„Jak se pozná dobré víno? Objektivně ho dělá terroir a vinař – dobrý vinař dokáže vínu dělat průvodce od keře až do lahve, nesnaží se ho znásilňovat. Jenže ani sebelepší vinař neudělá dobré víno, pokud nemá v rukou zdravý hrozen,“ říká Filip Hotový, původně doktor filozofie v oboru estetika a dnes spolumajitel sítě vinných barů a obchodů s vínem Na břehu Rhôny.

„A subjektivně? Dobré víno dělá okamžik. Skvělé může být i obyčejné stolní víno, které si dáte k večeři s přáteli, nebo to vypité na vinici ze skleničky od hořčice. Protože tam patří a je to ta správná situace.“

Vedle něj sedí jeho dlouholetý parťák a druhý z majitelů Karel Karafiát, vystudovaný fyzioterapeut, který má ovšem ve sklence mimořádně vodu. „Mám suchý měsíc, jednou začas je to dobrá věc,“ konstatuje se špetkou závisti v hlase.

Ti dva se znají už 26 let. Potkali se na začátku 90. let jako teenageři v dětském oddílu, kde zůstali až dodneška, kdy už je z oddílu neziskovka. S tou pravidelně jezdívali do Provence a v roce 2010 si řekli, že zkusí začít vozit skutečně kvalitní víno z oblasti kolem řeky Rhôny, které v té době v Česku ještě nebylo dostupné. Zpočátku pouze pro přátele. 

„Tehdy to byla jen zábava, jezdili jsme po různých sklepech, poznávali místní vinaře a jejich víno. Ale zhruba po roce už to dospělo do fáze, kdy jsme v dodávce vezli asi paletu a půl jen pro soukromou spotřebu, a tehdy jsme si řekli, že už je možná načase to celé někam posunout,“ vypráví Karel Karafiát v pobočce Na břehu Rhôny na pražské Výtoni, prvním podniku, který v roce 2011 otevřeli. Původně jen jako malý prostor, kde chtěli prodávat osobně vybrané a dovezené lahve v biokvalitě od malých vinařů.

„Nejdřív jsme si ani nebyli jistí, jestli otevíráme obchod s vínem, nebo vinárnu. Ale ukázalo se, že nás i naše zákazníky těší víno nejenom pít, ale také si o něm povídat, takže se to všechno hezky posunulo směrem k vinárně,“ vzpomíná Filip Hotový.

Karel Karafiát a Filip Hotový. Foto: Jan Schejbal

 Jako ve francouzském podniku někde na venkově si tady budete připadat i dnes, kdy už se původní prostory rozrostly o další místnost, a dokonce i za roh na Rašínovo nábřeží do místa pojmenovaného, ano, Za Rohem. Bíle omítnuté stěny, dřevěné stoly, kolem nich lavice a židle, na stěnách spousta polic s vínem a knihami a taky tabule s nabídkou občerstvení od lokálních farmářů. A v jedné z místností to, co Břeh Rhôny odlišuje od řady jiných vinných barů: několik skříní naplněných takzvanými bag in boxy, které fungují jako samoobsluha.

Pro nalévání i dolévání vína totiž Na břehu Rhôny platí trochu jiná pravidla. Když si vyberete sklenku nebo lahev z nabídky více než 140 vín, obsluha vám ji samozřejmě přinese. Ale spousta hostů sem chodí právě kvůli skříním s bílým, růžovým i červeným vínem, z nichž si sami načepují podle vlastní chuti a v množství, které jim vyhovuje, aniž by je přitom kdokoli kontroloval – spotřebu si každý sám zaznamenává čárkováním tužkou na malé papírky. Co čárka, to jedna deci.

„Nápad na samostáčení jsme dostali asi po roce, co jsme Výtoň otevřeli. A je pravda, že právě to nás zviditelnilo a odlišilo,“ připouští Karel Karafiát. „Několik boxů s vínem jsme na Výtoni měli od začátku, naši sousedi si k nám sami chodili dočepovávat lahve. A když jsme po roce fungování rozšiřovali prostor, přemýšleli jsme o něčem inovativním. Tou dobou už jsme znali dost vinařů, od kterých jsme mohli vozit skutečně kvalitní víno v boxech, tak jsme jen rozšířili nabídku a zavřeli ji do skříní.“

Karel Karafiát a Filip Hotový. Foto: Jan Schejbal

Zábavný nápad a důvěra v poctivost zákazníků se jim evidentně vyplácejí. Jejich společný byznys by letos měl dosáhnout obratu kolem 30 milionů korun a pobočky Na břehu Rhôny dnes vedle Výtoně najdete i v Karlíně, v Dejvicích (tady vedle vinného baru funguje i bistro) a na Vinohradech, ale taky v Olomouci. Ne všechny pobočky Hotový s Karafiátem provozují sami, Rhônu na Vinohradech a v Olomouci řídí franšízanti. A na konci září přibude také nová franšíza v Plzni.

„Neměli jsme původně vůbec ambici otevírat další pobočky, ale postupně nám přibývalo tolik vína ve skladu, že se otevřela druhá a třetí pobočka, pak přišel jeden franšízant, druhý… V tuhle chvíli už o franšízingu jednáme se sedmi dalšími zájemci, kteří nás oslovili, a příští rok bychom o téhle možnosti u nás chtěli dát poprvé vědět aktivně my sami, abychom Rhônu rozšířili i do menších měst,“ plánuje Filip Hotový. 

Vedle řízení svých podniků se oba společníci věnují i velkoobchodu s vínem, přes který dodávají vína třeba do pražských kin Aero a Světozor, do A studia Rubín nebo do kaváren mamacoffee. Navíc pravidelně pořádají degustace a školení a letos na podzim poprvé vyvezou zájemce do Provence na objevnou výpravu za tamějšími vinaři. 

„Samozřejmě nás těší, když se nám daří Na břehu Rhôny rozvíjet,“ říká Karel Karafiát. „Ale nevěřím tomu, že kdybychom od začátku sledovali nějaký přísný byznysplán, fungovalo by to. Víno pro nás není móda, ale živý produkt a my jsme prostě chtěli vytvořit místo, které by lidem zprostředkovalo stejný pocit, jaký máme my, když se setkáváme s našimi vinaři.“