Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Mladí řidiči zabíjejí nejvíc. Ministerstvo chce řidičáky na zkoušku a psychotesty

Autor: Jakub Veinlich - 
10. září 2019
05:20

Mladí řidiči vloni zavinili přes 10 tisíc dopravních nehod. Usmrtili téměř sto lidí. Alarmující statistiky zřejmě povedou k zásadním změnám. BESIP a ministerstvo dopravy pracují na principu řidičák na zkoušku. Revizí zřejmě projdou i učební metody v autoškolách. Mladé šoféry mají mít pod kontrolou také víc dopravní psychologové.

Statistiky z českých silnic jsou alarmující. Mladí řidiči v roce 2018 zavinili 1051 dopravních nehod, zemřelo při nich 94 osob. „Letos od ledna do července bylo vinou mladých řidičů usmrceno 40 osob,“ pokračuje ve smutném výčtu pro Blesk Zprávy vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.

Statistiky navíc ukazují, že řada nehod se stala v čase, kdy se končí víkendové zábavy. „Nejvíce osob – 14 - u nehod zaviněných mladými řidiči bylo usmrceno mezi sobotní 23. hodinou a nedělní 4. hodinou ranní,“ přidal Neřold další černá čísla.

37 lidí přišlo o život kvůli řidičům ve věku mezi 19 a 20 roky. „Ukazuje to tedy na malou zkušenost řidičů, kteří nehody způsobili,“ dodal šéf BESIPu s tím, že pětinu všech obětí usmrtili mladí a nezkušení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. „Což je meziroční nárůst o 12,“ varoval Neřold.

BESIP, který se má starat o bezpečnost na silnicích z pohledu prevence, proto navrhuje několik opatření – ať už různé kempy na polygonech, aby si mohli lidé za volantem vyzkoušet různé stresové situace při smyku či náhlém brzdění, až po možnost zavedení takzvaného řidičáku na zkoušku podle rakouského modelu.

Pohovory s psychologem i test bezpečné jízdy

Zabývat by se tím mohla už říjnová Rada vlády pro bezpečnost. „Podporujeme především vyšší počet hodin na cvičné ploše a testování klienta autoškoly na cvičné ploše ještě dřív, než se dostane do provozu. Důvod je ten, že si krizové situace dnes vyzkouší až ve chvíli, kdy se do nich dostávají ve skutečném provozu,“ tvrdí Neřold s tím, že odborníci pracují také s variantou, že by čerstvý řidič během prvních dvou let musel absolvovat různé pohovory s psychologem, test bezpečné jízdy a další instruktážní hodiny, po kterých by teprve dostal „stálý řidičský průkaz.“

Chystaný model by měl testovat vzorek začínajících řidičů, který se postupně vyhodnotí.  Vzniknout mají také přísné programy pro ty řidiče, kteří usednou za volant pod vlivem alkoholu nebo drog. „Důležité je, abychom recidivistům ztížili podmínky zpětného získání řidičského průkazu a návrat zpět do provozu,“ dodal k chystaným novinkám Neřold.

Vybodování už po šesti bodech?

I když se o řidičáku na zkoušku mluví už řadu let, ministerstvo dopravy vedené současným šéfem Vladimírem Kremlíkem (za ANO) na něm teprve pracuje. V návrhu novely zákona o silničním provozu navíc počítá pro začínající řidiče s tvrdšími podmínkami. O řidičský průkaz by podle nově nastavených pravidel mohli přijít už ve chvíli, kdy by nasbírali 6 trestných bodů – tedy jen polovinu oproti „zkušenějším“ řidičům.

Ministerstvo navíc počítá s celkovou změnou bodového systému. „V rámci prvořidičů chystáme v novele bodového systému tzv. řidičák na zkoušku. Tedy po dvou letech bude mít začínající řidič místo současné 12bodové hranice poloviční, tedy 6bodovou, po jejímž dosažení může přijít o řidičský průkaz. Tento model je přejatý například z Velké Británie. Řidiči s krátkou praxí jsou totiž podle statistik častými viníky dopravních nehod s vážnými následky,“ řekl Blesk Zprávám ministr dopravy Kremlík.

Provoz ohrožují i „slepí vrazi“

V minulosti se vedla mezi politiky a také odbornou veřejností diskuse o starších řidičích. Ti totiž podle jiných statistik špatně vidí. Dobrou viditelnost má podle průzkumu Autoklubu ČR jen každý čtvrtý řidič. Potenciálních slepých vrahů je podle tohoto průzkumu v České republice zhruba půl milionu. Odborník ČSSD a starosta Náchoda, poslanec Jan Birke proto přesvědčuje zákonodárce, aby každých 10 let museli řidiči na pravidelnou oční prohlídku.

„Na základě čísel, která jsou alarmující, jsem se rozhodl udělat tuto novelu k silničnímu zákonu. V Česku je 6 milionů řidičů, z toho 4,5 milionu má problém s očima. A půl milionu z těch čtyř a půl by vůbec nemělo sednout za volant. Nejde jen o bezpečnost řidičů, ale všech účastníků silničního provozu,“ dodal sociálně demokratický poslanec. 

„Jde o to, aby každý řidič při každé výměně řidičského průkazu, což je jednou za deset let, měl povinnost jít k očnímu lékaři. Pokud nepočítám profesionální řidiče, je praxe taková, že v 18 letech dostanete řidičský průkaz, a pak už jdete k očnímu lékaři až v 65 letech,“ řekl Birke Blesk Zprávám. I tato novinka by se měla objevit v novele zákona o pozemních komunikacích.

anna1234 ( 10. září 2019 11:30 )

.. on zákaz používaní mobilu za volantem není striktní a důsledně zakázaný?

vihor ( 10. září 2019 10:26 )

Nejprve by se měly zavést psychotesty na řízení státu. Kvůli tomu zemře ročně mnohem víc lidí. Naši čelní ústavní činitelé by bezpochyby psychologům zcela strhli všechny psychoměřáky a psychotabulky.

Manowar ( 10. září 2019 08:51 )

Co taky chtít po příznivcích pirátů,velká většina jezdit neumí,­chlas­tají,­berou drogy a chodí na Letnou protestovat proti demokracii.

vvogh.t ( 10. září 2019 08:21 )

HAIZLE
Z
M
R
D
A
N
E
J

vvogh.t ( 10. září 2019 08:04 )

jdi do
p
í
č
i
P
Í
Č
I
HAIZLE ***

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa