InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Čarodějnické odpoledne

    Čtvrtek 25.4 15:00 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Na Sadech, České Budějovice

  • Tvořivý rok – gravírování

    Čtvrtek 25.4 16:00 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Čtyři Dvory, Emy Destinové 46, České Budějovice

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jak se ve Strakonicích projevila bezplatná MHD?

Ředitel společnost ČSAD STTRANS Vladimír Warisch. , Autor: Petr Eliáš

Ředitel společnost ČSAD STTRANS Vladimír Warisch.     Autor: Petr Eliáš

STRAKONICE – Už přes rok a půl mají lidé ve Strakonicích možnost zdarma jezdit autobusy městské hromadné dopravy. Jak se tento diskutovaný záměr města osvědčuje? Také na to odpovídá v rozhovoru pro týdeník Strakonicko člen představenstva a ředitel společnost ČSAD STTRANS Vladimír Warisch. Za dopravce nastínil, jestli se bezplatné ježdění projevilo na vytížení linek MHD, kdy je výhodné jízdné zdarma zavádět anebo proč se firma nehrne do alternativních pohonů autobusů.

 

Je podle vás v současné době MHD pro obyvatele měst atraktivní?

Nebudeme si nic nalhávat, využívají ji hlavně senioři a školáci. Pro ně je to velmi důležité. Co se týká MHD zdarma, tak si nemyslím, že je to univerzální recept pro všechna města. Záleží na jejich velikosti. Když vezmu příklad Strakonic, tak město platilo řádově pět až šest milionů provozní dotace. Po zavedení MHD zdarma platí osm milionů. Myslím si, že už to není takový rozdíl. Přínos je ten, že nemusejí být odbavovací systémy, cestující nemusejí hledat jízdenky, je to pro ně příjemné. Na Strakonice je to výborné řešení, ale pro větší města by to byla komplikace.

Pro koho už to není výhodné?

Byl jsem předseda dozorčí rady Dopravního podniku města České Budějovice a tam se na provozní dotaci jedná o stamiliony. To je úplně něco jiného, než ve Strakonicích.

Pokud MHD využívají nejvíc senioři a školáci, tak je největší vytížení jen určité denní doby?

Samozřejmě. Ráno jede hodně dětí do škol a někteří lidé do práce. Dopoledne jezdí nejvíc senioři za nákupy a k lékařům, odpoledne jezdí zase děti ze škol a lidé z práce.

Existuje recept, jak do autobusů nalákat ještě více lidí?

Je to velmi těžké zrovna v situaci, kdy je hospodářství na vrcholu. Lidé mají poměrně dost prostředků a pořizují si auta. V autě jste svobodní a jedete kdy chcete a kam chcete. I kdybychom zavedli pravidelné frekvence MHD a jezdili každých deset minut, stálo by to řádově více na dotaci, ale významně více lidí bychom podle mě do autobusů nenalákali.

Mohou v tom dopravcům pomoci sílící ekologické trendy a možná měnící se uvažování lidí? Městská hromadná doprava zdarma má právě za cíl snížení počtu automobilů ve městě...

Pokud by ve Strakonicích byl obrovský problém zaparkovat, tak je to nepřímý tlak na lidi, který je může donutit jezdit s MHD. Byť místní říkají, že je tu problém s parkováním, já to vidím například z pohledu Prahy a Českých Budějovic, proti kterým u nás ten problém není. V Praze je taková věc jednou z motivací, proč jezdit hromadnou dopravou. V některých větších městech si ani nekupují auta, protože je problém ho někde zaparkovat. U nás to není ten případ.

Pokud jsou problémy s parkováním, asi to dobře zhodnotí i šoféři autobusů, kteří třeba teď v nedalekém Písku upozorňují, že mají problémy někdy město projet...

Nevím o velkých problémech ve Strakonicích, ale naši šoféři linkových autobusů zajíždějí do Písku a tam mají problémy většinou u škol, kde stojí auta i v zákazech. Také to řešíme s policií. Zřejmě jsou písecké školy na komplikovanějších místech, než ve Strakonicích.

Jaký efekt mělo zavedení bezplatného jízdného ve Strakonicích?

Náš odhad je, že se to projevilo nárůstem počtu cestujících do deseti procent. Zvýšilo se to v okamžiku otevření nového autobusového nádraží, které je napojené na vlak a dálkové autobusy. Dnes je to pro lidi zajímavé, snažíme se městskou hromadnou dopravu navázat na některé rychlíky a dálkovou dopravu.

Nové nádraží bylo podle vás krok kupředu?

Myslím, že ano. Je to velký komfort, i když parkoviště pro 80 aut bylo plné za dva dny, ale odpoledne se trochu vždycky trochu vyprázdní. Největším přínosem byl hotelový předjezd, jak mu říkáme, kde můžete pod střechou vysadit příbuzné a kolegy. Auto tam může stát do pěti minut a zatím se nám nestalo, že by tam někdo parkoval dlouhodobě. Zajímavé pro mě bylo, že když se to spustilo, Strakoničtí si to jezdili vyzkoušet třeba i v jedenáct nebo dvanáct hodin večer a učili se tam najíždět. Chceme nechat nádraží rok fungovat, aby se zaběhlo. Vedle Billy je zase výstupní zastávka, která byla zprovozněna před měsícem. Sice byla součástí celého projektu, ale pozemek patřil státu a muselo se dva roky čekat. Takže jsme ho z dotačního programu vyřadili a pak ze svých prostředků realizovali. Počkáme, až si lidé udělají nějaké návyky a pak bychom udělali analýzu, co to přineslo a nepřineslo.

Jak složité je najít na trhu práce řidiče autobusu?

Je to těžké, jako v celé České republice, kde chybí zaměstnanci. Snažíme se je získat různými benefity, máme i několik řidiček. Koupili jsme také bývalou polikliniku Českých drah, kterou jsme přestavěli a máme v ní osm bytů.

Slyší zájemci o práci na nabídku bydlení?

Určitě je to pro ně zajímavé, přicházejí třeba lidé z Ostravska, kteří by tu rádi pracovali. Když jim nabídnete i bydlení, tak je velká šance, že tu budou pracovat.

Jsou ve Strakonicích tématem chytré technologie? Inteligentní autobusové zastávky, energeticky soběstačné nádraží?

Chytré zastávky, to jsou řádově miliony. Většinou to investují města. My o tom zatím neuvažujeme a to z jednoho prostého důvodu. V tuto chvíli by měla začít konečně rekonstrukce nádražní budovy, kterou vlastní Správa železniční dopravní cesty. Až bude hotová, tak můžeme propojit všechny systémy. V rámci našich stavebních prací jsme přivedli optické kabely až k budově, kde ve finále budou informace o autobusech i vlacích. Pak až můžeme propojovat systémy třeba v rámci celého města.

Co všechno bude rekonstrukce obsahovat?

Investorem je Správa železniční dopravní cesty, my se znalostí toho, co tu chceme budovat, jsme se snažili podílet myšlenkově. Dokonce jsme našemu architektovi zadali vytvoření přízemí budovy, aby odbavovací hala měla vstupy jak z autobusového, tak z vlakového nádraží. Až to bude v provozu, nabídne to pro všechny příjemné prostředí. Se SŽDC máme dohodu o vzájemných investicích. My jsme se zavázali, že tu vybudujeme 80 parkovacích míst pro cestující a oni vybudují zázemí. Až se celý projekt uzavře, tak se podaří vytvořit velmi příjemný a funkční uzel.

Jak vypadá váš vozový park?

Pravidelně pořizujeme nové autobusy. Myslím, že to, co jezdí ve Strakonicích, je ve velmi dobrém stavu. Letos budeme pořizovat nový vůz pro MHD. Zatím jsme trochu opatrní, co se týče alternativních pohonů. Před deseti lety byl velkým hitem stlačený zemní plyn a dnes je na ústupu. Začíná se s elektromobilitou. V Budějovicích sice jezdí elektro busy, ale investice jen do nabíjecích stanice je nad rámec našich možností, protože tu provozujeme MHD se čtyřmi autobusy.

Proč jsou vozy na zemní plyn na ústupu?

Bez dotace to vůbec nedává smysl. Tak je to i s elektrobusy. Budějovice na to měly 85 procent dotaci, pořizovací cena takového malého autobusu je skoro jedenáct milionů. My jsme tady také jednali, ale měli jsme nabídku na dotaci čtyři miliony. Ta vozidla jsou velmi drahá a nikdo neví, jak dlouho budou schopná provozu. Nedávno jsem slyšel příklad, že už jsou v bazarech k dispozici ojetá elektroauta. Nejnižší cena nového je kolem 1,5 milionu, v bazarech stojí 300 tisíc. Ta auta nemůžou být starší čtyř nebo pěti let a už jsou na takové ceně. Baterie po pěti nebo šesti letech významně sníží kapacitu.

Je spokojenost s aktuálními linkami MHD v Strakonicích?

Asi před šesti lety jsme byli tlačeni vedením města, abychom snížili dotaci a udělali velký zásah do linek. Říkali jsme, že samozřejmě je nějaká úspora možná, ale že může jít o pět až deset procent, ne třicet. To se pak musí samozřejmě projevit na frekvenci linek. Linku nejde jen tak zkrátit, protože na ni navazuje zase jiná. Tehdy jsme to opravdu stáhli moc a provázela to samozřejmě reakce veřejnosti. Pak se to tedy vracelo zpět a myslím, že dnes je to vybalancované. Nějaké drobné změny ve frekvencích nebo časech se každý rok dělají, ale nejsou to zásadní zásahy. Ale jestliže mají lidé připomínky, velmi rádi je přijmeme a budeme řešit. Kolikrát jsou to oni, kdo z běžného provozu nejvíc vědí, kde je tlačí bota.

 

Diskuse k článku - 2 příspěvky
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Babišovec 

    Reagovat

     

    Každý den jede v 14.05 autobus MAN do VAJAXU, prázdný + 1 řidič. A každý den ve 14.15 jede MAN pro 50 cestujících zpět z VAJAXU na AN v ST- prázdný + 1 řidič. Doporučuji tam dát kloubový autobus IKARUS, ten pojme až 130 cestujících a sežere ještě o 8 litrů nafty na 100 Km víc. Soudruzi, jen houšť a větší kapky, Ándrej nám žehná a bude hůř.

    Vloženo 9.9.2019 22:37:35

  • Honza 

    Reagovat

     

    Pokud se nemýlím, školní autobus není zcela zdarma - platí se 2 Kč, nebo už je to jinak? Každopádně MHD je cesta k lepšímu žití ve městě a nové nádraží také dává smysl, jen tak dál!

    Vloženo 7.9.2019 12:49:33

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace