Geodeti vyměřují první úseky vysokorychlostní železnice Ostrava – Přerov
Příprava stavby nové vysokorychlostní železnice se dostala do další fáze. U Ostravy, konkrétně v Polance nad Odrou, začali geodeti vyměřovat trať pro budoucí rychlovlaky. Právě úsek mezi Ostravou a Přerovem by měl být mezi prvními, na kterých se bude jezdit víc než třísetkilometrovou rychlostí.
„Sto padesát až tři sta metrů terénu zaměříme zhruba za hodinu a půl“ říká Petr Pavelka. Tento pilotní úsek měří zhruba 70 kilometrů a musí se zaměřit úplně všechno včetně nejmenších detailů. „Musí se zaměřit skutečný stav, aby projektanti věděli, jaký tvar a typy kolejí tady jsou, aby mohli trať naddimenzovat pro provoz vysokorychlostních vlaků. Když se podíváte, jsou tady staré pražce, mnohdy koleje nejsou úplně přichycené, je potřeba to obměnit a připravit pro vyšší náročnost,“ dodává geodet.
Už se vyměřuje také na opačné straně Moravy. Je to třicetikilometrový úsek mezi Šakvicemi a Modřicemi. Co se týče severu Moravy, geodeti chtějí skončit do začátku zimy. „Skutečný stav bude zaměřený určitě do Vánoc. Následně začnou projektanti připravovat majetkoprávní části, tedy přípravu pro výkupy pozemků. Vykoupit pozemky a připravit je pro stavbu je ta nesložitější etapa,“ uzavírá Pavelka.
Železniční správa chce mít první stavební povolení už v roce 2025 a první rychlovlak na koleje poslat zhruba za 10 let. Do té doby se ale musí stihnout všechny povolovací procesy, ty se ale netýkají jen majetků, ale především ochrany přírody.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Temnota se teď dostává na světlo, říká moderátorka po své výpovědi u soudu s Cimickým
-
‚Na východě nic není.‘ Slovenské pohraničí by mohl nastartovat vstup Ukrajiny do EU
-
‚Největší posílení obrany za poslední generaci.‘ Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu
-
Hokejový útočník Voráček potvrdil konec kariéry. Mistr světa z roku 2010 se loučí ve 34 letech