Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech
16.9.2019 | Mirek Mazal
Stěrače čelního skla si nechala v roce 1903 patentovat jedna americká dáma a od té doby fungují až dodnes na úplně stejném principu. Tesla ho chce změnit, její řešení má fungovat lépe.
Jakkoli to může znít neuvěřitelně, dodnes používané řešení stírání skel aut si nechala už před 116 léty patentovat americká vynálezkyně Mary Anderson. Podstatou jejího nápadu bylo čištění skel gumičkami na pohyblivých ramenech ovládaných zevnitř, na tom se v principu nic nezměnilo.
Třebaže konkrétní řešení se v detailech různí, i současné stěrače tvoří ramínka se stírátky s nimiž sem a tam pohybují hřídele poháněné skrze převodový mechanismu. Tato základní stavba se ovšem stará i o to, že se při dešti nemůžeme ven podívat celou plochou čelního skla, část zůstává vždy nestíraná. I proto chce Tesla toto tradiční řešení, které zatím sama používá, poslat do důchodu.
Američané by rádi obsáhli celou plochu čelního okna prostřednictvím jednoho vertikálního ramene stěrače, které se bude moci pohybovat vodorovně přes celou plochu čelního skla. V přímém zorném poli řidiče i spolujezdce by už neměla zůstávat vůbec žádná nesetřená část, jak vyplývá z registrace nápadu na patentovém úřadě.
Dokumenty dále prozradily plánované použití elektrického motoru stěrače, který se pohybuje lineárně podél delších okrajů okna místo obvyklého pohybu ramen po kruhové výseči. Tesla věří v lepší účinnost stírátka a jedno centrální osazení má být také energeticky efektivnější.
Argumenty úspory energie se opírají o třecí ztráty uvnitř aktuálně používaných mechanismů, které působením drobných nečistot, korozí a opotřebením postupně odebírají stále více elektrické energie z rozvodné sítě automobilu.
Nasazení jednoho středového ramene jsme zažili v minulosti například u Mercedesu, ale Němci tento způsob kvůli složitosti techniky a drahým náhradním dílům, které stejně nezajišťovaly zásadně lepší výhled, opustili. Tesla přináší vylepšení s lineárním pojezdem, trumfem je ale jistě i efekt výjimečnosti. Cokoli jdoucí proti proudu bývá příznivci americké značky vítáno a unikátní stírání čelního skla jistě nebude výjimkou.
Mary Anderson (1866 - 1953) si patentovala dodnes používané řešení stěračů už v roce 1903
Tesla si před pár dny nechala zapsat nový způsob stírání čelního skla, který po více jak století používané řešení zásadně mění
Zdroj: Patentscope
Bleskovky
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
včera - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024 - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024
Nejnovější články
- Čínská Škoda Fabia zabodovala v dalším testu, Němci říkají, že je lepší než VW Polo
před 2 hodinami - Šéf Bugatti prozradil detaily o novém motoru V16. Téměř metrové monstrum si vystačí bez jediného turba
před 4 hodinami - Hertz zkouší, co se dá. Elektromobily, které ho táhnou ke dnu, půjčuje v přestrojení za spalovací legendu
před 5 hodinami - Továrnu Tesly v Berlíně vzaly útokem tisíce ekologických aktivistů, absurdní scéna připomíná středověké bitvy
před 7 hodinami - Nejúspornější Octavii III ani nejetou lidé v bazarech nechtějí, je to levná cesta k zánovnímu autu srkajícímu palivo
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.13. 17:55 - Truck Daškam
- Video a Nordschleife, the best of 05.13. 16:12 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.13. 15:58 - řidičBOB
- BMW Divize 05.13. 13:10 - mattonecz
- Suzuki obecně 05.13. 11:51 - jarka
- Lampárna (stěžovatelna) 05.12. 17:57 - PepaSFI
- S větrem ve vlasech.... 05.12. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.12. 12:41 - abgx1