro­vá slož­ka bohu­žel kvů­li zjev­né­mu zámě­ru tvůr­ců pojmout sní­mek s vel­kou por­cí nad­hle­du a humo­ru vyzní­vá komic­ky a úsměv­ně i na těch mís­tech, kde to oprav­du není ku pro­spě­chu věci.
Nejnovější pokus o zfil­mo­vá­ní jed­no­ho z nej­lep­ších Kingových romá­nů je tudíž zakon­čen nepří­liš uspo­ko­ji­vě, sním­kem, kte­rý sice obsto­jí jako horo­ro­vá kome­die s prvotříd­ní pro­duk­cí a občas­ný­mi tem­něj­ší­mi pod­tó­ny, ale niko­li jako důstoj­ná adap­ta­ce kni­hy, kte­rá je nao­pak tem­ná, hut­ná a děsi­vá na mno­ha úrov­ních od začát­ku do kon­ce s nebý­va­lou důsled­nos­tí. Opět se tudíž nabí­zí otáz­ka, zda by nestá­lo za to zpra­co­vat To spí­še v podo­bě výprav­né­ho seri­á­lu, kte­rý by mohl být na roz­díl od fil­mů sku­teč­ně nekom­pro­mis­ní, pří­bě­ho­vě obšír­něj­ší a invenč­něj­ší v prá­ci s napě­tím a psy­cho­lo­gií stra­chu.

Podívejte se na hodnocení To Kapitola 2 na Kinoboxu.

Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-