Kříž u potoka jede na prestižní festival Divadlo do Plzně

Oceňovaná inscenace Kříž u potoka v podání herců Slováckého divadla a v režii Martina Františáka bude tento týden reprezentovat region na 27. ročníku prestižního Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň. Na domácím jevišti budou mít diváci poslední možnost vidět tento jedinečný kus ve středu 18. září. A s novým obsazením v titulní roli!

"Role Evy se ujme Pavla Gajdošíková působící v ostravském Divadle Petra Bezruče, a nahradí tak Kláru Vojtkovou, která odchází na mateřskou dovolenou," upřesnil ředitel slovácké scény Michal Zetel. "Na festival se samozřejmě velmi těšíme a je pro nás velkou ctí, že se ho opět můžeme zúčastnit," dodal Zetel.

Kříž u potoka je román Karoliny Světlé z roku 1868. Patří mezi pět románů, které vznikly od poloviny 60. let 19. století a v nichž Světlá zachytila obraz krajiny a lidí v Podještědí, kam se uchýlila po smrti jediné dcerky. V tvorbě Světlé se mísí starší romantická tradice s postupy literárního realismu.

Světlá se v tomto románu nechala inspirovat reálnou předlohou: děj i postavy vytvářela na základě vypravování ještědských známých a místa popsala podle skutečných míst, které objevila během svých procházek krajem. Hlavní hrdinkou je Eva, která odmítá lásku muže, který ji miloval, a snaží se napravit svého sobeckého manžela. Což se jí také podaří - muž prací v obecní samosprávě zlomí rodové prokletí a dostane se mu všeobecného uznání.

"Kříž u potoka podle mě vypovídá o ne zcela vhodně mířeném idealismu, o schopnosti se obětovat, o smíření, o těžkostech, které přináší manželství, ale samozřejmě i o velké lásce,"  řekla dramaturgyně Markéta Špetíková s tím, že dramatizaci Kříže u potoka pro Slovácké divadlo vytvořila dramatička Lenka Lagronová a v této podobě se hrál poprvé. 

V inscenaci se v roli Józy Potockých objevila na uherskohradišťském jevišti jako speciální host také hvězda českého divadla a filmu Drahomíra Hofmanová známá z legendárního snímku režiséra Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci z roku 1968.

Kříž u potoka získal v letošním roce diváckou cenu Slovácký Oskar za nejzajímavější inscenaci uplynulé sezóny a také cenu odborné poroty Největší z pierotů za nejlepší inscenaci roku 2018.

Trofeje za mimořádné herecké výkony ve stejné kategorii a navíc cenu odborné poroty Největší z pierotů si odnesli také tři představitelé hlavních rolí – Klára Vojtková (Slovácký Oskar 2018 a Největší z pierotů 2018), Tomáš Šulaj (Slovácký Oskar 2018) a Zdeněk Trčálek (Největší z pierotů 2018).

Slovácké divadlo v minulosti na tomto festivalu odehrálo Lišku Bystroušku a Kalibův zločin režiséra J. A. Pitínského a kritiky oceňované pojetí Brechtovy hry Svatba v režii Anny Petrželkové.

Poslední účast byla v roce 2017, kdy slováčtí divadelníci zavítali na nejprestižnější tuzemský divadelní festival s inscenací režisérky Anny Petrželkové Měsíc nad řekou.

O festivalu Divadlo Plzeň

V průběhu předcházejících ročníků se z DIVADLA stal jeden z nejvýznamnějších mezinárodních divadelních festivalů v České republice, na němž se dosud prezentovalo na 120 souborů z šestnácti zemí světa.

Objevují se zde inscenace velkých i malých, tradičních i experimentálních scén, a to inscenace „lehké“ i „těžké“. Na programu je pravidelně činohra, opera, pohybové i loutkové divadlo a další divadelní formy.

Festival se setkává se širokým ohlasem v českém i zahraničním tisku. V roce 2005 o něm bylo publikováno v českém tisku celkem 146 článků. Několikrát se stal místem setkání významných osobností (zejména ve spolupráci s PEN klubem uskutečněná beseda za účasti Ronalda Harwooda, Václava Havla, Arthura Millera a Toma Stopparda).

Festival si klade za cíl představit především mimořádné a pozoruhodné inscenace zahraniční a dále výběr českých inscenací, a to v široké škále tematické, stylové i žánrové (činohra, hudební, taneční, loutkové i pouliční divadlo).

Organizátoři rovněž chtějí konfrontovat českou profesionální divadelní tvorbu se špičkovými inscenacemi zahraničními především evropskými se zvláštním důrazem na prostor Visegrádský, a přiblížit tak české divadelní i laické veřejnosti moderní divadelní trendy jakož i u nás neobvyklé divadelní styly a inscenační postupy evropského a světového divadla, a přispět tím k naší integraci do evropských struktur. V neposlední řadě si festival klade za cíl vytvořit prostor pro setkání divadelníků.

(blš)