„Skutečnost na Slovensku je ještě tvrdší a vážnější,“ říkají tvůrci filmu Budiž světlo

9. říjen 2019

Do českých kin míří snímek Budiž světlo, který získal cenu za nejlepší mužský herecký výkon na festivalu v Karlových Varech. Hlavní postava Milan se vrací zpátky za svou manželkou a třemi syny na Slovensko, aby zjistil, že jeden z nich se stal součástí polovojenské mládežnické skupiny a navíc je zapletený do šikanování a smrti spolužáka. Poslechněte si rozhovor s tvůrci.

Budiž světlo je slovenský film, který vznikal v české koprodukci. Jak se liší reakce diváků? „V Čechách cítíme upřímný zájem o ten film. Lidé se nás ptají, jestli to opravdu máme na Slovensku takhle. Ptají se ale s takovým odstupem. Po bratislavské premiéře jsme pocítili, že nás Slováků se ale film intenzivně niterně dotýká. Po projekcích na Slovensku je cítit mnohem více tíhu. V Čechách jsou to spíše otevřené oči – ‚wow, takhle otevřeně jste si dovolili mluvit o problémech‘ –, u nás je to tak, že cítíme, že takhle to fakt je,“ říká střihač snímku František Krähenbiel.

Tvůrci filmu Budiž světlo – kameraman Ján Meliš, režisér Marko Škop a střihač František Krähenbiel

Snímek se z velké části odehrává v období Vánoc a tvůrci si přáli, aby exteriéry byly plné sněhu. Počasí i výběr lokací je však dokázaly beztak překvapit. „Vydali jsme se na Oravu do obce Krušetnica, která je blízko Oravské Lesné, protože tam je statisticky nejvíce sněhu. Před těma dvěma lety, kdy jsme film natáčeli, ale byla zima tak suchá, že jsme sníh první dva týdny vůbec neměli. Poté co napadal, se hned rozpustil. Z hlediska vyšší moci to bylo velmi komplikované natáčení, ale na výsledku to naštěstí není vidět,“ vysvětluje režisér Marko Škop. Jak tuto situaci řešil společně s kameramanem Jánem Melišem, si můžete poslechnout v rozhovoru.

Z filmu Budiž světlo

V ceněném dokumentárním snímku Až přijde válka zkoumal režisér Jan Gebert domobranu Slovenskí branci, Budiž světlo teď podobnou skupinu tematizuje v hraném filmu. Začíná to být tedy určitý trend slovensko-české tvorby? „Myslím, že je úplně přirozené, že filmaři a autoři reflektují i to, co se děje ve společensko-politických pohybech. Naše současnost na Slovensku je velmi turbulentní. Vzniká mnoho dokumentárních filmů a reflektuje se to i v hraných filmech, protože to zajímá autory, a myslím, že i diváky,“ říká Škop. A dodává: „Kdo sleduje slovenskou politickou scénu, tak ví, že je to velmi palčivé. To, co my ukazujeme v našem filmu, se zpětně jeví ještě jako velmi měkké.“

Jak tvůrci vzpomínají na premiéru ve velkém sálu Thermalu v Karlových Varech? Lišil se nějak vývoj snímku od režisérova debutu Eva Nová? Jak probíhala spolupráce s dětskými herci? Poslechněte si rozhovor.

autor: Šimon Holý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.