Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Brno - Soběšice - kopec opet nezklamal

O závodech do vrchu Zbraslav – Jíloviště a Ecce Homo snad slyšel každý, ale už jen málokdo ví, že se ve dvacátých letech minulého století jezdil ještě významný závod, a to Brno – Soběšice. Pokud jde o počet účastníků, tak jde bezpochyby o největší podnik v České republice.

Letos čítala seznam startujících 140 automobilů a 160 motocyklů, výhradně do roku 1949, a to ještě musela být řada zájemců odmítnuta, neboť park na Kociánce prostě zvětšit nelze.
Už od rána sem proudily davy diváků a všechno dirigoval neúnavný Karel Kupka, mimo jiné vydavatel Motor Journalu a pořadatel Brno Revivalu (Festival mezi pavilony), s klidem můžeme prohlásit vůdčí osobnost veteránského hnutí na Brněnsku. A k tomu všemu se ještě stačil svézt s automobil Sénéchal z roku 1929.


Společně s několika přáteli našel před lety pro akci pochopení u pana Mgr. Jiřího Podsluckého, dnes emeritního ředitele USP Kociánka, jehož následovníci, hlavně Mgr Tomáš Komárek mají pro akci pochopení. Tamní park se vždy na podzim zaplní krásnými historickými stroji a diváky všech věkových kategorií. Udělat pěkný snímek je prakticky nemožné, a když v půl dvanácté startují automobily k první jízdě, tak není možné u startu najít volné místečko.


Na uzavřené přes tři kilometrů dlouhé silnici z Brna Králova Pole do Soběšic si mohou dopoledne účastníci zatrénovat, aby pak v odpoledních dvou jízdách věděli, co je čeká. O nic se nezávodí, nic se neměří, ale plaketu dostane na konci každý.


Startuje je zhruba v patnáctisekundových intervalech, a tak má „závod“ spád, po autech následují motocykly mnoha nejrůznějších značek. Letos jsme jich napočítali pětatřicet. Stroje jsou rozdělené jednak podle roku výroby, od nejstarších Vintage (do roku 1930) až k Post Vintage (1931 až 1939). Ale pak jsou tu vyložené značkové kategorie jako třeba Ariel, BSA, India, Harley Davidson nebo jawa a Ogar.


Podobné rozdělení je i v automobilech, v nichž mají samostatnou kategorii automobily Aero, Praga, Tatra a nemohou chybět ani domácí „zetky“, kterých se do místa výroby sjelo šestnáct z let 1927 až 1936, a to různých typů. Nejvíce byly zastoupeny „čtyřky“, ale nechyběl ani Z5 Express.

Mezi zajímavé automobily patřil Start typ B V roce 1919 založili František Petrášek a Vojmír Věchet v obci Kukleny (dnes Hradec Králové) společnost Petrášek a Věchet, Továrna motorových automatů a začali se zabývat vývojem automobilů. První vůz byl poprvé představen na pražském autosalonu v roce 1921 pod značkou Start. V roce 1922 firma změnila název na František Petrášek a spol. a přesídlila do Hradce Králové. O dva roky později se název změnil na Ing. Fr. Petrášek, Továrna automobilů Start. Výroba automobilů skončila v roce 1931.


Startovní číslo měl Vojtěch Masojídek s Bugatti 37 A z roku 1928, kterou kdysi zrenovoval a zachránil jeho dědeček Jiří Šilha. Dvojku nesl speciál Z 18 Sport, ještě o rok starší, kterou přivedl letos na svět Karel Jaroš, a tak bychom mohli pokračovat.


Jízdu do Vrchu Brno – Soběšice můžeme doporučit každému příznivci automobilové a zvláště pak motocyklové historie. Tolik nádherných jednostopých strojů nevidíte snad nikde jinde v republice. Určitě řadíme tento podnik mezi nejlepší, které jsme kdy u nás viděli, a to rozhodně nepřeháníme. A jak říká Karel Kupka – hrom do silnice a za rok nashle.




JL 1.10.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar