Snímek o zrodu nejznámějšího a nejoblíbenějšího Batmanova nepřítele překvapivě zabodoval v září na festivalu v Benátkách, odkud si odnesl hlavní cenu Zlatého lva za nejlepší film. Audiovizuální díla podle komiksových předloh většinou takové ambice nemívají. Joker ale není obyčejný komiksový film. Režisér Todd Phillips nám servíruje temný psychologický rozbor zlomeného muže, jenž už nechce být dále ponižován.

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) je muž středních let pracující jako klaun, který žije se svou starou a nemocnou matkou. Nemá přátele a pravidelně dochází k psychiatričce. Jeho velkým snem je stát se oblíbeným stand-up komikem a třeba mít jednou i svůj vlastní pořad v televizi jako jeho velký vzor Murray Franklin (Robert De Niro). Okolní svět je však k Arthurovi natolik nemilosrdný, že zapříčiní jeho postupný přerod v ikonického krále zločinu.

(Ne)komiksový film

Světová kinematografie je v současné době zaplavena různými komiksovými adaptacemi, jež pravděpodobně většina lidí zná. Warner Bros. spolupracuje s komiksovým gigantem DC a před pár lety chtěla obě studia společně nastartovat provázané univerzum, jako se povedlo konkurenčním studiím Disney s Marvelem. To se nepovedlo a ve Warner Bros. se rozhodli, že půjdou cestou samostatně stojících snímků. Joker je v podstatě prvním takovým výtvorem a vypadá to, že klasické hollywoodské studio vsadilo na správnou kartu.

Osobně se mi nápad s filmovým originem Jokera zamlouval už od první zmínky, protože původních filmů o záporných komiksových postavách by se dalo spočítat na prstech jedné ruky. Nejedná se hlavně o moderní komiksový film, jak ho známe. Arthur Fleck totiž nemá žádné nadlidské superschopnosti, proto se dalo s příběhem pracovat realisticky. Skvělá ponurá atmosféra připomíná brilantní snímky Taxikář a Král komedie. A to není náhoda. Producentem Jokera je totiž režisér těchto dvou legendárních filmů – Martin Scorsese. Todd Phillips se také při psaní scénáře těmito tituly přímo inspiroval.

film Joker

Scorseseho vliv na diváka dýchá již od počáteční titulkové sekvence, která je jako vystřižená z hollywoodského thrilleru z přelomu 70. a 80. let minulého století. Hraní si s detaily je v tomto typu filmů důležité a Phillips dokazuje, že zvládne i serióznější tvorbu. Přitom volba tohoto režiséra ve mně zpočátku vyvolávala rozpaky. Přece jenom byl doteď známý pouze svou trilogií Pařeb (Pařba ve Vegas, Pařba v Bangkoku, Pařba na třetí). Phillips naštěstí dokázal veškeré pochyby zvrátit již během úvodních pár minut filmu.

Joaquin Phoenix a další

Potvrzením spojitosti mezi Jokerem a výše zmíněnými Scorseseho snímky je také účast herecké legendy Roberta De Nira. Ten v obou kinematografických klenotech zazářil v hlavní roli. Již šestasedmdesátiletý herec si střihl roli Murrayho Franklina, Arthurova komediálního idola, který v jeho smutném životě sehraje nevědomky zásadní roli. Svůj čas před kamerou si De Niro očividně užíval a ve finálním rozhovoru mezi Franklinem a Jokerem zdatně sekundoval představiteli hlavní role, Joaquinu Phoenixovi.

Joaquin Phoenix je vynikající herec a dokazuje to již od počátku svojí kariéry. V Jokerovi ovšem předvedl jeden z nejgeniálnějších hereckých výkonů, které jsem kdy v životě viděl. S dokonalou přesvědčivostí zprostředkovává nepříjemnou a bolestivou změnu hlavní postavy ze zlomeného, nemocného a ponižovaného muže na sebevědomého a charismatického maniaka, který vrací úder každému, kdo mu v životě ublížil. Veškerá mimika, gestikulace, chůze a celková práce těla je famózní. Z Phoenixe je rázem horký kandidát na Oscara.

Phoenixe a De Nira schopně doplňují herci v dalších rolích, například Frances Conroy jako Arhurova nemocná matka Penny či milá sousedka od vedle Zazie Beetz. V hereckém obsazení žádné slabé místo nenajdeme.

Slabší finále

Přes veškerá pozitiva není Joker dokonalý. Divák si užije celou přeměnu Arthura Flecka na psychopata, jehož vyvrcholení bylo znamenitým (i když lehce očekávaným), ale natahovaný konec spíše lehce nudí. Dovedl bych si představit, že by byl film o 10 minut kratší a stejně bychom nepřišli o nic důležitého. Nicméně si tím člověk nenechá zkazit předchozí skvělou hodinu a půl.

Vyzdvihnout lze také dobový soundtrack a hudbu islandské skladatelky Hildur Guðnadóttir. Tato vycházející skladatelská hvězda se do širšího povědomí dostala díky letošnímu seriálovému hitu Černobyl. Práce na Jokerovi ji pravděpodobně v kariéře posune zaslouženě ještě dál.

Jelikož je Joker samostatným filmem a není součástí žádného filmového univerza, na potitulkovou scénu nečekejte, jak je již u komiksových adaptací zvykem.

FILM: JOKER

Režie: Todd Phillips
Scénář: Todd Phillips, Scott Silver
Střih: Jeff Groth
Kamera: Lawrence Sher
Hudba: Hildur Guðnadóttir
Hrají: Joaquin Phoenix, Zazie Beetz, Robert De Niro, Marc Maron, Brett Cullen, Frances Conroy, Shea Whigham, Glenn Fleshler, Bill Camp, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Alissa Bourne, Isabella Ferreira, Tamiz U. Rezvi
Producenti: Todd Phillips, Martin Scorsese
www.vertical–ent.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
8
Herecké výkony
10
Vizuální zpracování
10
Hudba
9
recenze-film-jokerJoker je především psychologickým dramatem o přeměně jednoho outsidera ve zločineckou ikonu. Nečekejte nic, na co jste u komiksových snímků zvyklí. Zaujme depresivní atmosférou osmdesátkových kriminálek a thrillerů, a především fantastickým hereckým vystoupením Joaquina Phoenixe. Kdo se bojí, že na režisérské židli seděl Todd Phillips, může své obavy hodit za hlavu. Americký tvůrce přechod mezi žánry zvládl na jedničku.