Hlavní obsah

Cigarety bez kouře sdílejí celebrity na sociálních sítích. Je to na hraně zákona, říká právnička

Foto: Repro Instagram, Seznam Zprávy

Reklama

Propagace klasických cigaret je podle zákona ve většině případů zakázána. Společnosti ale na trh přišly s novinkami, které tabák pouze zahřívají, a ty propagují influenceři na sociálních sítích. Podle právníků využívají společnosti šedé zóny v zákoně, ale ministerstvo zatím nehodlá legislativu zpřesnit.

Článek

Společnost Philip Morris přišla v roce 2017 na trh s novinkou v podobě tabákových náplní HEETS, které se kouří přes speciální zařízení IQOS. Tabák se v přístrojích pouze zahřívá, ale nehoří, a tak jsou podle firem téměř zdravotně nezávadné.

„Společnost disponuje výsledky laboratorních měření, která prokazují, že pára produkovaná zařízením IQOS obsahuje v průměru o pětadevadesát procent méně škodlivin než cigaretový kouř,“ sdělil mluvčí Philip Morris Petr Šebek. K podobným závěrům podle mluvčího došli i nezávislí experti.

O oficiální analýzy by se však jednalo, kdyby je vydalo Ministerstvo zdravotnictví, což se dosud nestalo. „O blahodárné účinky se rozhodně nejedná, člověk stále kouří tabák. Jedná se pouze o hraní se slovy a žádná odborná analýza zatím není,“ sdělil adiktolog Adam Kulhánek.

Právě údajné blahodárné účinky propagují influenceři na svých účtech na sociálních sítích. „Jsem hrdým ambasadorem, protože to neberu jako nabádání ke kouření, ale naopak se snažím, aby společnost vnímala tuhle propagaci jako převozníka na cestě k přestání kouřit,“ napsala pod svůj příspěvek na Instagramu blogerka Nikol Moravcová. Kromě popisování produktu influenceři postují na sociálních sítích fotky, na kterých je zakomponovaný například produkt IQOS. Podle právničky Evy Ondřejové se jedná o jasný product placement, který je v jiných médiích u cigaret tvrdě regulován. „Společnosti se pohybují v šedé zóně, zkouší pružnost zákona,“ sdělila pro Seznam Ondřejová.

Hlavním problémem podle Evy Ondřejové je ten, že legislativa nestihla na tuto novinku na trhu reagovat, tudíž vznikla legislativní díra. V zákonu podle ní není jasně stanoveno, že produkty na zahřívaný tabák podléhají stejným pravidlům jako ostatní tabákové výrobky. „Není jasně stanoveno a zakázáno, že tyto produkty nesmí být propagovány,“ doplnila.

Ministerstvo průmyslu a obchodu na problém zatím nereagovalo a nemá to ani v plánu. „V současné době nehodláme novelizovat zákon o regulaci reklamy, pokud by Ministerstvo zdravotnictví řeklo, že chtějí zákon změnit, tak bychom se tím zabývali,“ sdělila mluvčí Štěpánka Filipová. Ministerstvo zdravotnictví se tímto problémem ale také zabývat nehodlá.

Společnost Philip Morris ale jakoukoli spolupráci s takzvanými influencery popírá. „Propagaci přes sociální sítě vůbec neděláme. Pokud se objeví nějaké příspěvky influencerů, tak jsou zcela dobrovolné,“ tvrdí mluvčí Petr Šebek. Společnost Philip Morris dělá akce, které jsou vyloženě pro kuřáky a právě na nich vystupují známé osobnosti jako je moderátor a ambasador IQOS Libor Bouček, zpěvačka Martina Pártlová nebo herečka Veronika Arichteva.

Všichni jakoukoli placenou spolupráci popřeli. „Co se týká spolupráce, tak jsem pro společnost moderoval pouze talk show v Karlových Varech, to je vše,” napsal Seznamu Libor Bouček. Herečka Veronika Arichteva i Martina Pártlová popřely, že by dostaly jakoukoli odměnu. „IOQS mě vzal občas někam na výlet, protože jejich produkty užívám. Dostala jsem i příležitost kouknout na Design Week do Milána,“ řekla Arichteva.

Stát na spotřební dani tratil stovky milionů

„Lze tedy konstatovat, že influenceři dobrovolně propagují kouření a ukazují tak ostatním, že ničit zdraví je v pořádku,” konstatovala marketingová expertka Denisa Hejlová. Pokud by se podle právničky dokázalo, že influenceři dostávali za sdílení příspěvků jakékoli odměny, mohl by společnosti i propagátorům hrozit postih. Podle zákona mají na reklamu dohlížet úřady. Například neoznačenou placenou reklamu by měly řešit krajské živnostenské úřady, tabákové výrobky a alkohol spadají pod Státní potravinářskou inspekci. Ta však problémy s propagací zatím neřešila.

Na nové cigarety rok a půl nespadala spotřební daň, stát tratil stovky milionů korun. Z výročních zpráv společnosti Philip Morris vyplývá, že v roce 2017 se vykouřilo 72 milionů kusu cigaret HEETs. V loňském roce to bylo už 532 milionů kusu. Státu tak teoreticky na spotřební dani uniklo téměř čtyři sta milionů korun. Dnes už se z cigaret HEETS i dalšího obdobného tabáku spotřební daň platí. Zákon ale začal platit až více než rok a půl po uvedení výrobku na trh. V rámci daňového balíčku byla daň zavedena od března tohoto roku. Do té doby se Ministerstvo financí odvolávalo na to, že podle tehdejší legislativy nemohou na zahřívaný tabák uvalit spotřební daň proto, že u něj nedochází k procesu hoření a nepostihuje ho ani evropská nebo česká legislativa.

Reklama

Související témata:

Doporučované