TOP svět 9.–15. 9. 2019

Louvre, ve spolupráci s berlínským projektem MULTAKA a Alweed Philantrophies, reinstaloval expozici islámského umění a chce zapojit uprchlíky do institucionálního provozu – Zemřela Mary Abbott – Ve Washingtonu byla oznámena nová architektonická cena – Kengo Kuma a jejich nové muzeum v Turecku.

1/ Nový program Louvru pro uprchlíky

Prohlídka v berlínském Pergamon Museu v rámci projektu MULTAKA, zdroj: FB Multaka: Treffpunkt Museum

Pařížský Louvre minulé úterý znovu zpřístupnil reinstalovanou expozici islámského umění, jež byla z větší části obnovena péčí charitativní organizace Alwaleed Philanthropies již v roce 2005 (odkaz na stránky expozice zde). V rámci aktuální proměny expozice vede jedno z nejdůležitějších muzeí umění na světě diskuzi se zmíněnou participující organizací nad zapojením uprchlíků do svého edukačního programu (více informací zde). Louvre umožňuje již delší dobu lidem ze Sýrie či Iráku volné vstupy do svých expozic, nyní je chce – po berlínském vzoru – zapojit přímo do institucionálního provozu. Projekt MULTAKA – muzeum a "meeting point" – již delší dobu funguje s podporou Alwaleed Philanthropies v berlínských muzeích (Staatliche Museen zu Berlin). Primárně jde o zapojení syrských a iráckých uprchlíků do edukačních programů – zájemci většinou vedou komentované prohlídky buďto v jejich rodné řeči, nebo i v angličtině a němčině. Cílem projektu je nejen zapojit přistěhovalce do pracovního procesu a poskytnout jim tak možnost nového začátku, ale především nabídnout platformu pro dialog různých náboženství, národností a kultur. Zároveň se zde nabízí kontext druhé světové války a poválečné renovace německých měst, která může být předobrazem budoucích obnov na Blízkém východě – poskytuje tak také jistou dávku naděje. Berlínský vzor zatím následovala pouze dvě muzea v Oxfordu. Pitt Rivers Museum nabídlo spolupráci lidem z Blízkého východu především formou spolukurátorství výstavy věnující se textiliím z jejich vlasti. Muzeum dějin vědy (The Museum of the History of Science) zase zapojuje uprchlíky do práce se sbírkou astronomických pomůcek. Louvre tak bude jeden z mála světových příkladů podobné spolupráce.

2/ Zemřela Mary Abbott (1921–2019)

Mary Abbott v roce 1974, zdroj: wikimedia commons

Teprve minulý týden vyšla na Artforu zpráva o úmrtí Mary Abbott (†23. srpen 2019). Umělkyně, která se celoživotně věnovala především malbě, epizodně též modelingu (Vogue, Harper’s Bazaar), studovala na Corcoran School of fine Arts and Design nebo také Art Students League of New York, kde ji zpočátku výrazně ovlivnil Georg Grosz. Její obrazy jsou příznačné užitím bohaté a výrazné barevné palety, v padesátých a šedesátých letech patřila do skupiny amerického abstraktního expresionismu, jehož vývoj také značně ovlivnila. Ve čtyřicátých letech se přistěhovala na slavnou Desátou ulici (Tenth Street), kde se záhy seznámila s Barnettem Newmannem, Markem Rothkem nebo Willemem de Kooning, kteří ji přizvali do svého umělecko-diskuzního spolku „The Club“. Jako hostující profesorka působila od roku 1966 na University od Minnesota v Minneapolis. Od roku 1976 střídavě žila a tvořila na Manhattanu a v Southamptonu.

3/ Vznikla nová mezinárodní cena pro architekturu veřejného prostoru a krajiny

Nezisková organizace sídlící ve Washingtonu s názvem The Cultural Landscape Foundation (TCLF) minulý týden oznámila vznik Mezinárodní ceny pro architekturu veřejného prostoru a krajiny, která se bude udělovat každé dva roky a laureáti budou honorováni částkou 100 tis. amerických dolarů. Již v minulém roce byla ustanovena početná mezinárodní komise, která má nyní za úkol nastavit pravidla udělování a vybrat budoucí finalisty startovacího ročníku 2021. Cena je určena žijícím jednotlivcům, spolupracujícím architektům i celým týmům. Podle zakladatele Charlese A. Birnbauma je architektura veřejného prostoru a krajiny jeden z nejkomplexnějších oborů, jenž zapojuje interdisciplinární přístup k vyřešení palčivých sociálních, environmentálních a kulturních otázek v současné společnosti. Právě takové projekty budou mít šanci dostat se do užšího výběru TCLF. Mecenáši ceny jsou Joan Shafran a Rob Haimes, kteří doufají v to, že cena vyvolá kromě jiného i veřejnou diskuzi nad zmíněnou problematikou.

4/ Nové muzeum v Turecku od architektonického studia Kengo Kuma and Associated

Odunpazari Modern Museum, Kengo Kuma and Associated, zdroj: FB OMM

V Eskišehiru (oblast Odunpazari v centrální Anatolii) bylo soukromým sběratelem a obchodníkem Erolem Tabancou založeno nové muzeum moderního umění se zaměřením na turecké, ale i zahraniční umění od 50. let 20. století až do současnosti. Architektonickou podobu muzea vytvořilo studio Kengo Kuma and Associates pod vedením Yukiho Ikeguchiho. Odunpazarské muzeum moderního umění (Odunpazari Modern Museum, OMM) si zvolilo multidisciplinární dramaturgii, pomocí níž chce oslovit velice široké publikum. Kengo Kuma k tomu dodávají: „Myšlenka OMM byla využít architekturu k vytvoření pojítka mezi lidmi a uměním. Byli jsme hluboce inspirováni historií, kulturou, lidmi i charakterem zdejších ulic. Chtěli jsme vytvořit budovu, která by rezonovala na všemožných úrovních. Doufáme, že vdechne nový život Eskišehiru a stane se centrálním a lákavým místem setkávání pro celé město.“ (více zde). Vnější podoba stavby, pro níž je charakteristické užití dřevěného pláště napodobující roubené stavby, jenž místy proniká i do složitého a členitého interiéru, je inspirována zdejší tradiční architekturou. Půdorys je založen na nepravidelné adici kubických forem, které jsou na sebe vrstveny, takže vytvářejí i možnosti pobytu na venkovních terasách. Muzeum chce fungovat jako kulturní most. Kromě stálé expozice byla minulou neděli otevřena i výstava japonského umělce Tanabeho Chikuunsaie.

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.