Smrt mladé umělkyně Márie Rumanové otřásla slovenskou filmovou scénou. Dokumentaristka, která debutovala před dvěma lety časosběrným snímkem Hotel Úsvit a pracovala pro slovenskou televizi RTVS, měla spáchat sebevraždu.
Spekuluje se, že filmařka trpěla depresemi. K duševní pohodě jí jistě nepomohl ani rozchod s přítelem, kameramanem Martinem Kollárem.
„Byla citlivá, křehká a kladla na sebe velmi vysoké nároky,“ popsal ji její kolega a pedagog Jaro Vojtek.
Mária Rumanová byla považována za jeden z největších talentů dokumentární tvorby současné generace filmařů. Ve svém díle se zabývala sociální tematikou a otázkou, do jaké míry život člověka předurčují jeho ekonomické možnosti.
Tato témata se promítla v jejím oceňovaném debutu Hotel Úsvit, který je sondou do života tří postav, jež žijí v Černé nad Tisou, dnešním městě duchů na hranici mezi Slovenskem a Ukrajinou.
Rumanová vystudovala Ateliér dokumentární tvorby FTF VŠMU v Bratislavě a už v roce 2013 získala za ocenění za režii na festivalu studentských snímků. Rumanová připravovala také kulturní pořady pro televizi RTVS.
Dále spolupracovala na projekcích pro inscenace ve Slovenském národním divadle. Jejím kolegou byl kameraman a fotograf Martin Kollár, s nímž se nedávno rozešli.
Fotogalerie |