Kritici polistopadového vývoje často operují s tím, že byl záměrnou a neodpovědnou hospodářskou politikou polistopadových elit zdecimován český průmysl. Že jsme pod cenou prodávali zahraničním pseudoinvestorům, kterýmnešlo o nic jiného,než o zavření konkurence. Další přicházejí s tím, že jsme se ze země s rozvinutým průmyslem, který by velkým světovým dodavatelem investičních celků, stali ekonomikou montoven nebo maximálně subdodávek pro finalisty. Bohužel není moc co namítat. Realita je prostě zjevná.
Proto by bylo záhodno se bít za každou ještě existující českou fabriku a značku, která má pořád ještě potenciál být něčím víc než jen montovnou nebo subdodavatelem. Tohle obecné konstatovaní, to čemu já říkám hraběcí moudro. Takže je na čase být konkrétní.Jeden takový smutný příběh úspěšné a vitální české firmy a jejího smutného konce díky cizím majitelům vám budu vyprávět dnes.
Když se řekne Plzeň, ozvěnou se samozřejmě ozve – pivovar. Ale u nás ve městě to hodně dlouho bylo jinak. Kdokoli z našinců řekl Plzeň, v podstatě mínil Škodovku. Nebyla rodina, která by v téhle fabrice po generace někoho neměla. A dlouho platilo, že kdo Škodovkou alespoň částečně neprošel, nemá dobrou průpravu pro život. Škodovka byla Plzeň a Plzeň Škodovkou. Bylo tak od roku 1859 až do 12.září 2001 kdy skončila v konkurzu po poprivatizačním dobrodružství pod vedením kapitána privatizovaného průmyslu Lubomíra Soudka. Plzeň tehdy zažila mocný otřes.Škodovka pak svůj konec jako koncern.
Následovalo mimořádně zajímavé období konkursu a zejména klasické vyvedení lukrativních částí zbankrotované firmy z konkursu ven a ponechání průšvihu ve zbytku pod kontrolou konkursního správce. Dodnes mne udivuje, že nikdo nešel sedět a že to, co tehdy posvětila a nechala proběhnout Zemanova vláda, nemělo velkou trestně právní dohru. Protože to naprosto kopírovalo to, za co šel sedět Zemanův exministr financí Svoboda a jeho tehdejší partnerka Snopková v mělnické Libertě. A navíc – profitovala z toho, v prvém kole , stejná partička, která to schytala natvrdo ve Švýcarsku kvůli Mostecké uhelné. Ta, co si říkala Appian… Zeman a jeho vláda těmhle finančním eskamotérům přáli opravdu mimořádně. Ale Appian není tématem dne.
V každém případě od té doby přestala být Škodovka Škodovkou. Došlo k něčemu nepředstavitelnému – její rozstřelení na jednotlivé výrobní subjekty, které posléze skočily u řady různých majitelů – českých, slovenských, britských, jihokorejských, švýcarských, ruských a také – čínských.
Zkrátka – dřívější strojírenský gigant a plzeňský dominátor zanikl. Rozpadl se na nejméně dvě desítky trpaslíků, více či méně úspěšných. Kteří v naprosté většině dnes nikomu nic neříkají. A o mnohých rodilý Plzeňák naprosto netuší, že v městě vůbec působí….
Prostě dokonalý debakl a zánik. Většinově. A tomu disasteru není konec! Jenom letos skončily v konkursu dva z nejtradičnějších bývalých škodováckých závodů-
-dříve Škoda nářadí nyní Pilsen Tools
-dřívě Hutě a kovárny Škoda dnes Pilsen Steel
a nejnověji do něj ostře směřuje dříve Škoda Těžké strojírenství, dnes TS Plzeň.
Pro pořádek uvedu, že Tools byl privatizován česko švýcarskou cestou, Hutě a kovárny si koupili, respektive překoupili Rusové. Nicméně tyhle příběhy jsou celkem uchopitelné. Jde o klasický příběh -souběh chyb managementu, špatný odhad a podnikatelského rizika, které se ukázalo být příliš vysokým.
Jiná opera je záležitost toho posledního bankrotu – Škody Těžkého strojírenství, respektive TS Plzeň!
Takhle společnost měla dobrý a značně široký výrobní program. Dodávala řadu investičních celků. Počínajíc válcovnami, přes třtinové mlýny, cementárny, gumárny a další podobné fabriky. Na klíč. Což jí umožnilo proplouvat řadou různých úskalí, jak je přinášela doba. Zdálo se že TS, když přežilo Soudka, Appian, Romana, atd. atd. přežije všechno. Došlo k přeprodeji do slovenské strojírenské skupiny Železiarne Podbrezová, která ovšem byla jen koncernovou součástí holdingu ŽĎAS. A také to fungovalo.
Bez ohledu na vlastníka vždycky dokázala sehnat zakázky .Svým majitelům ještě v roce 2015 vygenerovala zisk 27 milionů, o rok později -2016 ještě 19,5 milionů. Následně se propadla do ztráty! A už se z ní nedostala. Pamatujete si poslední úspěšný rok? Měli byste -2016.
Dodám, že právě tehdy naposled změnila firma majitele. Tentokráte nikoli sólo. S celou skupinou ŽĎAS!
Pamatujete na tu velkohubou slávu , která se valila tenkrát napříč Českou republikou? Konkrétně v březnu 2016? Co jako? Dobrá, nebudu zkoušet vaší paměť – tehdy přijel do Prahy čínský prezident a my byli z Hradu doslova bičováni ujištěními , o jak historickou návštěvu jde, jak se přivalí do země čínské stamiliardy na investice a jak nás díky tomu čeká už jen blahobyt a vůbec havaj. Potlesk!
Realita byla a je tristní. Z Číny nepřiteklo skoro nic. Ne vůbec nic, skoro nic. Z toho co Zeman tehdy ohlašoval. Pár miliard ano. Číňané ze skupiny CEFC si koupili Slávii, budovu Živnostenské banky, skupinu pivovarů Lobkowicz a .. ano skupinu ŽĎAS. A tím to skončilo. Vlastně začalo. Alespoň pro TS Plzeň přišel začátek konce.
Jejich schopnosti a současnou situaci nejlépe vystihuje výrok šéfa odborů firmy Ervína Egnera
„Současní majitelé neuměli fabriku řídit a neumějí ji ani zavřít,“ nebo „Jde o řízenou likvidaci. Nevidím naději, že by firma ještě mohla fungovat,“
Není se čemu divit, že to takhle skončilo – snad si ještě vzpomínáte, jak dopadla ona slavná CEFC, jejíž arestovaný šéf byl ještě dlouho po svém zatčení uváděn jako oficiální poradce našeho prezidenta Zemana. Inu ocitla se v nezvládnutelných kotrmelcích, byla převzata čínským státním holdingem CITIC. Takže je pochopitelné , že měla jiné starosti než byl byznys jedné ze získaných českých firem. Pokud bych to bral optimisticky.
Jenže ta věta odborového šéfa Egnera –„Jde o řízenou likvidaci. Nevidím naději, že by firma ještě mohla fungovat,“ je čerstvá a dává všemu úplně jiný rámec. Řízená likvidace je úplně něco jiného než nezvládnutá podnikatelská rizika. Zejména když si máme co do činění s informacemi typu, že v podniku už nic nefunguje, nikdo nic neřeší, ale rušno je, či spíše bylo, zejména kolem firemního archivu. Tedy veškeré technické dokumentace , patentů a ochranných známek. Bedny s obsahem firemního archivu byly minulý týden ze závodu odvezeny neznámo kam….
Historie Škody TS přesně po 160 létech končí…. Dovolím si závěr, že díky Číňanům. A jejich ovládnutí podniku.
Což byl podle Zemana megaúspěch….. Protože Číňany a jejich miliardy přivedl přece on!
Jak jsem psal v jiném článku nedávno- když v soukromí dojde na Zemana, pak jeho příznivci jsou jako náboženská sekta. Mají ho doslova za svého svatého, který čeho se dotkne, tam způsobí zázrak a když náhodou ne, tak to alespoň okamžitě pozlatí. Problém ovšem nastane, jak už bylo minule popsáno, když si dovolím položit otázku – co KONKRÉTNÍHO dobrého Zeman za svou politickou dráhu učinil pro dotyčného zemanistu a jeho rodinu. Jak jim některý jeho čin pomohl. V tu ránu se člověku dostane jen naprostých a obecných keců nebo mlčení.
Jenže denní život není obecných blábolech. Nýbrž o zcela konkrétních věcech. Musíte například zaplatit účty, postarat se o domácnost, myslet na zdraví své i své rodiny na její přežití na to , abyste se nedostaly do konfliktu se zákonem, aby jste, co to lze, eliminovali všechna životní rizika, aby…aby.. aby…
Zkrátka samé konkrétní a jasné úkoly. V nichž vám nějaké obecné řečičky vůbec nepomohou. A vy to víte. Tak proč ,ohledně politiků to přezkoumávání přes konkrétní činy najednou neplatí?
Zeman se Plzně, tedy Škodovky a jejích zbytkových částí, dotknul dvakrát. Jednou při Soudkově bankrotu při následném řešení přeprodání „americké investorské skupině Appian“ , což byla parta tunelářů z Mostecké uhelné kolem Koláčka. S tím,že jim mimořádně lacino byly prodány ty nejlibovější kousky z konkursní podstaty, respektive -mimo podstatu.
Podruhé když Zeman do země dovedl čínské investory. Prý historická hauptrefa pro Česko….
Dva doteky a je zřejmé, že rozhodně nepřivodily žádný zázrak. A zcela určitě nic v Plzni a ve Škodovce nepozlatily. Právě naopak! Výsledkem je , že v původní Škodě většinově „tráva neroste“ – nebo přesněji – původní Škodovka trávou zarůstá…
Když se zemanistů zeptám, co jako konkrétně udělal pro ně, že na něm tak visí, nemají co odpovědět. Já mám! Zatraceně mám! A v podstatě každý Plzeňák, který pamatuje Škodovku k 17. listopadu 1989!
Tohle je historie Škody TS. Je v ní všechno, o čem byla řeč na začátku
-zpackaná privatizace do rukou gaunera
-podivné druhé vyvedení majetku a přeprodání do zahraničí
-konečný nákup zahraničním pseudoinvestorem, který firmu řízeně přivedl cu grunt a odvezl si veškeré technické know how,aby vyráběl doma. A zbavil se české konkurence.
Vše s ingerencí geniálního prognostika, ekonoma, šachisty, ekonoma a stratéga, kterému není rovno. Čeho s e dotkne, to nejméně pozlatí a způsobí zázrak! V Plzni můžem vyprávět!
Dodatek z nedělního dopoledne:
Tenhle článek jsem psal řádově před 3-mi týdny a stále jej, kvůli aktuálnějším , odsouval. Takže jsem v něm nemohl zachytit jeho projev v OSN.
Kde mimo jiné, konstatoval:
Náš automobilový, strojírenský, potravinářský, textilní, obuvnický a vojenský průmysl patřily k nejlepším na světě. Proslulost společností a značek, jako je Baťa, Škoda, JAWA nebo československý zbrojařský závod Zbrojovka, přetrvává až do současnosti.
Ano, vážení přátelé ANO i ano! Škoda,Jawa, Zbrojovka….. Jeden horší bankrot než druhý! Naprostá katastrofa. Nechápu, proč měl zapotřebí světu prezentovat naše trestuhodné a ostudné debakly. Údajně jako úspěchy nebo poučení zminulosti. Viz další jeho moudro z OSN:
Po pádu komunismu jsme však promrhali spoustu času a zdrojů a naše nezkušené politické elity udělaly spoustu chyb, místo aby se učily od okolního světa. Nakonec jsme se ale vrátili na správnou cestu díky úsilí a dobré vůli našich občanů, malých i velkých společností, podnikatelů i zaměstnanců.
O to je aktuálně ten článek o fisku bývalé Škody TS, pod čínskými majiteli horší. Protože ty sem nepřivedly ony nezkušené politické elity, ale Zeman! A krach přišel za Babišovy vlády. To je fakt sucses jak má být!
Ze Škodovky, jak jsem ji znal, když jsem v ní pracoval nezbylo vlastně nic. Lokomotivku má Kellner, Zubárnu Wichterle, Tabák Briti, Doudlevce Slováci a Briti. Elektrárnu Křetínský. Všechno ostatní už je jen tzv.brownfield. Dříve zde vydělávalo na svůj chléb vezdejší 40 000 lidí. Dneska?
Ano jsme země úspěchů. Podle Babiše. Já bych to opravil na ANO země. Kde nám Čína zavírá továrny. Úspěch, z kterého se nějak nemohu vzpamatovat!